Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Gy. Datorstyrd produktion 1 – Materialval och bearbetningstekniker

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Datorstyrd produktion 1

Tema: Materialval och bearbetningstekniker

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse för materialval och bearbetningstekniker samt deras förmåga att göra analyser och reflektioner kring dessa ämnen.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska belysa betydelsen av att välja rätt material för olika produktionsmetoder och dess inverkan på slutprodukten. Eleverna ska förstå de olika typerna av material och bearbetningstekniker, samt hur dessa påverkar kostnad, kvalitet och hållbarhet i produktionen.

Kunskapskrav

Eleven redogör översiktligt för olika material och bearbetningstekniker, samt kan göra enklare analyser kring val av material i samband med produktionsmetoder.

Prov

Faktafrågor

1. Vad innebär materialval i produktionsprocessen?

A. Val av färg för produkten

B. Att välja rätt material för att uppfylla produktens krav och egenskaper

C. Val av arbetsmetod

D. Ingen av ovanstående

2. Vilket av följande är ett exempel på ett plastmaterial?

A. Polyeten

B. Aluminium

C. Glas

D. Stål

3. Vilken typ av bearbetningsteknik används för att skapa en cirkulär form?

A. Svarvning

B. Fräsning

C. Brousering

D. 3D-utskrift

4. Hur påverkar kostnadseffektivitet valet av bearbetningsteknik?

A. Det påverkar inte valet

B. Valet påverkas av vad som är mest ekonomiskt hållbart

C. Det spelar ingen roll

D. Det är alltid det dyraste valet

5. Vad är en fördel med 3D-utskrift?

A. Den kräver mycket material

B. Den är mycket långsam

C. Den kan skapa komplexa former snabbt

D. Den är inte kostnadseffektiv

6. Vilken faktor påverkar mest valet av material i produktionen?

A. Färgen på materialet

B. Materialets egenskaper

C. Materialets tillgänglighet

D. Användarens preferenser

7. Vilken teknik används ofta för att bearbeta metall?

A. Fräsning

B. 3D-utskrift

C. Stickning

D. Gjutning

8. Vad är en nackdel med keramik som material?

A. De är lätta att forma

B. De är spröda och kan gå sönder lätt

C. De är billiga

D. De är miljövänliga

9. Ge ett exempel på en bearbetningsteknik som avlägsnar material från arbetsstycket.

A. 3D-utskrift

B. Svarvning

C. Gjuting

D. Kramning

10. Hur kan valet av material påverka produktens livscykel?

A. Olika material har olika miljöpåverkan och livslängd

B. Det påverkar inte

C. Det är enbart beroende av design

D. Det har ingen betydelse

11. Vilken typ av plast är vanligtvis transparent?

A. Polypropylen

B. Polykarbonat

C. PVC

D. Polystyren

12. Vilket av följande material används mest i konstruktion?

A. Plast

B. Stål

C. Keramik

D. Kompositer

13. Vilken av dessa bearbetningstekniker är mest lämplig för att producera stora mängder?

A. Fräsning

B. Svarvning

C. 3D-utskrift

D. Handverktyg

14. Vilken faktor bör främst beaktas vid val av material till en utomhusprodukt?

A. Utseende

B. Hållbarhet och väderbeständighet

C. Billighet

D. Lätthet

15. Vilken typ av bearbetningsteknik skulle du använda för att skapa ett detaljformat utskott?

A. Svarvning

B. Sträckbockning

C. 3D-utskrift

D. Skumning

Resonerande frågor

1. Diskutera hur valet av material kan påverka produktionskostnaden.

Denna fråga ger elever möjligheten att analyser och dra slutsatser om ekonomiska aspekter av materialval.

2. Hur kan materialval påverka produktens livscykel och dess miljöpåverkan?

Här får eleverna chansen att reflektera över hållbarhet och livscykelanalys.

3. Vilka faktorer bör beaktas i samband med val av bearbetningsteknik för ett specifikt projekt?

Frågan låter eleverna resonera kring praktiska överväganden i produktionen.

4. Jämför hur olika material hanterar stress och tryck i produktionen.

Denna fråga kräver djupare analyser av materialens egenskaper.

5. Reflektera över hur ny teknik inom bearbetning kan påverka materialvalet.

Erbjuder möjlighet till diskussion kring teknologisk utveckling och innovationer.

6. Hur skulle du angripa ett problem med materialval i en produkt under utveckling?

Ger elever möjlighet att tänka kritiskt och föreslå lösningar i en praktisk situation.

7. Vilka långsiktiga effekter kan felaktigt materialval ha på en produkt?

Frågan öppnar för resonemang kring konsekvenser av beslut i design och produktion.

8. Argumentera för eller emot användandet av kompositer i en viss typ av produkt.

Eleverna har här chansen att använda argumentation och kritiskt tänkande för att bedöma materialval.

Bedömning

Provet bedöms med totalt 30 poäng, där faktafrågorna ger sammanlagt 15 poäng och de resonerande frågorna ger 15 poäng.

För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp
×