Prov. Gy. Djurens biologi – Etologi och djurbeteende

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Djurens biologi
Tema: Etologi och djurbeteende

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om djurens beteende och livsmiljö samt deras förmåga att tillämpa etologiska begrepp och teorier genom observation och analys.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen inom Djurens biologi ska behandla olika djurslags naturliga miljö och beteende. Eleverna ska lära sig om beteendestudier på djur av olika arter och med olika ålder, samt grundbegrepp inom etologi som stimuli, rangordning, flockbeteende och överslagshandlingar. Dessa aspekter syftar till att eleverna ska få en djupare förståelse för djurens beteendemönster och hur dessa påverkas av deras livsmiljö.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna redogöra för och förklara djurens naturliga beteende och livsmiljö. Eleven ska också ha kunskap om de faktorer som påverkar djurens beteende och kunna redogöra för etologiska begrepp. Dessutom ska eleven kunna observera djur och identifiera olika beteenden samt förstå betydelsen bakom dessa.

Prov

Faktafrågor

1. Vad betyder termen “etologi”?
A) Läran om djurs livsmiljö
B) Läran om djurens beteende
C) Läran om djurens föda
D) Läran om djurens fortplantning

2. Vilket av följande begrepp handlar om hur djur ordnar sig i hierarkier?
A) Rangordning
B) Stimuli
C) Flockbeteende
D) Överslagshandlingar

3. Vad innebär “stimuli” i etologisk kontext?
A) En studieteknik
B) En reaktion på yttre påverkan
C) En djurs livsmiljö
D) En faktor som påverkar djurens beteende

4. Vilken av följande faktorer påverkar djurens beteende?
A) Färgen på deras päls
B) Antalet fötter
C) Djurens livsmiljö
D) Djurens sociala interaktioner

5. Vilket djur är känt för att uppvisa komplext flockbeteende?
A) Katt
B) Fågel
C) Hund
D) Ängspiplärka

6. Vad kallas en handling som uppstår som en övergång mellan två olika beteenden?
A) Stimulus
B) Överslagshandling
C) Rangordning
D) Flockbeteende

7. Vad innebär “observation” inom etologi?
A) Att noggrant analysera djurs beteende
B) Att utföra experiment på djur
C) Att förändra djurs miljö
D) Att studera djurs anatomi

8. Vad kan man observera hos djur för att förstå deras beteende bättre?
A) Deras föda
B) Deras sociala interaktioner
C) Deras hälsa
D) Deras färg

9. Vilket av följande djur lever i en strikt social struktur?
A) Katt
B) Hund
C) Får
D) Myror

10. Vilken av dessa är en konsekvens av överslagshandlingar?
A) Betydelselös aktivitet
B) Förändrat beteende i stressiga situationer
C) Adaptiv beteendeförändring
D) Förbättrad kommunikation

11. Vad kallas det när ett djur bromsar en annan individs beteende?
A) Stimuli
B) Inhibering
C) Flockbeteende
D) Rangordning

12. Vad kan djurs beteende avslöja om deras livsmiljö?
A) Inga slutsatser kan dras
B) Anpassningar och överlevnadstrategier
C) Deras favoritmat
D) Deras ålder

13. Vad är syftet med etologiska studier?
A) Att avla djur
B) Att förstå djurens beteende och livsmiljö
C) Att förbättra djurens näringsstatus
D) Att dokumentera djurens utseende

14. Vilken metod är vanlig för att observera djur i deras naturliga miljö?
A) Fältstudier
B) Laboratoriestudier
C) Undersökningar av djurers husdjur
D) Datoranimering

15. Hur påverkar människan djurens beteende?
A) Endast genom förbättrad kost
B) Genom förändringar i livsmiljö och hantering
C) Genom avelsprogram
D) Genom att studera djuren

Resonerande frågor

1. Diskutera hur en djurs naturliga livsmiljö kan påverka dess beteenden och vilka konsekvenser detta kan ha för djurens välbefinnande. (Syftet med denna fråga är att ge eleverna möjlighet att koppla sina teoretiska kunskaper till praktiska exempel och observanda i deras studier.)

2. Hur kan etologiska insikter tillämpas inom djurhållning och bevarande? (Denna fråga uppmanar eleverna att tänka kritiskt kring tillämpningen av sina kunskaper inom praktiska områden.)

3. Vilka etiska överväganden bör göras när man genomför djurstudier? (Frågan syftar till att utmana elevernas förmåga att resonera kring de etiska aspekterna av djurstudier.)

4. Jämför och kontrastera beteendet hos djur i fångenskap kontra djur i det vilda. (Denna fråga ger eleverna möjlighet att analysera och diskutera skillnaderna i djurens beteende baserat på deras livsmiljö.)

5. Hur kan stimuli från miljön påverka djurs sociala beteenden? (Syftet är att få eleverna att reflektera över samspelet mellan omgivningen och djurens interaktioner.)

6. Redogör för ett exempel där rangordning påverkar gruppbeteende hos en djurart. (Denna fråga uppmuntrar eleverna att koppla sina observationer och insikter till specifika djurarters beteenden.)

7. På vilket sätt kan människor anpassa djurhållning för att förbättra djurens beteende? (Frågan syftar till att få eleverna att tänka proaktivt kring hur deras kunskaper kan tillämpas i praktiken.)

8. Diskutera betydelsen av observation som verktyg i etologisk forskning. (Denna fråga ger eleverna möjlighet att resonera kring det viktiga i att systematiskt observera djur för att förstå deras beteenden.)

Bedömning

Provet kan max ge 30 poäng, där faktafrågorna ger 1 poäng vardera och resonerande frågor ger 3 poäng vardera. För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp