Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Eurytmi 1
Tema: Grundläggande rörelse och rytmik
Syfte
Syftet med detta prov är att utvärdera elevernas kunskaper om eurytmi som en integrerad del av musikaliskt uttryck samt deras förmåga att utföra och reflektera över grundläggande rörelse- och rytmikövningar.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla grundläggande rörelse- och rytmikövningar samt deras betydelse för det musikaliska uttrycket. Eleverna ska få en förståelse för hur kroppens rörelser och rytm kan kännas och uttryckas i relation till musik.
Kunskapskrav
Eleven redogör översiktligt för hur rörelse och rytmik kan integreras i det musikaliska uttrycket och visar grundläggande färdigheter i eurytmiska rörelser.
Prov
Faktafrågor
- Vad är eurytmi?
A) En form av bildkonst
B) En dansform
C) En musikers yrkesutbildning
D) **En rörelseform kopplad till musik** - Vilken funktion har rörelse i eurytmi?
A) Att distrahera från musiken
B) **Att förstärka musikens uttryck**
C) Att visa känslor
D) Att enbart underhålla publik - Vad gör en eurytmiutövare?
A) Skapar musik
B) **Uttrycker musik genom rörelse**
C) Komponera musik
D) Skriver om musik - Vilka av följande övningar är en del av grundläggande rytmikövningar?
A) **Klappningar**
B) Sittande övningar
C) Springande övningar
D) Stående övningar - Hur kan improvisation inom eurytmi bidra till musikalisk kommunikation?
A) Genom att repetera samma rörelser
B) **Genom att uttrycka känslor fritt**
C) Genom att följa manus
D) Genom att undvika känslor - Vilken typ av musik illustrerar oftast eurytiskt uttryck?
A) Operette
B) **Klassisk musik**
C) Elektronisk musik
D) Folkmusik - Vilket syfte har eurytmi i relation till musik?
A) Att bygga självförtroende
B) **Att uttrycka rytm och känsla**
C) Att få bra betyg i skolan
D) Att vara socialt aktiv - Vilken av följande är INTE en komponent av eurytmi?
A) Rytm
B) **Textanalys**
C) Rörelse
D) Musikaliska fraser - Vad kan eleverna lära sig om musik genom eurytmi?
A) **Att kroppens rörelser påverkar musikupplevelsen**
B) Att studera noter
C) Att komponera låtar
D) Att sjunga bättre - Hur kan eurytmi skilja sig från traditionell dans?
A) **Det är strängt kopplat till musikens uttryck**
B) Det innehåller fler steg
C) Det är lättare att utföra
D) Det kräver ingen musik - Vad ingår i eurytmiska improvisationer?
A) Planering av varje rörelse
B) **Fria rörelser som speglar musiken**
C) Att stå stilla
D) Endast fördefinierade rörelser - Vilken av följande termer beskriver kombinationen av rörelse och musik?
A) Stillhet
B) **Eurytmi**
C) Tystnad
D) Synkronisering - Vad innebär att arbeta med pulsen i musik?
A) Att ignorera takten
B) **Att känna musikens rytm**
C) Att dansa fritt utan musik
D) Att memorera en låt - Vad kan ett eurytmiuppträdande förmedla?
A) **Känslor och stämningar**
B) Information om noter
C) Råa fakta
D) Komplexa teorier - Vad betyder det att improvisera inom eurytmi?
A) **Att fritt uttrycka rörelse på musiken**
B) Att dansa utan musik
C) Att följa klart manusskrift
D) Att alltid hålla sig till grundrörelser
Resonerande frågor
- Beskriv hur eurytmi kan förändra upplevelsen av musik för en åskådare.
Syftar till att ge eleven möjlighet att reflektera över sambandet mellan rörelse och musik. - Reflektera över hur rörelser kan förändras beroende på musikens genre.
Ger möjlighet att analysera och syntetisera olika former av musikalisk uttryck. - Hur kan eurytmi hjälpa till att tolka musikaliska verk på djupet?
Här får eleven utmaningen att ansluta rörelse till musikaliska teman och uttryck. - Diskutera betydelsen av improvisation i eurytmi och dess inverkan på skapandet av konst.
Bjuder in till djupgående analys av hur fri rörelse kan kommunicera stämningar i musiken. - Vilka känslor kan vara svåra att uttrycka genom rörelse och varför?
Möjliggör en reflektion över begränsningar och utmaningar i eurytmi som konstform. - Hur kan kroppens rörelser påverka interaktionen mellan musiker och publik?
Här utforskas betydelsen av rörelse för kommunikationen av musikaliska känslor. - Tänk på en specifik musikstycke. Hur skulle du använda eurytmi för att uttrycka dess tema?
Utmanar eleven att konkretisera sina tankar kring musik och rörelse. - Vilka tekniker kan du använda för att fördjupa uttrycket i eurytmi?
Ger studenten möjlighet att reflektera över arbetssätt och metoder inom eurytmi.
Bedömning
Provet bedöms med totalt 30 poäng, där faktafrågorna ger sammanlagt 15 poäng och de resonerande frågorna ger 15 poäng.
För betyg E krävs minst 8 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor).
För betyg C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor).
För betyg A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).