Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Gy. Engelska 5 – Diskussionsuppsats

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Engelska 5
Tema: Diskussionsuppsats

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

Eleverna ska ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att: (…) formulera sig i skrift på engelska i olika sammanhang och för olika syften (…)

Kunskapskrav
  • eleven kan formulera sig i skrift och anpassa språket efter olika syften och mottagare.
  • eleven kan redogöra för och diskutera centrala frågor i en text.
  • eleven kan argumentera för sina åsikter och ställningstaganden.
Prov
Faktafrågor
  1. Vilken struktur ska en diskussionsuppsats vanligtvis ha?
    • A) Inledning, diskussion, slutsats
    • B) Inledning, argument, motargument, slutsats
    • C) Sammanfattning, argument, slutsats
    • D) Problemlösning, sammanfattning
  2. Vad är viktigt att tänka på i inledningen av en uppsats?
    • A) Detaljerad bakgrund
    • B) Tydlig tesformulering
    • C) Ingen information
    • D) Små detaljer
  3. Vilken ton är mest lämplig att använda i en diskussionsuppsats?
    • A) Informell och personlig
    • B) Objektiv och saklig
    • C) Ironisk och sarkastisk
    • D) Vänlig och avslappnad
  4. Vad innebär “motargument” i en diskussion?
    • A) Argument som talar emot en viss ståndpunkt
    • B) Bekräftelse av egna åsikter
    • C) En sammanfattning av tidigare diskussion
    • D) Inga relaterade argument
  5. Hur ska källor anges i en diskussionsuppsats?
    • A) Inte nödvändigt
    • B) Oformellt
    • C) Enligt en vedertagen referensstil
    • D) I slutet utan tydliga referenser
  6. Vilken av följande är en bra strategi för att strukturera diskussionen?
    • A) Ingen struktur
    • B) Använda stycken för olika argument
    • C) Hålla sig till ett argument utan variation
    • D) Avsluta utan slutsats
  7. Vad bör man göra efter att ha skrivit klart uppsatsen?
    • A) Korrekturläsa och revidera texten
    • B) Skicka in den direkt
    • C) Låta någon annan läsa den
    • D) Ignorera den
  8. Vilket av följande kan betraktas som en relevant källa för en diskussionsuppsats?
    • A) Bloggar
    • B) Akademiska artiklar
    • C) Sociala medier
    • D) Personliga åsikter
  9. Hur viktigt är det att ha en tydlig slutsats i en diskussionsuppsats?
    • A) Inte viktigt
    • B) Väldigt viktigt
    • C) Det spelar ingen roll
    • D) Þetta er að mínu mati astrý́ska
  10. Vilken typ av språk är bra att använda i diskussionsuppsatsen?
    • A) Korrekt och formellt språk
    • B) Slanguttryck
    • C) Gammeldags språk
    • D) Oklart och osammanhängande
Resonerande frågor
  1. Reflektera över hur man kan balansera mellan argument och motargument i en diskussionsuppsats. (Syftet är att eleverna ska visa förmåga att analysera och väga olika perspektiv.)
  2. Diskutera vikten av att undvika subjektiva åsikter i en akademisk text. (Frågan syftar till att pröva elevernas förståelse för objektivitet inom akademiskt skrivande.)
  3. Analysera hur en tydlig tesformulering kan påverka mottagaren av en diskussionsuppsats. (Eleverna får möjlighet att bedöma hur välformulerade teser kan stärka argumentationen.)
  4. Vad får man ut av att inkludera motargument i sin uppsats? (Syftet är att uppmuntra eleverna att tänka kritiskt kring sina egna argument.)
  5. Reflektera över hur källkritik påverkar kvaliteten på en diskussionsuppsats. (Eleverna uppmanas att överväga hur viktigt det är att använda pålitliga källor.)
  6. Diskutera hur språkbruket kan forma diskussionen kring ett ämne. (Syftet är att få eleverna att överväga retoriska effekter och språkets betydelse.)
  7. Hur kan feedback från andra förbättra en diskussionsuppsats? (Frågan handlar om vikten av att få extern insyn i sitt skrivande.)
Bedömning

Provets faktafrågor ger maximalt 10 poäng och de resonemang som ges i de resonerande frågorna kan ge maximalt 8 poäng.

  • Minst 8 poäng krävs för betyget E (minst 3 poäng från resonerande frågor).
  • Minst 12 poäng krävs för betyget C (minst 3 poäng från resonerande frågor).
  • Minst 18 poäng krävs för betyget A (minst 5 poäng från resonerande frågor).

För att få A måste eleven ha en god balans mellan faktafrågor och resonemang.


Modern Tillbaka-knapp
×