Prov: Marknadsundersökning
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Entreprenörskap
Tema: Marknadsundersökning
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och färdigheter i att genomföra och analysera marknadsundersökningar samt deras förmåga att identifiera målgrupp och konkurrens.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens fokus ligger på att genomföra och analysera marknadsundersökningar. Detta innefattar att förstå metoder för att identifiera målgrupp, behov och analysera konkurrens, samt hur dessa insikter kan informera affärsplanering.
Kunskapskrav
Eleven kan genomföra en enkel marknadsundersökning och analysera resultatet. Eleven kan också identifiera målgruppens behov och konkurrenters påverkan på den egna affärsidén.
Prov
Faktafrågor
1. Vad är syftet med en marknadsundersökning?
A. Att samla information om marknaden, kunder och konkurrenter.
B. Att reducera kostnader för marknadsföring.
C. Att öka försäljningen av redan etablerade produkter.
D. Att analysera historiska försäljningsdata.
2. Vilken metod är vanligt förekommande i marknadsundersökningar?
A. Experiment
B. Enkätundersökning
C. Fallstudier
D. Matematiska modeller
3. Kvalitativ forskning fokuserar på:
A. Mätbara resultat.
B. Statistiska analyser.
C. Djupgående insikter.
D. Generering av hypoteser.
4. Vad betyder kvantitativ metod?
A. Att samla djupgående insikter.
B. Att utföra intervjuer med experter.
C. Att utvärdera kvalitativa studier.
D. Att använda siffror och statistik.
5. Vilket av följande alternativ är en fördel med enkäter?
A. Djup insikt i individers behov.
B. Snabb datainsamling.
C. Noga utvalda respondenter.
D. Direkta observationer.
6. När kan en fokusgrupp vara ett bra val för en marknadsundersökning?
A. När man vill ha snabba svar.
B. När man vill få djupare insikter om åsikter och attityder.
C. När man har stora datamängder.
D. När man vill att respondenter ska vara anonyma.
7. Vad innebär det att segmentera en målgrupp?
A. Att förenkla marknadsföringen.
B. Att dela in marknaden i mindre grupper med liknande behov.
C. Att fokusera på en stor generaliserad målgrupp.
D. Att enbart rikta sig till yngre konsumenter.
8. Vad innebär en konkurrentanalys?
A. Att identifiera och utvärdera företag som erbjuder liknande produkter.
B. Att öka priserna över konkurrenterna.
C. Att ignorera konkurrenternas prestationer.
D. Att endast titta på kommersiella medier.
9. Vilken av följande är en kvantitativ metod?
A. Enkätundersökning.
B. Gruppdiskussion.
C. Fallstudie.
D. Djupintervju.
10. Hur kan feedback från en marknadsundersökning hjälpa en verksamhet?
A. Genom att förutse exakt vad kunderna vill ha.
B. Genom att ge insikter om behov och preferenser.
C. Genom att skapa nya produkter utan undersökning.
D. Genom att minska kostnaderna för produktionen.
11. Vilken typ av data samlas in i kvalitativa studier?
A. Numerisk data.
B. Statistiska resultat.
C. Beskrivande data.
D. Redovisningar av tidigare studier.
12. Vad innebär begreppet “marknadsandel”?
A. Hur mycket av marknaden man kan kontrollera.
B. Andelen försäljning av en produkt jämfört med hela marknaden.
C. Hur många kunder man har.
D. Produkternas pris i jämförelse med konkurrenter.
13. Vilket syfte har en produktutvecklingsundersökning?
A. Att identifiera nya behov och skapa produkter som möter dessa.
B. Att meddela kunderna om nya produkter.
C. Att fokusera på försäljning av befintliga produkter.
D. Att minimera produktionskostnader.
14. Vad bör man tänka på när man formulerar frågor i en enkät?
A. Att göra dem långa och komplexa.
B. Att göra dem tydliga och enkla att förstå.
C. Att undvika öppna frågor helt.
D. Att alltid inkludera ja/nej-frågor.
15. Hur kan digitala verktyg användas i marknadsundersökningar?
A. Endast för dataanalys.
B. För data insamling, analys och presentation.
C. Endast för skapande av enkäter.
D. Enbart för att nå yngre målgrupper.
Resonerande frågor
1. Diskutera hur en marknadsundersökning kan påverka företagets affärsstrategi.
Syftet är att ge eleverna möjlighet att reflektera över relationen mellan marknadsundersökning och affärsstrategi.
2. Hur kan resultaten från en marknadsundersökning tolkas och användas i beslutsfattande?
Frågan syftar till att uppmuntra eleverna att tänka kritiskt kring analys och tillämpning av data.
3. Reflektera över de etiska aspekterna av att genomföra marknadsundersökningar.
Eleverna får möjlighet att diskutera etik och ansvar i datainsamling och analys.
4. På vilket sätt kan digitala plattformar förbättra genomförandet av marknadsundersökningar?
Frågeställningen ger eleverna möjlighet att utforska teknologins roll i marknadsundersökningar.
5. Vilka utmaningar kan uppstå vid analys av konkurrens och hur kan dessa övervinnas?
Ge eleverna en chans att resonera kring verkliga problem och lösningar i konkurrensanalys.
6. Hur kan marknadsundersökningsresultat presenteras för att maximera deras påverkan?
Syftet är att uppmana eleverna att tänka på kommunikation och presentation av resultat.
7. Jämför kvalitativa och kvantitativa metoder och diskutera för- och nackdelar med var och en.
Ger en möjlighet att analysera och jämföra två centrala metoder inom marknadsundersökning.
8. Hur kan en marknadsundersökning leda till innovationsprocesser inom ett företag?
Eleverna ges möjlighet att tänka på sambandet mellan marknadsundersökning och innovation.
Bedömning
Faktafrågor: 1 poäng per rätt svar, totalt 15 poäng.
Resonerande frågor: 3 poäng per fråga, totalt 24 poäng.
För betyg E krävs minst 8 poäng (inklusive minst 0 poäng från resonerande frågor).
För betyg C krävs minst 12 poäng (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor).
För betyg A krävs minst 18 poäng (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor).