Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Djurens biologi
Tema: Djurens beteende och kommunikation
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse för djurs beteende och kommunikation, samt hur dessa faktorer påverkar deras överlevnad och reproduktion.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska ange betydelsen av djurs beteende och kommunikation i deras överlevnad. Det ska även behandla olika typer av beteenden, som instinktiva och inlärda beteenden samt djurens kommunikationssätt på olika nivåer.
Kunskapskrav
Eleven kan förklara betydelsen av beteende och kommunikation för djurens överlevnad och reproduktion. Eleven kan också beskriva skillnader mellan instinktivt och inlärt beteende och ge exempel på kommunikativa strategier inom djurriket.
Prov
Faktafrågor
1. Vad kallas beteenden som är medfödda och inte lärs in?
- A) Inlärt beteende
- B) Deltagarbeteende
- C) Instinktivt beteende
- D) Reaktivt beteende
2. Vilken typ av kommunikation involverar användning av ljud?
- A) Akustisk kommunikation
- B) Visuell kommunikation
- C) Taktile kommunikation
- D) Kemisk kommunikation
3. Vad är feromoner?
- A) Visuella signaler
- B) Kemiska signalsubstanser
- C) Ljudsignaler
- D) Förändringar i kroppsspråk
4. Hur kan djur signalera fara till andra?
- A) Genom att fly
- B) Genom varningsläten
- C) Genom att gömma sig
- D) Genom att stanna kvar
5. Vad beskriver instinktivt beteende?
- A) Beteende som kräver träning
- B) Medfödda beteenden
- C) Beteende som kan förändras över tid
- D) Beteende som är individuellt varierande
6. Vilken metod för kommunikation använder kroppsspråk?
- A) Visuell kommunikation
- B) Kemisk kommunikation
- C) Akustisk kommunikation
- D) Taktile kommunikation
7. Vilket av följande är ett exempel på inlärt beteende hos djur?
- A) Djur som bygger bo
- B) Fåglar som sjunger
- C) Hundar som lär sig tricks
- D) Katter som jagar möss
8. Vad kan påverka djurs beteenden?
- A) Endast deras instinkter
- B) Enbart sociala interaktioner
- C) Miljöförändringar
- D) Deras föda
9. Hur kan en miljöförändring påverka djurs beteenden?
- A) Det påverkar alltid inte beteendet
- B) Det kan ändra deras kommunikationssätt
- C) Det minskar alltid deras överlevnad
- D) Det har ingen betydelse
10. Vilken typ av beteende handlar om territoriellt försvar?
- A) Socialt beteende
- B) Aggressivt beteende
- C) Parning beteende
- D) Utforskande beteende
11. Vilken roll spelar instinktivt beteende i djurens liv?
- A) Det hjälper inte överlevnaden
- B) Det säkerställer överlevnad och reproduktion
- C) Det är underordnat inlärda beteenden
- D) Det är endast viktigt hos vissa arter
12. Hur kan djur effektivt kommunicera under parning?
- A) Genom specifika läten och signaler
- B) Endast genom beröring
- C) Genom att ignorera varandra
- D) Genom aggressiva beteenden
13. Vilket av följande är en fördel med att inlärda beteenden kan anpassas?
- A) De kan förändras baserat på erfarenheter
- B) De är alltid mer effektiva än instinktiva beteenden
- C) De kräver inga resurser
- D) De är alltid framför instinktiva beteenden
14. Vilken förmåga är vanlig hos djur som lever i grupper?
- A) Individuell överlevnad
- B) Samarbete
- C) Ensamhet
- D) Aggression
15. Vad innebär social kommunikation för djur?
- A) Att undvika varandra
- B) Att interagera och kommunicera med andra
- C) Att vara tysta
- D) Att isolera sig
Resonerande frågor
1. Diskutera hur miljöfaktorer kan påverka djurs kommunikationsstrategier.
Syftet är att eleverna ska förstå sambandet mellan miljön och djurens beteenden.
2. Ge exempel på både instinktiva och inlärda beteenden hos en specifik djurart och diskutera deras betydelse.
Syftet är att uppmuntra djupgående analys av beteende i relation till artens överlevnad.
3. Vilka fördelar och nackdelar kan det finnas med instinktiva beteenden i en förändrad miljö?
Eleverna får möjlighet att resonera kring anpassningar och överlevnad.
4. Hur kan interaktionen mellan olika djurarter påverka deras beteenden?
Syftet är att få eleverna att förstå ekologiska samband och mutualism.
5. Reflektera över hur människans påverkan på miljön kan förändra djurs beteenden och kommunikation.
Eleverna ska koppla mänsklig påverkan till djurs anpassningar.
6. Vilken roll spelar social struktur i djurens beteenden och kommunikation?
Syftet är att analysera hur sociala hierarkier påverkar interaktioner.
7. Hur kan studier av djurs beteenden bidra till vår förståelse av människans beteende?
Genom att jämföra beteenden kan eleverna dra paralleller till mänskligt beteende.
8. På vilket sätt kan inlärning påverka en arts överlevnadsstrategier?
Syftet är att få eleverna att tänka kritiskt kring lärande och överlevnad.
Bedömning
Provet kan bedömas med poängsystemet: 1 poäng för varje korrekt svar på faktafrågorna, totalt 15 poäng. Resonerande frågor bedöms med upp till 3 poäng vardera. För betyg E krävs ett totalt resultat på minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A minst 18 poäng (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor).