Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Datoriserad mönsterhantering 1
Tema: Materialval och hållbarhet inom mönsterhantering
Syfte
Syftet med provet är att eleverna ska visa sin förståelse för vikten av materialval i mönsterhantering och hur hållbarhet påverkar design- och produktionsprocesser. Provfrågorna syftar till att utvärdera elevernas kunskaper om olika textilmaterial och deras egenskaper, samt deras förmåga att kritiskt granska hållbara alternativ.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska fokusera på vikten av materialval i mönsterhantering samt hur hållbarhet integreras i design- och produktionsprocesser. Eleverna ska lära sig om olika textilmaterial, deras egenskaper och hur de påverkar designbeslut samt om hållbara alternativ och metoder för textilproduktion.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för olika typer av textilmaterial och deras egenskaper samt diskutera val av material utifrån funktionalitet och hållbarhet. Eleven visar förmåga att kritiskt värdera hållbara metoder och materialval i design och produktion.
Prov
Faktafrågor
- Vilket av följande material är mest hållbart?
- Polyester
- Ekologisk bomull
- Silke
- Återvunna fibrer
- Vad innebär hållbar textilproduktion?
- Att använda enbart syntetiska material
- Att minimera miljöpåverkan och maximera resurseffektivitet
- Att öka produktionshastigheten
- Att följa modetrender
- Vilken egenskap är viktig för kläders drapering?
- Stretch
- Komprimering
- Vattentålighet
- Färgstyrka
- Vilket material är känt för sin hållbarhet?
- Läder
- Polyester
- Silke
- Bambufiber
- Vad kan en fördel med ekologisk bomull vara?
- Den är dyrare än konventionell bomull.
- Den kan användas för alla typer av kläder.
- Den minskar användningen av kemikalier i odlingen.
- Den är mindre hållbar än vanlig bomull.
- Vilken av följande är inte en typ av textilmaterial?
- Stål
- Polyester
- Bomull
- Ull
- Vilket av följande är ett miljövänligt alternativ till traditionell textilproduktion?
- Syntetiska fibrer
- Återvunna textilier
- Bomull som vanligtvis odlas med bekämpningsmedel
- Viskos
- Vilken egenskap hos ett material påverkar dess skötsel?
- Komposition
- Färg
- Form
- Design
- Vad är en nackdel med syntetiska material?
- De är alltid billigare.
- De kan bidra till mikroplastföroreningar.
- De är inte hållbara.
- De är alltid tunga.
- Vad står GOTS för?
- Global Organic Textile Standard
- Global Organic Trade Standard
- Global Organic Textile Sustainability
- Group of Organic Textile Suppliers
- Vilken textilfiber är känt för sina utmärkta värmeisoleringsförmågor?
- Polyester
- Ull
- Fleece
- Silke
- Vad är en fördel med återvunna fibrer?
- De är alltid billigare än nya fibrer.
- De minskar avfall och efterfrågan på nya resurser.
- De är alltid av högre kvalitet.
- De har en kortare livslängd.
- När bör ekologiska ämnen väljas över syntetiska alternativ?
- Vid alla tillfällen.
- Vid långsiktig hållbarhetsmål.
- Kostnadseffektivitet.
- Vid kortvarig användning.
- Vilket av följande resulterar oftast i högre koldioxidutsläpp?
- Återvinning av textilier
- Konventionell bomullsodling
- Ekologisk bomullsodling
- Återvunna syntetfibrer
- Vad är en viktig aspekt att överväga vid val av material för kläder?
- Enbart utseendet.
- Hållbarhet och funktionalitet.
- Kostnad.
- Märkning.
Resonerande frågor
- Diskutera olika textilmaterials påverkan på hållbarheten i modeindustrin.
Syftet är att ge eleverna möjlighet att utforska sambandet mellan materialval och miljöpåverkan. - Hur kan designern påverka konsumtionsval genom sitt val av material?
Denna fråga ger eleverna möjlighet att resonera kring designerns roll i hållbarhet. - Vilka faktorer bör övervägas vid val av hållbara material?
Här ges eleverna chansen att reflektera över komplexiteten i materialval och hållbarhet. - Ange exempel på hållbara produktionsmetoder som kan användas inom textilindustrin.
Elever får möjlighet att visa sin kunskap om praktiska tillämpningar av hållbarhet. - Reflektera över hur teknik kan hjälpa till att förbättra hållbarheten i textilproduktion.
Denna fråga uppmuntrar till utforskande svar där elever kan diskutera teknikens roll. - På vilket sätt kan samhällets krav på hållbarhet påverka modetrender?
Eleverna får möjlighet att resonera kring samhälleliga influenser på mode och design. - Hur skulle du argumentera för att välja återvunna material framför nya?
Elever ska ges möjlighet att framföra argument och ståndpunkter om materialval. - Vilka långsiktiga effekter har valet av material på miljön?
Denna fråga syftar till att få eleverna att tänka kritiskt kring materialens livscykel.
Bedömning
Faktafrågorna är värda 1 poäng per fråga och totalt 15 poäng. De resonerande frågorna ger 2 poäng var och totalt 16 poäng. För att uppnå betyget E krävs minst 8 poäng, för betyget C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyget A krävs totalt 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).