Prov. Gy. Film- och TV-produktion 1 – Kreativa tekniker






Prov i Film- och TV-produktion 1

Prov i Film- och TV-produktion 1

Årskurs: Gymnasiet

Ämne eller kurs: Film- och TV-produktion 1

Tema: Kreativa tekniker i film och TV

Syfte

Detta prov syftar till att bedöma elevernas förståelse och tillämpning av kreativa tekniker i film- och TV-produktion samt att analysera hur dessa tekniker påverkar berättande och visuell estetik.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionen omfattar olika kreativa tekniker, inklusive kameravinklar, bildkomposition, klippning och specialeffekter, samt hur dessa tekniker används för att förbättra berättande och visuell estetik i film och TV.

Kunskapskrav

Eleven kan redogöra för och tillämpa kreativa tekniker i film- och TV-produktion samt analysera hur olika tekniker bidrar till berättandet och det visuella uttrycket.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilken av följande kameravinklar är en close-up?
    • A) Medium shot
    • B) Long shot
    • C) Wide shot
    • D) Close-up
  2. Vad är huvudsaklig syftet med bildkomposition?
    • A) Att begränsa visuell informationsmängd
    • B) Att skapa reklam
    • C) Att skapa visuellt intressanta bilder
    • D) Att minska kostnader i produktionen
  3. Vad är en vanlig typ av ljud som används för att påverka stämningen i en produktion?
    • A) Tystnad
    • B) Musik
    • C) Bakgrundssurr
    • D) Röstöverlagring
  4. Vad är en specialeffekt i film?
    • A) En skådespelare
    • B) En teknik för att skapa illusioner
    • C) En typ av kamera
    • D) En redigeringsprogramvara
  5. Vilken teknik används för att skapa en dramatisk effekt i en scen?
    • A) Belysning
    • B) Klippning
    • C) Kostymdesign
    • D) Filmval
  6. Vilken typ av bildkomposition understryker en karaktärs känslomässiga tillstånd?
    • A) Symmetrisk komposition
    • B) Asymmetrisk komposition
    • C) Central komposition
    • D) Horisontell komposition
  7. Vilket av följande är inte en typ av klippning?
    • A) Jump cut
    • B) Smooth cut
    • C) Fade out
    • D) Match cut
  8. Vad syftar redigering till att göra i en produktion?
    • A) Skapa intriger
    • B) Organisera och strukturera materialet
    • C) Rekrytera skådespelare
    • D) Förbättra ljudet
  9. Vilken roll spelar ljud i film och TV?
    • A) Skapar stämningar och känslor
    • B) Döljer brister i bild
    • C) Ersätter skådespelare
    • D) Gör filmen längre
  10. Vilken typ av ljudeffekt används för att betona en händelse?
    • A) Ambient ljud
    • B) Gimmick ljud
    • C) Bakgrundsmusik
    • D) Röster
  11. Vad är viktigt att tänka på vid val av kameravinkel?
    • A) Hur den påverkar berättelsen
    • B) Kostnaden av utrustningen
    • C) Platsens utseende
    • D) Utrustningens vikt
  12. Vilken typ av specialeffekt skapas med datorer?
    • A) Praktiska effekter
    • B) Digitala effekter
    • C) Psykologiska effekter
    • D) Reala effekter
  13. Vad menas med “purposive editing”?
    • A) En redigering som syftar till att förmedla en specifik känsla
    • B) En randomiserad redigering
    • C) En typ av klippning som fokuserar på ljud
    • D) En långsam redigering som skapar fördröjning
  14. Vilken typ av klippning används för att byta från en bild till en annan snabbt?
    • A) Crossfade
    • B) Jump cut
    • C) Slow motion
    • D) Fade in
  15. Vad är syftet med att använda referensscener i inlärning av tekniker?
    • A) Att kopiera scener exakt
    • B) Att förstå och analysera tekniker
    • C) Att förbättra skådespeleriet
    • D) Att öka scenens längd

Resonerande frågor

  1. Diskutera hur olika kameravinklar kan förändra en berättelses inverkan.
    Detta ger eleverna möjlighet att analysera valet av kameravinklar utifrån konkret exempel.
  2. Reflektera över vikten av ljuddesign i en filmproduktion.
    Frågan utforskar hur ljud påverkar tittarens upplevelse och känslor i en scen.
  3. Berätta om en speciell situation där bildkomposition gjorde en stor skillnad i en film.
    Här kan eleverna uppvisa sin förmåga att koppla teoretiska begrepp till praktiska exempel.
  4. Hur kan specialeffekter användas för att förstärka ett narrativ?
    Detta uppmuntrar eleverna att tänka kritiskt kring effekternas funktion och syfte i berättande.
  5. Kan du ge exempel på en film som använder kreativa tekniker på ett innovativt sätt?
    Eleven ges utrymme att demonstrera sin kunskap om filmer och tekniker.
  6. Vilka faktorer bör beaktas när man väljer mellan olika kreativa tekniker i produktion?
    Frågan uppmanar till en diskussion om strategi och överväganden som sätts i spel vid produktion.
  7. Hur bidrar redigering till den emotionella effekten av en scen?
    Eleverna kan resonera kring redigeringens betydelse och dess inverkan på publikens känslor.
  8. Reflektera över hur dina egna filmer kan påverkas av tekniska beslut.
    Denna fråga främjar självutvärdering och användning av lärdomar från undervisningen.

Bedömning

Provet bedöms med 24 poäng totalt. Faktafrågorna ger 2 poäng vardera och de resonerande frågorna ger 3 poäng vardera. För betyget E krävs 8 poäng, för betyget C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyget A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).



Modern Tillbaka-knapp