Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Energiteknik 1
Tema: Vattenkraft
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om vattenkraft som energikälla, dess uppbyggnad och funktioner, samt dess miljöpåverkan. Provets design syftar till att ge eleverna möjlighet att visa sina kunskaper genom både faktafrågor och resonerande frågor som utmanar deras kritiska tänkande.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Studie av olika energikällor, energisystem och hur dessa påverkar miljön och samhället. Fokus på vattenkraftens uppbyggnad och funktion samt dess miljöpåverkan. [Gy 11, Kursplan för Energiteknik 1]
Betygskriterier
Eleven kan redogöra för energikällors egenskaper och alternativ, samt utföra enklare analyser av miljöpåverkan och tekniska möjligheter. [Gy, Energiteknik 1 – Betyg E]
Prov
Faktafrågor
1. Vilken typ av energi produceras genom vattenkraft?
- A. Kinetisk energi
- B. Termisk energi
- C. Elektrisk energi
- D. Kemisk energi
2. Vilken komponent i ett vattenkraftverk används för att omvandla vattenflödet till mekanisk energi?
- A. Generator
- B. Turbin
- C. Transformator
- D. Pump
3. Vad kallas den anläggning som lagrar vatten för vattenkraft?
- A. Damm
- B. Stödningsdamm
- C. Reserveringsdamm
- D. Flödesdamm
4. Vilket land är känd för att använda vattenkraft i stor utsträckning?
- A. Sverige
- B. Norge
- C. Danmark
- D. Finland
5. Vilken miljöpåverkan kan vattenkraftverk ha?
- A. Luftföroreningar
- B. Förändring av vattenekosystem
- C. Ökad koldioxidutsläpp
- D. Bullerförorening
6. Vad är en generator i ett vattenkraftverk definierad som?
- A. Utrustning som omvandlar mekanisk energi till elektrisk energi
- B. En typ av turbin
- C. En dammkomponent
- D. En mätanordning
7. Vilken av dessa är en fördel med vattenkraft?
- A. Hög kostnad
- B. Förnybar energikälla
- C. Hög koldioxidutsläpp
- D. Stora ytor av skog som måste tas bort
8. Hur fungerar en turbin i ett vattenkraftverk?
- A. Den omvandlar vattenflöde till mekanisk energi
- B. Den producerar elektricitet direkt
- C. Den lagrar vatten
- D. Den rengör vatten
9. Vilken typ av vattenkraftverk använder en stor damm för att lagra vatten?
- A. Låglandsverk
- B. Vattenfallsverk
- C. Reservoarsystem
- D. Mikroverk
10. I vilket sammanhang diskuteras ofta vattenkraftens hållbarhet?
- A. Vid bedömning av miljöpåverkan
- B. Vid teknisk analys
- C. Vid vattenförbrukning
- D. Vid elmarknader
11. Vad kallas den potentiella energin som lagras i ett vattendrag innan det släpps genom en turbin?
- A. Kinetisk energi
- B. Potentiell energi
- C. Friktionsenergi
- D. Termisk energi
12. Vad är ett viktigt krav på placeringen av ett vattenkraftverk?
- A. Nära en stor stad
- B. Bra solrosor
- C. Tillsammans med ett stort vattendrag
- D. Långt bort från skogar
13. Vilken av följande energikällor kan kombineras med vattenkraft för förbättrad effektivitet?
- A. Kärnkraft
- B. Solkraft
- C. Biobränsle
- D. Fossila bränslen
14. Vad innebär begreppet “vattendom” inom vattenkraft?
- A. Rättigheter och regler kring vattenanvändning
- B. En typ av turbinkonstruktion
- C. En metod för att förbättra effektivitet
- D. En plan för avfallshantering
15. Vad representerar fallhöjd i ett vattenkraftverk?
- A. Distanser mellan städer
- B. Höjdskillnad mellan vattenytan och turbinen
- C. Mängden vatten som användes
- D. Vattnets temperatur
Resonerande frågor
1. Diskutera fördelarna och nackdelarna med vattenkraft som energikälla. Syftet är att ge eleverna möjlighet att analysera konceptet av hållbarhet i energiproduktion.
2. Hur påverkar vattenkraftverk den lokala ekosystemen och hur kan dessa effekter minskas? Detta ger eleverna möjlighet att reflektera över den ekologiska balansen.
3. Vilka tekniska framsteg tror du kan öka effektiviteten hos vattenkraftverk? Frågan syftar till att uppmuntra kreativt tänkande kring innovationer inom energi.
4. Jämför vattenkraft med en annan förnybar energikälla. Eleverna får här möjlighet att utvärdera och jämföra olika alternativ.
5. Vilka sociala och ekonomiska faktorer påverkar beslutet att bygga vattenkraftverk? En viktig aspekt för att förstå de bredare konsekvenserna av energiproduktion.
6. Resonera kring framtiden för vattenkraft i ljuset av klimatförändringar. Eleverna får reflektera över långsiktiga utmaningar och lösningar.
7. Hur kan policyer och lagstiftning förbättra hållbarheten av vattenkraft? Frågan ger eleverna möjlighet att tänka på samhällsvetenskapliga aspekter av energi.
8. I vilken utsträckning bör miljöpåverkan beaktas i planeringen av nya vattenkraftverk? Denna fråga uppmanar eleverna att tänka kritiskt kring balans mellan energiutvinning och miljöhänsyn.
Bedömning
Provet bedöms med totalt 30 poäng. Varje faktafråga ger 1 poäng. De resonerande frågorna betygsätts över 8 poäng. För betyg E krävs minst 8 poäng, för C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).