Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Design 2
Tema: Produktens estetiska utformning och varumärke
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse för den estetiska utformningen av produkter, samt hur varumärken påverkar designbeslut och hur kulturella och sociala faktorer inverkar. Eleverna ska kunna göra analyser och formulera resonemang utifrån dessa begrepp.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska fokusera på produktens estetiska utformning med hänsyn till målgrupp, varumärke och sammanhang där produkten används. Dessutom ska eleverna lära sig om designens och designerens roll i samhället, inklusive kulturella och sociala faktorer som påverkar designbeslut.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för och diskutera produktens design utifrån olika målgruppers behov och varumärkets identitet. Eleven kan även skapa en design som tillfredsställer estetiska och funktionella krav med hänsyn till målgruppen.
Prov
Faktafrågor
1. Vad innebär estetisk utformning i design?
A) Att skapa något funktionellt
B) Att skapa en visuellt tilltalande produkt
C) Att enbart fokusera på materialval
**D) Att skapa både ett visuellt tilltalande och funktionellt designalternativ**
2. Vilken faktor påverkar mest designbeslut?
A) Ekonomi
**B) Målgruppens preferenser**
C) Teknik
D) Tillverkningskostnad
3. Hur kan ett varumärke påverka en produkts design?
A) Genom att se till att produkten är billig
B) Genom att ignorerar trender
C) Genom att skapa en unik identitet för produkten
**D) Genom att påverka konsumentens perception av produkten**
4. Vilken av följande är en kulturell faktor som påverkar design?
A) Produktionsmetoder
**B) Kulturella trender**
C) Tillverkningsmaterial
D) Ekonomisk situation
5. Vad innebär varumärkesidentitet?
A) Enbart logotypen för ett varumärke
**B) Hur ett varumärke uppfattas av konsumenterna**
C) Produktens funktioner
D) Målgruppens ålder
6. Vilken aspekt är viktig när man designar för en specifik målgrupp?
**A) Målgruppens behov och preferenser**
B) Produktens kostnad
C) Designerens stil
D) Tillverkningsprocessen
7. Hur kan designers anpassa sin design efter sociala normer?
A) Genom att alltid följa traditionella metoder
B) Genom att ignorera samtidens frågor
**C) Genom att beakta aktuella samhällstrender**
D) Genom att välja billiga material
8. Vad är en viktig del av designprocessen?
**A) Att förstå användarens behov**
B) Att aldrig frångå tidigare modeller
C) Att fokusera på kostnadsbesparingar
D) Att skynda på processen
9. Vilken av följande faktorer kan stärka ett varumärke genom design?
A) Låg kostnad
B) Enbart estetiska val
C) Ignorera målgruppen
**D) En sammanhängande och tilltalande produktdesign**
10. Hur kan produktens funktion påverka dess design?
A) Den påverkar inte designen
**B) Den avgör vad som är estetiskt tilltalande**
C) Funktion och design är alltid lika
D) Designen kan alltid förbises om funktionen är god nog
11. Vilket av följande val är mest avgörande för att förstå produktens roll i samhället?
**A) Att analysera hur den används i olika sammanhang**
B) Att se på dess tillverkningskostnad
C) Att studera dess tillverkningsprocess
D) Att ignorera användarnas synpunkter
12. Vilka av följande strategier är viktigast för att stärka ett varumärke?
**A) Designa produkter som reflekterar varumärkets värderingar**
B) Enbart fokusera på pris
C) Följa marknadsledarnas example
D) Göra produkterna så komplexa som möjligt
13. Vad menas med användarcentrerad design?
**A) Design som utgår ifrån användarens behov och önskemål**
B) Design som enbart fokuserar på estetiska intryck
C) Design utan några referenser till målgrupper
D) Enbart att fokusera på produktens funktion
14. Vilket av följande alternativ beskriver en framgångsrik produktdesign?
**A) En design som är både estetisk och funktionell**
B) Enbart funktionell design
C) Enbart estetisk design
D) En kostnadseffektiv design
15. Hur kan kulturella förändringar påverka design?
A) De påverkar endast priset
B) De påverkar inte design
C) De kan leda till nya trender och stilar
**D) De kan förändra vad som anses vara estetiskt tilltalande**
Resonerande frågor
1. Analysera hur varumärkesidentitet kan påverka konsumentens val av produkt.
Detta ger eleverna möjlighet att visa sin förståelse för sambandet mellan design och varumärkesidentitet.
2. Diskutera de estetiska krav som måste beaktas vid produkts design för en specifik målgrupp.
Frågan möjliggör för eleverna att utforska hur design anpassas till olika användarbaser.
3. Reflektera över hur kulturella trender förändras över tid och dess påverkan på design.
Genom detta kan eleverna visa sin förmåga att koppla design till sociokulturella förändringar.
4. Beskriv hur en designers arbete kan påverkas av samhällsfrågor.
Här får eleverna chans att visa djupare insikter i designernas roll i samhället.
5. Hur kan användarfeedback påverka designprocessen?
Eleverna kan diskutera vikten av att integrera användarperspektiv i designen.
6. Vilka designval är mest kritiska för att skapa en effektiv varumärkesidentitet?
Detta ger eleverna möjlighet att visa djup analys av designens roll i marknadsföring.
7. Reflektera över ett exempel där design har förändrat en produkts varumärke.
Eleverna kan ge exempel och argumentera för sin ståndpunkt.
8. Diskutera hur design kan användas för att kommunicera ett budskap eller en värdering.
Denna fråga bjuder in till djup förståelse av designens kommunikationskraft.
Bedömning
Provet är totalt 30 poäng fördelat på faktafrågor och resonerande frågor. Varje korrekt svar på faktafrågorna ger 1 poäng och de resonerande frågorna ger 3 poäng vardera.
För betyg E krävs minst 8 poäng totalt, varav 0 poäng från resonerande frågor.
För betyg C krävs minst 12 poäng totalt, varav minst 3 poäng från resonerande frågor.
För betyg A krävs minst 18 poäng totalt, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.