“`html
Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Filmproduktion
Tema: Filmgenrer
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse för filmgenrer, deras kännetecken och estetiska element samt förmåga att analysera och diskutera olika filmgenrer och deras påverkan.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla filmgenrer och stilistiska drag i film och tv från olika tider. Genrer definieras och kännetecknas utifrån specifika teman, berättartekniker och stilistiska element. Eleverna ska lära sig identifiera och analysera olika genrer, samt förstå dess kontext, historia och samhällspåverkan.
Kunskapskrav
Eleven redogör översiktligt för centrala drag i fiktionsfilm och dokumentärt berättande samt i några film- och tv-genrer. Dessutom diskuterar eleven översiktligt filmmediets estetik.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken av följande är en typisk genre inom film?
A) Thriller
B) Sång
C) Dans
D) Komedi
2. Vilka karakteristiska drag har oftast en skräckfilm?
A) Glädje och skratt
B) Spänning och kusliga element
C) Romantik
D) Drama
3. Vad kännetecknar en romantisk komedi?
A) Mörka teman och död
B) Storskaliga strider
C) Kärlek och humor
D) Skrämmande element
4. Vilken filmgenre fokuserar ofta på verkliga händelser?
A) Komedi
B) Science fiction
C) Dokumentär
D) Action
5. Vad är en genreblandning?
A) En film som kombinerar element från flera genrer
B) En film som inte har något tema
C) En film som är baserad på en bok
D) En film gjord i svartvitt
6. Hur påverkar musik upplevelsen av en skräckfilm?
A) Skapar en glad stämning
B) Har ingen betydelse
C) Bygger upp spänning och känsla
D) Spelas inte i skräckfilmer
7. Vilken typ av film är främst inriktad på att få publiken att skratta?
A) Komedi
B) Drama
C) Action
D) Thriller
8. Vad syftar filmen “Get Out” till att kommentera?
A) Sport
B) Rasism och samhällsfrågor
C) Natur
D) Lycka
9. Vad gör en film till en klassisk skräckfilm?
A) Den har alltid ett lyckligt slut
B) Den innehåller ofta romantiska inslag
C) Den involverar oftast element av rädsla och spänning
D) Den är alltid filmad i svartvitt
10. Vilket av följande är en del av komedins estetik?
A) Mörka teman
B) Allvarliga konflikter
C) Humor och karikatyrer
D) Historiska fakta
11. Vilken av följande filmer tillhör skräckgenren?
A) The Exorcist
B) The Notebook
C) La La Land
D) Finding Nemo
12. Vilket begrepp beskriver en film som kombinerar dramatiska och komiska element?
A) Tragikomedi
B) Thriller
C) Science fiction
D) Drama
13. Vad är syftet med en genreanalys?
A) Att förstå och diskutera filmens strukturer och teman
B) Att skapa filmer
C) Att skriva manus
D) Att bedöma skådespelarens insats
14. Hur kan kulturella faktorer påverka filmgenrer?
A) De har ingen påverkan
B) De kan förändra teman och berättartekniker
C) De gör alla filmer likadana
D) De påverkar enbart dokumentärer
15. Vilken funktion har traditionellt filmens musik?
A) Att förstärka känslor och skapa stämning
B) Att distrahera publiken
C) Att ge information om handeln
D) Att spela bakgrundsljud
Resonerande frågor
1. Hur påverkar filmgenrer våra förväntningar på en film? Ge exempel på hur en genre kan forma berättelsen.
Syftet är att eleverna ska analysera och reflektera över genrers inverkan på berättande.
2. Vilken funktion har humor i olika komedigenrer och hur skiljer det sig mellan dem?
Frågan ger möjligheten att diskutera skillnader och likheter mellan komedigenrer.
3. På vilket sätt kan genrer förändras över tid? Vilka faktorer kan påverka detta?
Eleverna får möjlighet att reflektera över kulturella och samhälleliga förändringar.
4. Diskutera hur genre-blandningar kan skapa nya publikupplevelser och vad det kan innebära för filmskapande.
Frågan öppnar upp för kritiskt tänkande kring kreativitet och innovation inom film.
5. Hur kan en filmgenres stilistiska drag påverka mottagandet av filmen?
Syftet är att undersöka kopplingen mellan stil och publikens reaktioner.
6. Hur kan kulturella och sociala kontexter påverka genrens utveckling?
Denna fråga ger möjlighet att analysera det sociala sammanhanget.
7. Vilka teman är centrala inom skräckgenren och hur har dessa förändrats med tiden?
Här ges möjligheten att granska evolutionen av skräckfilmens teman.
8. Hur kan filmen som medium påverka vår förståelse av verkligheten och historia?
Syftet är att diskutera filmens roll som en form av storytelling och dess inverkan på samhället.
Bedömning
Provet innehåller totalt 40 poäng. Faktadelarna är värda 1 poäng vardera, vilket ger 15 poäng totalt. Resonerande frågor är värda 5 poäng vardera, med totalt 25 poäng. För betyg E krävs 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).
“`