En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Djurens biologi – Ekologi och beteende

“`html

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Djurens biologi

Tema: Ekologi och beteende

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om djurens ekologi och hur deras beteenden är anpassade till livsmiljöer och överlevnadsstrategier.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll handlar om djurens ekologi och hur deras beteende är kopplat till miljö och överlevnad. Eleverna kommer att lära sig om livsmiljöer, ekologiska nischer, djurens sociala strukturer och beteenden som påverkar deras överlevnad och reproduktion.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna beskriva djurens ekologi, inklusive livsmiljöer, näringskedjor och samarbeten, samt redogöra för hur beteenden hos djur är anpassade till deras miljö och livsstil.

Prov

Faktafrågor

1. Vad kallas den roll eller position en art har i sitt ekosystem, inklusive dess resurser och interaktioner?
A) Habitat
B) Ekologisk nisch
C) Biosfär
D) Population

2. Vilket av följande är en typ av livsmiljö?
A) Ekosystem
B) Habitat
C) Tundra
D) Organism

3. Vad kallas strategier som djur använder för att överleva och reproducera sig?
A) Ekologiska interaktioner
B) Livsstrategier
C) Habitatbeskrivningar
D) Beteendemönster

4. Vilket av följande beteenden är en form av socialt beteende?
A) Territoriet av en lo
B) Föräldraskap hos fåglar
C) Jaktbeteende hos vargar
D) Migrationsbeteende hos fiskar

5. Vad möjliggör födosöksbeteenden för djur?
A) Tillgång till mat
B) Reproduktionsstrategier
C) Sociala interaktioner
D) Ekologiska nischer

6. Vilken term beskriver interaktioner mellan individer i en population?
A) Ekologiska nischer
B) Livsmiljöer
C) Socialt beteende
D) Viltpopulation

7. Vad beskriver begreppet “beteende” i ekologi?
A) Allt som en organism gör för att överleva och reproducera

B) En specifik aktivitet
C) Endast födosök
D) Populationens storlek

8. Vad är en viktig funktion av migrering?
A) Föda tillgänglighet
B) Öka chansen till överlevnad
C) Fortplantning
D) Sociala strukturer

9. Vilken av följande är en ekologisk nisch?
A) Ett djurs livsmiljö
B) Beteende hos en art
C) Roll av en art i ekosystemet
D) Social organisation

10. Vad påverkar djurens beteenden mest?
A) Matpreferenser
B) Miljö och överlevnadsfaktorer
C) Ålder
D) Sjukdomar

11. Vad innebär “territorieförsvar” hos djur?
A) Att undvika andra arter
B) Att para sig
C) Att skydda ett område från inträngande individer
D) Att migrera till andra områden

12. Vad är en typisk strategi för att öka överlevnadschanserna hos byten?
A) Kamaradefekter
B) Flockbeteenden
C) Ensamliv
D) Uteblivna interaktioner

13. Vad har flockbeteenden för funktion?
A) Minska social interaktion
B) Öka konkurrensen
C) Skydda mot rovdjur
D) Minska tillgången på mat

14. Vilken typ av ekologisk nisch tillhör en gräsätare?
A) Herbivor
B) Karnivor
C) Omnivor
D) Parasit

15. Vilket beteende är typiskt för en rovdjur?
A) Parentalvård
B) Socialt beteende
C) Jakt
D) Flockbeteende

Resonerande frågor

1. Vilka faktorer anser du är viktigast för djurens överlevnad i deras respektive miljöer? (Syftet är att få eleverna att överväga och resonera kring ekologiska faktorer och deras påverkan.)

2. Hur kan sociala beteenden påverka en djurarts möjlighet att överleva och reproducera? (Frågan ger möjlighet att diskutera komplexiteten i sociala strukturer.)

3. På vilket sätt kan en förändrad livsmiljö påverka djurens beteenden? (Eleverna ska reflektera över människans påverkan på ekosystem.)

4. Ge exempel på hur konkurrens om resurser kan påverka djurs beteenden. (Denna fråga strävar efter att få eleverna att koppla beteenden till ekologiska interaktioner.)

5. Hur kan samarbete mellan olika arter i ett ekosystem påverka deras överlevnad? (Syftet är att stimulera diskussion om ekologiska samarbeten.)

6. Reflektera över vikten av att bevara biologisk mångfald för att stödja djurens beteenden och livsmiljöer. (Frågan ger insikter i ekologiska samband och bevarande.)

7. Vad har du lärt dig om ekologiska nischer som kan tillämpas i praktiska bevarandeinsatser? (Eleverna förväntas koppla teori till praktiska tillämpningar.)

8. Hur påverkar människans aktiviteter djurens beteenden och livsmiljöer? (Eleverna ges möjlighet att reflektera kritiskt över mänsklig påverkan.)

Bedömning

Faktafrågorna ger totalt 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng.

För de resonerande frågorna ges 3 poäng för varje komplett och insiktsfullt svar.

Total poängsumma för provet är 24 poäng. För att uppnå betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).

“`