Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Film- och TV-produktion 2
Tema: Ljussättning och ljuddesign
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och färdigheter inom ljussättning och ljuddesign i film- och TV-produktion. Provets mål är att säkerställa att eleverna kan tillämpa sina teoretiska och praktiska kunskaper på ett kreativt och effektivt sätt.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla filmteknik, inklusive ljussättning, ljuddesign, redigering och visuell kommunikation. [Gy 11, Kursplan för Film- och TV-produktion]
Betygskriterier
Eleven redogör för och tillämpar grundläggande tekniker inom filmteknik och ljuddesign. [Gy, Film- och TV-produktion – Betyg E]
Prov
Faktafrågor
1. Vad är nyckelljusets främsta funktion i en filmscen?
A. Att skapa skuggor
B. Att belysa den viktigaste delen av scenen
C. Att ge färg till scenen
D. Att skapa atmosfär
2. Vilken typ av mikrofon är bäst att använda för dialoginspelning?
A. Dynamisk mikrofon
B. Kondensatormikrofon
C. Lavaliermikrofon
D. Röstmikrofon
3. Vad kallas ljussättning som skapar djup genom att använda flera ljuskällor?
A. Platt ljus
B. Hårt ljus
C. Mjukt ljus
D. Ambient ljus
4. Vilka tre komponenter ingår i ljuddesign för film?
A. Musik, dialog, ljudeffekter
B. Musik, bakgrundsljud, tystnad
C. Dialog, bakgrundsljud, ljudeffekter
D. Musik, ljudeffekter, atmosfärljud
5. Vad kallas den teknik som används för att miksa ljud under efterbearbetning?
A. Bearbetning
B. Mixing
C. Mastering
D. Sampling
6. Vilken belysning påverkar stämningen mest i en skräckfilm?
A. Mjukt ljus
B. Hårt ljus
C. Ambient ljus
D. Blått ljus
7. Vad definierar en god ljuddesign i en film?
A. Tystnad
B. Variabel ljudvolym
C. Sammanhang och stöd för berättelsen
D. Ingen ljudeffekt
8. Vilken effekt kan användningen av tystnad ha i en film?
A. Skapa förvirring
B. Bygga upp spänning
C. Avslöja hemligheter
D. Förstöra filmen
9. Vad är syftet med fyllnadsbelysning?
A. Att skapa en dramatisk effekt
B. Att mjuka upp skuggor
C. Att ge färg åt motivet
D. Att blända skådespelarna
10. Vilket av följande är inte en typ av ljussättning?
A. Backlight
B. Fill light
C. Side light
D. Key light
11. Vad kännetecknar en lavaliermikrofon?
A. Den är liten och kan fästas på kläder
B. Den är stor och används för scenproduktion
C. Den är trådlös och mycket dyr
D. Den har kort räckvidd
12. Vad kallas det ljud som finns i bakgrunden i en scen?
A. Eftersläpande ljud
B. Atmosfärljud
C. Dialogljud
D. Ljuddesign
13. Vad betyder termen ‘färgsättning’ i filmproduktion?
A. Justera ljusstyrkan
B. Välja vilka färger som ska användas i scenerna
C. Använda svartvitt film
D. Ändra dialogens karaktär
14. Vilken roll har en ljudtekniker under filmproduktion?
A. Att regissera skådespelarna
B. Att spela in och övervaka ljud
C. Att skriva manus
D. Att klippa filmen
15. Vad är viktigast att tänka på vid simultan ljudinspelning?
A. Att undvika bakgrundsljud
B. Att ha hög ljudvolym
C. Att använda flera mikrofoner
D. Att blanda ljud under inspelningen
Resonerande frågor
1. Hur påverkar ljussättning publikens uppfattning av en films karaktärer och deras känslor?
Syftet är att se hur eleverna kopplar tekniska val till narrativ kraft.
2. Diskutera betydelsen av ljuddesign i att skapa spänning i en thriller.
Eleverna ges möjlighet att reflektera över hur ljud och bild samspelar för att forma berättelsen.
3. Vilka kreativa tekniker kan användas för att kombinera ljud och ljus i film?
Denna fråga syftar till att låta eleverna visa på innovativa sätt att förena dessa två element.
4. Vilka faktorer påverkar valet av ljussättning för olika filmgenrer?
Här ska eleverna resonera kring hur olika genrer ställer olika krav på ljuskomposition.
5. Vem anser du bör vara ansvarig för ljuddesign i en produktion, och varför?
Prova att se hur eleverna värderar olika roller i produktionen och deras inverkan.
6. Beskriv hur ljud och ljus kan användas för att förstärka temat i en film.
Eleverna får möjlighet att koppla atmosfär till tingl ämnens betydelse i filmkonsten.
7. Diskutera utmaningar med att balansera ljus och ljud under en filminspelning.
Detta får eleverna att tänka över de praktiska aspekterna av filmproduktion i relation till teori.
8. Vilka verktyg och metoder anser du är bäst för att lära sig om ljud och ljus?
Den här resonerande frågan är viktig för att förstå elevernas syn på lärande och utveckling av färdigheter i ämnet.
Bedömning
Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng. Totalt kan eleverna få 15 poäng.
Resonerande frågor: Varje fråga betygsätts mellan 0-3 poäng beroende på djup och insikt i svaret. Totalt kan eleverna få 24 poäng.
För betyg E krävs minst 8 poäng; för betyg C minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor); och för betyg A krävs minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).