Prov: Film- och TV-produktion 1
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Film- och TV-produktion 1
Tema: Grundläggande film- och TV-produktionstekniker
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och tillämpning av grundläggande tekniker och metoder inom film- och TV-produktion samt deras förmåga att analysera produktionsstrategier.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll omfattar de grundläggande teknikerna och processerna involverade i film- och TV-produktion, inklusive planering, inspelning, ljussättning och ljud.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för och tillämpa grundläggande tekniker och metoder inom film- och TV-produktion samt analysera effektiva produktionsstrategier.
Prov
Faktafrågor
- Vilken av följande är en fas i film- och TV-produktion?
- A. Postproduktion
- B. Överkomposition
- C. Frilansproduktion
- D. Preproduktion
- Vilken roll är vanligtvis ansvarig för att leda filmens kreativa vision?
- A. Regissör
- B. Producent
- C. Kameraoperatör
- D. Ljudtekniker
- Vad är syftet med en storyboard i filmproduktion?
- A. Budgetering
- B. Visuell planering
- C. Genomförande av casting
- D. Utveckling av ljuddesign
- Vilken teknik används för att justera ljusets kvalitet i film?
- A. Färgfiltar
- B. Diffusorer
- C. Vinkling av belysning
- D. Statisk ljusättning
- Vilken typ av kamerarörelse innebär att kameran fysiskt flyttas längs en väg?
- A. Tilt
- B. Dolly
- C. Pan
- D. Zoom
- Vad är ett manus?
- A. En grafisk plan
- B. En skriftlig berättelse
- C. En teknisk specifikation
- D. En ljudplan
- Vad handlar preproduktion om?
- A. Planering och förberedelser
- B. Inspelning av scener
- C. Klippning och redigering
- D. Distribution av filmen
- Vilken av följande faktorer påverkar inte ljusets stämning?
- A. Ljusstyrka
- B. Ljusfärg
- C. Skådespelarens prestation
- D. Ljusets riktning
- Vilken term används för att beskriva en film- eller TV-produktions budget?
- A. Kostnadsberäkning
- B. Produktionsbudget
- C. Arbetsplan
- D. Resursallokering
- Vad är syftet med en klippning i film?
- A. Ändra ljussättning
- B. Kombinera ljudlingor
- C. Skapa en narrativ struktur
- D. Förbereda manus
- Vilken typ av ljud används för att fördjupa berättelsen?
- A. Självljud
- B. Ambientljud
- C. Röstkommentar
- D. Ljudläggning
- Vilken aspekt av produktionen händer efter inspelningen?
- A. Preproduktion
- B. Produktionen
- C. Postproduktion
- D. Filmpremiär
- Vad är en tillspetsad klippning?
- A. Snabb klippning för dramatisk effekt
- B. Långsam klippning för känsla
- C. Klippning undertill en minut
- D. Klippning av interimscener
- Vilken teknik används för att registrera ljud i en produktion?
- A. Digitalisering
- B. Ljudinspelning
- C. Röstupptagning
- D. Ljudmixning
- Vilken skicklighet krävs för att justera ljussättning?
- A. Samhandling
- B. Visuell känsla
- C. Budgetplanering
- D. Historieberättande
Resonerande frågor
- Hur påverkar ett välskrivet manus filmens kvalitet?
Syftar till att få eleverna att reflektera över manusets betydelse för hela produktionsprocessen.
- Vilka är fördelarna med att ha en tydlig produktionsplan?
Eleverna förväntas analysera vikten av strukturerade planeringar i produktionen.
- Identifiera någon kreativ teknik som kan användas under filmproduktion och motivera dess användning.
Syftar till att visa elevernas förståelse för kreativitet i produktionen.
- Hur kan ljuddesign påverka tittarens upplevelse av en film eller serie?
Eleverna ska resonera kring hur ljudet bidrar till den övergripande filmen eller serien.
- Diskutera hur samarbete mellan olika roller i produktionsteamet kan förbättra slutresultatet.
Syftar till att belysa teamarbete och dess betydelse i produktionen.
- Vilken roll spelar ljussättning för stämningen i en film?
Eleverna uppmanas att reflektera över ljusets påverkan och dess betydelse för atmosfären.
- Varför är det viktigt att inkludera feedback under postproduktionsprocessen?
Detta för att belysa vikten av revideringar i filmproduktionscykeln.
- Hur kan olika kameravinklar påverka berättelsen i en film?
Eleverna uppmanas att tänka på visuella berättandets effekt.
Bedömning
Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng och man kan få maximalt 15 poäng.
Resonerande frågor: Varje svar bedöms till 1-3 poäng beroende på djup och insikt, maximalt 24 poäng.
För att uppnå betyg:
- E: 8 poäng totalt
- C: 12 poäng totalt (minst 3 poäng från resonerande frågor)
- A: 18 poäng totalt (minst 5 poäng från resonerande frågor)