Provkonstruktion

Årskurs
Gymnasiet

Ämne
Odling av djurfoder

Tema
Fodermedel och foderhantering

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse för olika fodermedel, fodersmältning, foderhantering, hygien och smittskydd inom djurhållning.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll: Olika fodermedel och fodersmältning hos olika djurslag. Hygien och smittskydd. [Gy 11, Kursplan för Djurhållning]

Betygskriterier

Eleven redogör översiktligt för utfodring och foderhantering samt för fodrets näringsinnehåll och kvalitet. [Gy, Djurhållning – Betyg E]

Prov

Faktafrågor

1. Vad innebär fodersmältning?

A) Processen där djur äter foder

B) Processen där djur bryter ner fodret för att utvinna energi och näring

C) Processen att förbereda foder

D) Processen att transportera foder till djuren

2. Vilket av följande är inte ett fodermedel?

A) Kött

B) Vatten

C) Spannmål

D) Grönsaker

3. Vad är viktigt att kontrollera vid foderhantering?

A) Djurets ålder

B) Foderkostnader

C) Fodrets kvalitet

D) Antal djur

4. Vilket djurslag har högst proteinbehov?

A) Katter

B) Hundar

C) Får

D) Hästar

5. Vilken av följande komponenter är viktig för god hygien i foderhantering?

A) Regelbunden rengöring av foderutrustning

B) Användning av råvaror

C) Lång förvaring av foder

D) Ovanliga fodermedel

6. Vad kan dålig foderhantering leda till?

A) Bra djurhälsa

B) Sjukdomar och minskad prestationsförmåga

C) Ökad tillväxt

D) Bättre utfodringseffektivitet

7. Vilken näring är viktigast för energiproduktion i djurfoder?

A) Kolhydrater

B) Vitaminer

C) Mineraler

D) Protein

8. Vad är syftet med smittskydd inom djurhållning?

A) Förebygga spridning av sjukdomar

B) Öka djurens tillväxt

C) Förbättra foderkvalitet

D) Spara kostnader

9. Vad innebär hygien i foderhantering?

A) Att mata djuren då och då

B) Att blanda olika fodermedel

C) Rutiner för att förebygga sjukdomar genom renlighet och arbetsmetodik

D) Att använda mycket vatten

10. Vilket av följande fodermedel är proteinrikt?

A) Vete

B) Majs

C) Soja

D) Raps

11. Vilka faktorer påverkar valet av fodermedel?

A) Djurets ålder och kön

B) Djurets behov och näringsinnehåll i fodret

C) Djurets färg

D) Djurets beteende

12. Vad är ett annat namn för fodermedel av vegetabiliskt ursprung?

A) Animaliskt foder

B) Vegetabiliskt foder

C) Skräpfoder

D) Fodertillskott

13. Vilket av följande är en del av fodersmältningen?

A) Enzymer bryter ner fodret i magen

B) Fodret lagras i foderkammaren

C) Mat osmotiseras

D) Fodret malts i tänderna

14. Hur ofta ska foderutrustning rengöras?

A) Varannan vecka

B) En gång om året

C) Regelbundet

D) Aldrig

15. Vad är en viktig indikation på att djuren får tillräcklig näring?

A) God hälsa och tillväxt

B) Ökad sjukdomsfrekvens

C) Minskad vikt

D) Låg aktivitetsnivå

Resonerande frågor

1. Diskutera hur valet av fodermedel kan påverka djurens prestationer och hälsa. (Syftet är att bedöma elevens förmåga att analysera samband och göra kopplingar mellan teori och praktik.)

2. Ge exempel på hur god hygien och smittskydd kan implementeras i en djurhållning. (Syftet är att undersöka elevens förståelse för vikten av hygien och smittskydd i foderhantering.)

3. Resonerar kring hur miljöpåverkan från fodertillverkning kan minskas. (Syftet är att ge möjlighet för eleven att reflektera över hållbarhet inom foderhantering.)

4. Hur kan en djurhållare säkerställa att fodret har rätt näringsinnehåll för sina djur? (Syftet är att bedöma elevens förmåga att planera och argumentera för foderstrategier.)

5. Diskutera vilka lagar och regler som påverkar foderhantering och djurhållning. (Syftet är att utvärdera elevens förståelse för juridiska aspekter av djurhållning.)

6. Hur påverkar stress hos djur deras foderintag och hälsa? (Syftet är att undersöka elevens förståelse för djurens beteende och nutrition.)

7. Vilken roll spelar olika fodermedels ekologiska påverkan? (Syftet är att bedöma elevens förmåga att diskutera ekologiska konsekvenser av fodertillverkning.)

8. Analysera betydelsen av kvalitet och kostnad i valet av fodermedel. (Syftet är att ge elevens möjlighet att utvärdera ekonomiska aspekter jämfört med djurhälsa.)

Bedömning

Provet kan bedömas med totalt 30 poäng. Faktafrågor ger 1 poäng per fråga och resonerande frågor ger mellan 2 poäng till 4 poäng beroende på svarens komplexitet. Minst 8 poäng krävs för betyg E, 12 poäng för betyg C (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och 18 poäng för betyg A (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).