Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Dramatik och dramaturgi
Tema: Scenografi och dramaturgi
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse och tillämpning av begreppen scenografi samt hur dessa element bidrar till den dramaturgiska upplevelsen i teater och film. Eleverna ska också visa sin förmåga att planera och skapa egna scenografiska lösningar.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla hur scenografi, ljus och ljuddesign bidrar till att förstärka den dramaturgiska upplevelsen i teater och film. Eleverna ska även få erfarenhet av att planera och skapa egna scenografiska lösningar för dramatik.
Kunskapskrav
- Eleven beskriver översiktligt hur scenografi och andra sceniska element påverkar ett dramatiskt verk samt redogör för hur dessa element kan stödja berättelsens tema och budskap.
- Eleven kan bidra till egna scenografiska lösningar i ett skapande arbete.
Prov
Faktafrågor
- Vad innebär scenografi i en teaterproduktion?
- A) Kostymering
- B) Den fysiska miljön i produktionen
- C) Ljus- och ljuddesign
- D) Manusbearbetning
- Vilket av följande element är INTE en del av scenografi?
- A) Kulisser
- B) Skådespelarnas prestationer
- C) Rekvisita
- D) Färg och form
- Vad syftar ljusdesign till att göra i en föreställning?
- A) Definiera handlingen
- B) Skapa stämning
- C) Utveckla karaktärer
- D) Sammanfatta berättelsen
- Vilket syfte har ljuddesign i scenografi?
- A) Förstärka känslor och atmosfär
- B) Utforma kulisser
- C) Skriva manus
- D) Skapa dialog
- Vad är rekvisita?
- A) Skådespelarnas kläder
- B) Föremål som används i en föreställning
- C) Bakgrundsmusik
- D) Ljusjusteringar
- Hur kan färgval i scenografi påverka en berättelse?
- A) Genom att definiera rollfigurer
- B) Genom att förstärka känslor och stämning
- C) Genom att påverka dialogen
- D) Genom att beskriva tidsepok
- Vilken av följande påståenden är korrekt angående scenografiens betydelse?
- A) Det är bara en visuell aspekt av föreställningen.
- B) Scenografi är oviktig i dramatik.
- C) Scenografi bidrar till att förstärka berättelsens budskap.
- D) Scenografi har ingen påverkan på publiken.
- Vad handlar dramaturgi om?
- A) Skapa kostymer
- B) Ljuddesign i film
- C) Struktur och utveckling av berättelsen
- D) Val av aktörer
- Vilken funktion har en upplysning i ett dramatiskt verk?
- A) Att ge skådespelarna instruktioner
- B) Att skapa en viss atmosfär och stämning
- C) Att ge information om handlingen
- D) Att förklara karaktärernas motivation
- Hur kan ljudet påverka upplevelsen av en scen?
- A) Det har ingen betydelse
- B) Det kan förstärka känslor
- C) Det stör publiken
- D) Det är irrelevant för berättelsen
- Vad innebär att analysera en scenografi?
- A) Att skapa egna karaktärer
- B) Att bedöma hur sceniska element samverkar
- C) Att skriva manus
- D) Att göra ljuddesign
- Varför är det viktigt med en genomtänkt scenografi?
- A) För att stödja berättelsens tema och budskap
- B) För att underlätta manusförfattande
- C) För att göra en föreställning längre
- D) För att fördela roller bland skådespelarna
- Vad är en kort dramatisk text?
- A) En lång film
- B) En pjäs eller scen
- C) En roman
- D) En dikt
- Vilken aspekt är viktig att tänka på vid scenografi?
- A) Skådespelarnas ålder
- B) Temat och budskapet
- C) Litterär stil
- D) Dialogens längd
Resonerande frågor
- Hur påverkar en välgenomtänkt scenografi den totala upplevelsen av ett dramatiskt verk?
Denna fråga ger eleverna möjlighet att reflektera över scenografins påverkan på publiken och berättelsen.
- Ge exempel på hur ljus och ljud kan förändra stämningen i en scenografi.
Eleverna kan här resonera kring specifika exempel och illustrera sin förståelse för ljus och ljuds inverkan.
- I vilken mån kan scenografi bidra till karaktärsutvecklingen i en produktion?
Genom denna fråga kan eleverna utforska hur scenografin stödjer eller förändrar karakterisering.
- Hur kan man använda färgteori för att skapa önskad stämning i scenografi?
Eleverna kan visa sin kunskap om färgens psykologiska påverkan och dess tillämpning i scenografi.
- Reflektera över hur olika kulturella kontexter kan påverka scenografiska val.
Denna fråga uppmuntrar till att tänka kritiskt kring hur kulturella perspektiv formar scenografiska lösningar.
- Vilka verktyg/methoder kan användas för att effektivt planera scenografi?
Frågan ger eleverna möjlighet att diskutera praktiska verktyg och metoder för scenografisk planering.
- Hur skulle du beskriva din egen designprocess för skapande av scenografi?
Genom att blicka tillbaka på sin kreativa process ges eleverna en chans att reflektera över sin utveckling.
- Vad skulle du förändra om du skulle designa scenografi för en annan typ av drama?
Denna fråga utmanar eleverna att tänka innovativt och konstruktivt i behandlingen av olika genreaspekter.
Bedömning
Faktafrågorna är värda 1 poäng vardera, och de resonerande frågorna är värda 2 poäng vardera. För att nå betyg E ska eleven ha minst 8 poäng, för betyg C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).