Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Gy. Formgivning 1 – Färglära och komposition

“`html

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Formgivning 1

Tema: Färglära och komposition

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse och tillämpning av grundläggande färglära och komposition i sina designprojekt, samt deras förmåga att motivera sina val av färg och komposition.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens fokus ligger på grundläggande färglära och komposition. Eleverna kommer att lära sig färgteori, inklusive färghjulet, färgkombinationer och hur dessa aspekter spelar en viktig roll i designprocessen.

Kunskapskrav

Eleven kan använda grundläggande begrepp och teorier inom färglära och komposition, samt applicera dessa i sina egna designprojekt och motivera sina val.

Prov

Faktafrågor

1. Vilka färger räknas som primära?
A) Grön, lila, orange
B) Röd, blå, gul
C) Svart, vit, grå
D) Rosa, brun, cyan
B) Röd, blå, gul

2. Vad innebär en komplementär färgkombination?
A) Färger som ligger bredvid varandra i färghjulet
B) Färger som är av samma nyans
C) Färger som skapar kontrast och energi
D) Färger som är djupa och saturerade
C) Färger som skapar kontrast och energi

3. Vilken färgkombination är triadisk?
A) Röd, grön, blå
B) Gul, blå, röd
C) Lila, orange, grön
D) Blå, cyan, gul
B) Gul, blå, röd

4. Hur kan färger påverka känslor?
A) Genom att vara av samma nyans
B) Vissa färger kan skapa lugn eller energi
C) Färger har ingen betydelse
D) Genom att vara i kontrast med varandra
B) Vissa färger kan skapa lugn eller energi

5. Vad är en teknik för att skapa balans i en komposition?
A) Använda mönster
B) Använda färger i proportion till varandra
C) Använda endast en färg
D) Placera objekt i mitten av designen
B) Använda färger i proportion till varandra

6. Vad är en tertiär färg?
A) En blandning av en primär och en sekundär färg
B) En ren färg utan blandning
C) En färg som skapar en illusion
D) En färg som används i bakgrunden
A) En blandning av en primär och en sekundär färg

7. Vilken färg skapar en varm känsla i design?
A) Blå
B) Gul
C) Grön
D) Lila
B) Gul

8. Vad kallas färger som ligger bredvid varandra på färghjulet?
A) Komplementära
B) Analoga
C) Triadiska
D) Neutral
B) Analoga

9. Vilken färg anses ofta vara lugnande?
A) Röd
B) Grön
C) Gul
D) Orange
B) Grön

10. Vad är syftet med att använda färgkombinationer i design?
A) Att få designen att se rörig ut
B) Att skapa en känslomässig respons
C) Att utesluta alla andra färger
D) Att begränsa kreativiteten
B) Att skapa en känslomässig respons

11. Hur kan en färgskala användas i en komposition?
A) För att begränsa färgvalet
B) För att skapa djup och dimension
C) För att göra designen monoton
D) För att öka antalet färger
B) För att skapa djup och dimension

12. Vilken av följande är en sekventiell färgskala?
A) Röd-orange-gul
B) Blå-grön-lila
C) Svart-grå-vit
D) Röd-lila-grön
A) Röd-orange-gul

13. Vad kännetecknar en asymmetrisk komposition?
A) Lika mycket vikt på båda sidor
B) Obalanserade element som skapar intresse
C) Allting är centrerat
D) Alla element är symmetriska
B) Obalanserade element som skapar intresse

14. Vad menas med mättnad i färgteori?
A) Intensiteten av en färg
B) Antalet färger i en design
C) Ljusheten av en färg
D) Färgen i sig
A) Intensiteten av en färg

15. Vad är en neutral färg?
A) En färg som inte påverkar andra färger
B) En stark färg
C) En färg som skapar kontrast
D) En mörk färg
A) En färg som inte påverkar andra färger

Resonerande frågor

1. Hur kan du använda färg och komposition för att förstärka budskapet i ditt designprojekt?
Syftet med frågan är att låta eleverna reflektera över deras val och upptäckter i designprocessen.

2. Vilka känslor förknippar du med olika färger och hur skulle du applicera detta i ditt arbete?
Frågan ger eleverna möjlighet att koppla teori till personlig erfarenhet och kreativitet.

3. Hur kan en färgskala förändra upplevelsen av en design?
Denna fråga gör det möjligt för eleverna att tänka kritiskt kring färgs samverkan i designen.

4. På vilket sätt spelar färgval en roll i kommunikationen av ett visst tema?
Frågan uppmuntrar eleverna att tänka på designens funktion utöver estetik.

5. Beskriv hur du skulle använda komposition för att fånga betraktarens uppmärksamhet.
Denna fråga öppnar för argumentation kring synlighet och intryck i design.

6. Hur påverkar kulturella skillnader färgval i design?
Eleverna kan visa djupgående förståelse för hur kulturella aspekter formar konst och design.

7. Vad tycker du är det mest effektiva sättet att kombinera färger?
Frågan ger eleverna chans att dela sina metoder och insikter från klassdiskussioner.

8. Vilken roll anser du att färg och komposition spelar i modern design?
Eleverna kan reflektera över relevansen av detta ämne i samtida sammanhang.

Bedömning

Provet kommer att bedömas på en skala med total 30 poäng. Faktafrågorna ger totalt 15 poäng (1 poäng per korrekt svar) och de resonerande frågorna ger totalt 15 poäng (2 poäng per korrekt och insiktsfullt svar). För betyg E krävs sammanlagt minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).

“`


Modern Tillbaka-knapp