Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Digitalt skapande 2
Tema: Presentationsteknik och konstruktiv kritik
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och tillämpning av presentationsteknik samt deras förmåga att ge och ta emot konstruktiv kritik i samband med digitala projekt.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Presentationsteknik och konstruktiv kritik i skapandeprocessen, samt hur man presenterar digitala projekt för målgrupper på ett effektivt sätt. [Gy 11, Kursplan för Digitalt skapande 2]
Betygskriterier
Eleven kan genomföra och redovisa digitala projekt med tydlig koppling till målgruppens behov samt ge och ta emot konstruktiv kritik. [Gy, Digitalt skapande 2 – Betyg E]
Prov
Faktafrågor
- Vilket av följande verktyg är vanligt för att skapa presentationer?
- A) Photoshop
- B) Illustrator
- C) PowerPoint
- D) Adobe Premiere
- Vad är en viktig aspekt av konstruktiv kritik?
- A) Att ge kommentarer om utseendet
- B) Att bara ge positiv feedback
- C) Att ge specifika förslag på förbättringar
- D) Att undvika att ge feedback
- Vilken komponent är viktig för att strukturera en presentation?
- A) Inga bilder
- B) En lång inledning
- C) En tydlig agenda
- D) Att prata snabbt
- Vad menas med målgrupp i presentationsteknik?
- A) Den person som håller presentationen
- B) De personer som presentationen riktar sig till
- C) De verktyg som används i presentationen
- D) Innehållet i presentationen
- Vilket av följande är ett exempel på ett visuellt hjälpmedel?
- A) Textdokument
- B) Enkäter
- C) Diagram
- D) Noteringar
- Vad ska man tänka på vid val av presentationsstil?
- A) Att vara så formell som möjligt
- B) Att alltid använda samma stil
- C) Att anpassa stilen efter målgruppen
- D) Att undvika visuella hjälpmedel
- Vad utgör en effektiv avslutning på en presentation?
- A) En lång sammanfattning
- B) En tydlig slutsats och frågestund
- C) Att tacka för uppmärksamheten
- D) Att upprepa hela presentationen
- Vad innebär att ge konstruktiv feedback?
- A) Att undvika negativa kommentarer
- B) Att fokusera på både styrkor och förbättringsområden
- C) Att ge feedback bara efter presentationen
- D) Att alltid vara positiv
- Vilken typ av upplysning är mest användbar för en målgrupp?
- A) Allmän information
- B) Relevant och specifik information
- C) En alltför teknisk presentation
- D) Oklart innehåll
- Vad är en viktig fördel med att använda visuella hjälpmedel?
- A) Att man slipper prata
- B) Att de hjälper till att förstärka budskapet
- C) Att de alltid är nödvändiga
- D) Att de gör presentationen längre
- Vad bör man undvika under en presentation?
- A) Att be om frågor
- B) Att läsa från en textsida utan engagemang
- C) Att ställa frågor till publiken
- D) Att använda humor
- Vilken är en av de första stegen i presentationer?
- A) Att förbereda visuella hjälpmedel
- B) Att definiera syftet med presentationen
- C) Att öva framför spegeln
- D) Att tänka på vilka kläder man ska ha
- Vilken av dessa faktorer påverkar publikens uppmärksamhet mest?
- A) Innehållet
- B) Presentatörens engagemang och entusiasm
- C) Längden på presentationen
- D) Antalet slides
- Hur ska man förbereda sig för att ta emot kritik?
- A) Att bli defensiv
- B) Att vara öppen och lyssna aktiva
- C) Att ignorera all kritik
- D) Att straffa kritiker
- Vilken av följande är en effektiv metod för feedback?
- A) Att ge feedback anonymt
- B) Att använda “sandwichmetoden” (positiv, konstruktiv, positiv)
- C) Att ge feedback efter en vecka
- D) Att diskutera feedback i stora grupper
Resonerande frågor
- Hur kan presentationsteknik skilja sig beroende på målgruppen?
Denna fråga uppmuntrar eleverna att överväga anpassningar som kan göras för att effektivt nå olika publiktyper.
- Diskutera hur konstruktiv kritik kan forma skapandeprocessen.
Frågan ger möjlighet till djupare reflektion kring feedbacks roll i kreativt arbete.
- Vilka är de mest utmanande aspekterna av att ge och ta emot kritik?
Genom denna fråga kan eleverna utforska personliga upplevelser och insikter om kritik.
- Hur kan visuella hjälpmedel påverka en presentations effektivitet?
Frågan uppmanar till diskussion kring sambandet mellan visuella median och kommunikativ klarhet.
- Vad anser du om att använda humor i presentationer? Ge exempel.
Eleverna får möjlighet att reflektera över hur humor kan påverka stämningen och reaktionerna i en presentation.
- Hur kan man använda feedback för att förbättra kvalitén på sina presentationer?
Denna fråga uppmanar eleverna att tänka på konkreta sätt att implementera feedback för förbättring.
- Diskutera vikten av att ha en tydlig agenda i presentationer.
Frågan ger möjlighet att analysera strukturen i presentationer och dess påverkan på resultatet.
- Hur kan man förbereda sig mentalt inför en presentation?
Eleverna får reflektera kring tekniker för att minska nervositet och öka självförtroende före en presentation.
Bedömning
Provet kommer att bedömas med totalt 30 poäng. Av de 15 faktafrågorna kan varje fråga ge 1 poäng, vilket ger maximalt 15 poäng. De resonerande frågorna kan ge upp till 2 poäng vardera, vilket ger maximalt 16 poäng. För betyget:
- E: minst 8 poäng totalt
- C: minst 12 poäng totalt (varav minst 3 poäng från resonerande frågor)
- A: minst 18 poäng totalt (varav minst 5 poäng från resonerande frågor)