Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Dramatik och dramaturgi
Tema: Dramatiska texters uppbyggnad
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och kunskap om dramatiska texters uppbyggnad, samt deras förmåga att tillämpa dramaturgiska verktyg i eget skapande. Provets frågor syftar till att utvärdera både fakta och djupare förståelse av ämnet.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen i kursen ska behandla dramatiska texters uppbyggnad med fokus på handling, rum, tid, roller, rytm och språk. Eleverna ska även lära sig använda dramaturgiska verktyg för att strukturera en berättelse, såsom anslag, presentation, upptrappning, vändpunkt och avslut.
Kunskapskrav
Eleven redogör översiktligt för uppbyggnad av dramatisk text och beskriver översiktligt dramaturgiska verktyg. Eleven skapar enkel dramatisk text med utgångspunkt från sig själv samt bearbetar och dramatiserar några enkla förlagor.
Prov
Faktafrågor
1. Vilka tre huvuddelar ingår i en dramatisk text?
- A) Roll, rum, avslut
- B) Problematik, lösning, vändpunkt
- C) Handling, rum, tid
- D) Tema, karaktär, genre
2. Vad är en dramaturgisk vändpunkt?
- A) En punkt där spänningen ökar
- B) En karaktärs utveckling
- C) Den slutgiltiga lösningen på konflikten
- D) Ett återkommande tema i berättelsen
3. Vilket av följande begrepp förknippas med anslag?
- A) Avslutning på berättelsen
- B) Inledningen av berättelsen
- C) Konflikten i berättelsen
- D) Presentationen av karaktärerna
4. Vilken funktion har ‘rum’ i en dramatisk text?
- A) Tidslinjen för berättelsen
- B) Kontexterar berättelsen
- C) Utvecklar karaktärerna
- D) Avgör berättelsens tema
5. Vad är rytm i dramatik?
- A) Tillståndet hos en karaktär
- B) Hur handlingen flödar
- C) Åskådarens emotionella respons
- D) Utsmyckningen av scenen
6. Vad är syftet med att använda dramaturgiska verktyg?
- A) För att skapa mer karaktärer
- B) För att strukturera berättelsen
- C) För att ge mer detaljer
- D) För att öka antalet scener
7. Vilket av följande är ett exempel på en dramatisk text?
- A) En novell
- B) En pjäs
- C) En dikt
- D) En essä
8. Vad kännetecknar en bra avslutning i en dramatisk text?
- A) Den knyter ihop historien
- B) Den lämnar frågor obesvarade
- C) Den ger mer bakgrundsinformation
- D) Den fokuserar på karaktärers liv efter
9. Hur påverkar tid berättelsen?
- A) Den sätter ramar för handlingen
- B) Den utvecklar karaktärerna
- C) Den belyser dialogen
- D) Den visar känslor hos karaktärerna
10. Vilken av följande är en del av presentationen i dramaturgin?
- A) Konflikten
- B) Introduktionen av karaktärer
- C) Den avgörande scenen
- D) Konfliktlösningen
11. Vad handlar dramatiska roller om?
- A) Karaktärernas funktion i berättelsen
- B) Typen av berättelse
- C) Tidspan av berättelsen
- D) Utformningen av scenen
12. Vilket verktyg används för att öka spänningen?
- A) Presentation
- B) Upptrappning
- C) Avslut
- D) Vändpunkt
13. Hur används rollkartläggning i dramatik?
- A) För att utesluta karaktärer
- B) För att skapa konflikt
- C) För att definiera karaktärernas roller
- D) För att sammanfatta historien
14. Vad är skillnaden mellan dramatisk och narrativ text?
- A) Dramatisk text är avsedd för uppförande
- B) Narrativ text behöver karaktärer
- C) Dramatisk text innehåller inga dialoger
- D) Narrativ text är fokuserad på tid
15. Vad innebär ‘rytm’ i en dramatisk text?
- A) Takt av dialoger
- B) Flödet av scener och dialoger
- C) Tiden mellan repliker
- D) Distraktion av karaktärerna
Resonerande frågor
1. Diskutera hur dramaturgiska verktyg samverkar för att skapa en enhetlig berättelse. Detta ger elever möjlighet att visa förståelse för integrationen av verktyg i texten.
2. Analysera en valfri dramatisk text och identifiera de dramaturgiska verktygen som används. Detta ger en djupdykning i studentens analysförmåga och förståelse av verktygens påverkan.
3. Reflektera över hur en dramatisk text skulle förändras utan användningen av dramaturgiska verktyg. Detta uppmanar elever att tänka kritiskt kring verktygens betydelse för dramatik.
4. Jämför och kontrastera dramatiska och narrativa berättarformer i termer av struktur och funktion. Detta ger insikter i elevernas förståelse av olika texttyper.
5. Hur skulle du implementera dramaturgiska verktyg i ditt eget skrivande? Elever kan här visa kreativ applicering och förståelse för deras praktiska användning.
6. Vilka effekter kan dramaturgiska verktyg ha på publikens upplevelse? Detta öppnar upp för diskussion kring publikens engagemang och emotionella reaktioner.
7. Beskriv en scen från en pjäs som du tycker är effektiv, och förklara varför den är det. Elever uppmanas att koppla teoretisk kunskap till praktiska exempel.
8. Hur kan du använda de kunskaper som du har lärt dig i denna kurs i andra kreativa discipliner? Detta uppmanar till reflektion och tvärvetenskaplig tillämpning av kunskap.
Bedömning
Faktafrågorna kan ge högst 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng. De resonerande frågorna kan ge högst 8 poäng, där varje välargumenterat svar ger 2 poäng. För betyg E krävs totalt 8 poäng, för betyg C krävs totalt 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs totalt 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).