Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Etnicitet och kulturmöten
Tema: Kulturella identiteter och kulturmöten i ett globaliserat samhälle
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av kulturella identiteter och kulturmöten samt deras förmåga att reflektera över och analysera dessa begrepp i ett globaliserat samhälle.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla betydelsen av kultur och etnicitet för individens identitet samt hur kulturmöten påverkar samhällen. Det innefattar analyser av hur globalisering påverkar lokala kulturer, liksom hur migration och interkulturella möten formar våra samhällen och vår identitet.
Kunskapskrav
Eleven kan översiktligt redogöra för olika kulturella identiteter och beskriva hur kulturmöten kan påverka individers och gruppers livsvillkor. Eleven kan diskutera och reflektera över egna och andras attityder och värderingar kopplade till kulturmöten.
Prov
Faktafrågor
1. Vad beskriver bäst begreppet “kulturell identitet”?
A) En persons känsla av tillhörighet till en viss kultur
B) En persons nationalitet
C) En persons yrke
D) En persons preferenser för mat
2. Vad innebär kulturell hybridisering?
A) En kultur som försvinner helt
B) Kombination av element från olika kulturer
C) Bevarande av traditionell kultur
D) Enkelt av en kultur
3. Vilket av följande är ett exempel på hur globalisering påverkar kultur?
A) Spridning av populärkultur över nationsgränser
B) Att människor reser mindre
C) Traditionella festivaler avskaffas
D) Stängning av gränser mellan länder
4. Vilken av följande faktorer kan negativt påverka kulturmöten?
A) Kulturellt utbyte
B) Kulturell appropriering
C) Kulturell mångfald
D) Interkulturell kommunikation
5. Vilken av följande är en positiv konsekvens av kulturmöten?
A) Minskat språkbevarande
B) Ökad segregering
C) Berikning av kulturella perspektiv
D) Traditioner försvinner
6. Vad menas med “etnicitet”?
A) En persons yrkesval
B) En grupps kulturella och sociala identitet
C) En persons fysiska utseende
D) Ett nationskap
7. Hur kan kulturmöten leda till identitetskriser?
A) Genom att föra människor närmare varandra
B) Genom att skapa konflikter mellan olika kulturella normer
C) Genom att stärka kulturella traditioner
D) Genom att artister får mer kändisskap
8. Vilket fenomen beskriver bäst den ökande blandningen av kulturer?
A) Kulturell hybridisering
B) Kulturell segregation
C) Kulturell konflikt
D) Kulturellt isolering
9. När kan kulturmöten vara problematiska?
A) När de leder till gemensamma festivaler
B) När de skapar ökad förståelse och samarbete
C) När de leder till negativa stereotyper
D) När de resulterar i kreativa uttryck
10. Vilket exempel på kulturmöten är mest synligt i dagens samhälle?
A) Rumänska folkmusik
B) Street food med influenser från flera kulturer
C) Traditionell svensk dans
D) Kulturella institutioner som bara fokuserar på en kultur
11. Vilken roll spelar migration i kulturmöten?
A) Den påverkar inte kulturer
B) Den skapar nya interkulturella möten
C) Den skiljer kulturer åt
D) Den förstärker traditionell kultur
12. Vilken värdering kan påverkas av kulturmöten?
A) En persons preferenser för musik
B) Attityder mot mångfald
C) Vad man äter
D) Val av kläder
13. Hur påverkar medier kulturmöten?
A) Genom att isolera kulturer
B) Genom att förvränga kulturella identiteter
C) Genom att sprida kulturella idéer globalt
D) Genom att fokusera på en kultur
14. Vad är en potentiell risk vid kulturell appropriering?
A) Det skapar förståelse
B) Det kan leda till att den ursprungliga kulturen utarmas
C) Det skapar nya trender
D) Det förenar olika kulturer
15. Vilka aspekter kan en kultur möta i ett globaliserat samhälle?
A) De kan inte möta varandra
B) De blir alltid isolerade
C) De kan anpassa och förändras genom interaktion
D) De kommer att domineras av en kultur
Resonerande frågor
1. Diskutera hur din egen kulturella identitet har formats av kulturmöten. Beskriv specifika exempel och reflektera över deras betydelse.
Syftet med frågeställningen är att ge eleverna möjlighet att utforska sina egna erfarenheter och visa djupgående reflektion.
2. Analysera hur globaliseringen påverkar lokala kulturer. Vilka positiva och negativa aspekter kan identifieras?
Denna fråga uppmanar eleverna att tänka kritiskt och att väga olika perspektiv mot varandra.
3. Reflektera över den roll som traditioner spelar i din kultur och hur de påverkas av möten med andra kulturer. Kan traditioner anpassas eller förändras, och i så fall hur?
Frågan öppnar för en djupare diskussion kring traditioners betydelse och deras dynamik.
4. Diskutera hur medierna kan påverka vår uppfattning om andra kulturer. Ge exempel på både positiva och negativa effekter.
Den här frågan möjliggör en utvärdering av mediainverkan på interkulturella relationer.
5. Hur tror du att framtiden för kulturmöten kommer att se ut? Kommer vi att se fler kulturella hybridiseringar, eller finns det risk för ökade kulturella konflikter?
Frågan utmanar eleverna att tänka framåt och fundera över potentiella framtida trender.
6. Reflektera över hur dina personliga värderingar kring mångfald har påverkats av kulturmöten. Ge konkreta exempel.
Denna fråga uppmuntrar eleverna att tänka över förändringar i sina värderingar över tid.
7. Hur kan klubbaktiviteter och nätverkande bidra till kulturmöten i skolan? Reflektera över deras betydelse för elevens utveckling.
Frågan ger eleverna möjlighet att utforska sociala dimensioner av kulturmöten.
8. Diskutera attityder mot kulturmöten och migration i dagens samhälle. Vilka faktorer anser du påverkar dessa attityder mest?
Denna fråga möjliggör en grundlig analys av aktuella samhällsfrågor och elevens kännedom om dem.
Bedömning
Provet kan bedömas med totalt 30 poäng, där faktafrågor är värda 1 poäng vardera och de resonerande frågorna är värda 2 poäng vardera.
För betyg E krävs minst 8 poäng (varav minst 1 poäng från resonerande frågor).
För betyg C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor).
För betyg A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).