En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Datorstyrd produktion 1 – CNC-teknik och automatisering



Prov i Datorstyrd produktion 1

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Datorstyrd produktion 1

Tema: CNC-teknik och automatisering

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för CNC-teknik, deras kunskaper i programmering av CNC-maskiner och deras förmåga att resonera kring fördelarna och nackdelarna med automatisering inom produktion.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla hur CNC-teknik (Computer Numerical Control) används inom produktion och automatisering. Eleverna ska få förståelse för principerna bakom CNC-maskiner, programmera en CNC-maskin och diskutera fördelarna och nackdelarna med automatisering i tillverkningsprocesser.

Kunskapskrav

Eleven redogör översiktligt för hur CNC-teknik fungerar och kan beskriva dess tillämpning inom produktion, samt visa grundläggande kunskaper i att programmera en CNC-maskin.

Prov

Faktafrågor

  1. Vad står CNC för?
    • A) Computer Numerical Control
    • B) Central Numerical Control
    • C) Computer Network Control
    • D) Centralized Numerical Control
  2. Vilken programmeringskod används för att styra rörelser i en CNC-maskin?
    • A) M-kod
    • B) G-kod
    • C) T-kod
    • D) F-kod
  3. Vilken av följande är en fördel med CNC-teknik?
    • A) Högre kostnader
    • B) Högre precision
    • C) Längre produkttider
    • D) Ökad arbetskraft
  4. Vad används M-kod för i CNC-programmering?
    • A) Att styra rörelser
    • B) Att styra maskinfunktioner
    • C) Att programmera verktyg
    • D) Att kontrollera hastighet
  5. Vilket är ett exempel på en utmaning vid programmering av CNC-maskiner?
    • A) Ökad produktivitet
    • B) Felaktig kod
    • C) Förbättrad precision
    • D) Tydligare manualer
  6. Hur påverkar CNC-programmering produktionsprocessen?
    • A) Minskar flexibel produktion
    • B) Ökar noggrannhet och repetitionsförmåga
    • C) Förlänger produktionstiden
    • D) Kräver fler anställda
  7. Vilken typ av maskiner använder vanligtvis CNC-teknik?
    • A) Fräsar
    • B) Svarvar
    • C) Båda A och B
    • D) Ingen av ovanstående
  8. Vilket av följande kan vara en nackdel med automatisering?
    • A) Risk för arbetslöshet
    • B) Lägre produktionskostnader
    • C) Högre precision
    • D) Bättre arbetsmiljö
  9. Vad är syftet med simulatorer i CNC-programmering?
    • A) Att öka kostnaderna
    • B) Att träna innan faktiska maskiner används
    • C) Att ersätta verkliga maskiner
    • D) Att skapa felprogram
  10. Vilken term beskriver maskinens förmåga att återkoppla om arbetet?
    • A) Återkoppling
    • B) Programmering
    • C) Automation
    • D) Mekanik
  11. Vilka av följande faktorer påverkar valet av material vid CNC-bearbetning?
    • A) Maskinens kapacitet och produktens krav
    • B) Endast priset på material
    • C) Enbart teknisk information
    • D) Inga faktorer påverkar
  12. Vilken teknik används för att skapa ett CNC-program?
    • A) Manuell programmering
    • B) Datorstödd programmering
    • C) Analogsynkronisering
    • D) Ingen av ovanstående
  13. Hur kan CNC-programmering förbättra produktkvaliteten?
    • A) Genom att öka mänskliga fel
    • B) Genom att möjliggöra noggrannhet och konsekvens
    • C) Genom att minska produktiviteten
    • D) Genom att förlänga ledtider
  14. Vad är en G-kod i CNC-programmering?
    • A) En typ av maskin
    • B) En kod för att styra rörelser
    • C) En del av materialet
    • D) En mätmetod
  15. Vilken av följande processer är en vanlig användning av CNC-maskiner?
    • A) Svetsning
    • B) Fräsning
    • C) Lackering
    • D) Montering

Resonerande frågor

  1. Diskutera hur CNC-maskiner kan revolutionera produktionsindustrin.

    Denna fråga uppmuntrar eleverna att tänka kritiskt kring teknologins inverkan på effektivitet och produktkvalitet.

  2. Analysera för- och nackdelar med automatisering i tillverkningsprocesser.

    Frågan ger möjlighet att ha djupgående resonemang kring tekniska, ekonomiska och sociala aspekter.

  3. Beskriv hur framtiden för CNC-teknik kan se ut med exempel på nya innovationer.

    Denna fråga uppmanar eleverna att tänka framåt och föreställa sig framtida teknologiska framsteg.

  4. Hur kan du som framtida yrkesverksam inom produktion använda dina kunskaper i CNC-teknik?

    Ger eleverna möjlighet att koppla sina studier till praktisk användning inom deras framtida yrke.

  5. Reflektera över hur olika branscher kan påverkas av CNC-teknik.

    Frågan ger utrymme för att diskutera teknologins bredare effekter på näringslivet.

  6. Vilka etiska överväganden bör beaktas vid införandet av automatisering?

    Denna fråga uppmuntrar djupare reflektion kring teknikens konsekvenser för samhället.

  7. Diskutera hur utbildning inom CNC-teknik kan förbättra arbetsmarknaden.

    Frågan erbjuder en plattform att resonera kring utbildningens roll i teknisk utveckling.

  8. Analysera skillnaderna mellan manual och automatisk CNC-programmering.

    Denna fråga ger möjlighet att undersöka för- och nackdelar med dessa metoder i praktiken.

Bedömning

Provets poängsystem är uppdelat så här:

  • Faktafrågor: 1 poäng för varje korrekt svar (totalt 15 poäng)
  • Resonerande frågor: 3 poäng för varje välutvecklat resonemang (totalt 24 poäng)

För att uppnå respektive betygsnivå krävs följande poäng:

  • E: Minst 8 poäng totalt
  • C: Minst 12 poäng totalt (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor)
  • A: Minst 18 poäng totalt (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor)