Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Formgivning 1
Tema: Introduktion till designprocessen
Syfte
Syftet med provet är att utvärdera elevernas förståelse och tillämpning av designprocessens olika steg samt deras förmåga att koppla teori till praktik genom gruppexempel och resonerande frågor.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens syfte är att täcka den del av det centrala innehållet som handlar om designprocessens steg, inklusive problemformulering, idéutveckling, produktion och utvärdering. Eleverna får insikt i hur dessa steg hänger ihop och hur de tillämpas i olika formgivningsprojekt.
Kunskapskrav
Eleven kan beskriva och tillämpa grundläggande begrepp och teorier inom designprocessen och är även delaktig i att planera, utföra och utvärdera arbetet enligt uppställda mål.
Prov
Faktafrågor
- Vilket av följande steg ingår INTE i designprocessen?
- A) Problemlösning
- B) Produktion
- C) Utvärdering
- D) Inkonstruktion
- Vad är en viktig del av problemformuleringen?
- A) Att tydliggöra målet för designen
- B) Att välja rätt material
- C) Att skissa på produkter
- D) Att genomföra säljpresentationer
- Vilken av följande är en inspirationskälla i design?
- A) Skissritningar
- B) Naturlandskap
- C) Skapande av prototyper
- D) Användartester
- Hur kan gruppdiskussioner vara till hjälp i designprocessen?
- A) De ger nya perspektiv och idéer
- B) De minskar tidsåtgången för projekt
- C) De byter ut designskisser
- D) De ignorerar individuella uppfattningar
- Vilket steg i designprocessen innebär att utvärdera produkten?
- A) Idéutveckling
- B) Utvärdering
- C) Produktering
- D) Problemformulering
- Vad innebär idéutveckling i designprocessen?
- A) Att producera slutprodukten
- B) Att skapa och förbättra idéer
- C) Att formulera problem
- D) Att göra marknadsundersökningar
- Vilket av följande alternativ är en del av produktionen?
- A) Att formulera en designstrategi
- B) Att skapa en fysisk prototyp
- C) Att samla in feedback
- D) Att definiera målgruppen
- Vilken typ av designutmaning kan diskuteras i grupper?
- A) Att förbättra en möbel
- B) Att utveckla en mobilapp
- C) Både A och B
- D) Ingen designutmaning
- Vilken av följande metoder är viktig under utvärdering?
- A) Att skissa idéer
- B) Att presentera för gruppen
- C) Att samla in och analysera feedback
- D) Att planera projektet
- Vad syftar lärandemålen till i designprocessen?
- A) Att göra produkten så dyr som möjligt
- B) Att uppnå en framgångsrik design
- C) Att eliminera gruppdiskussioner
- D) Att undvika att ta risker
- Vad innebär ett designprojekt?
- A) Att skapa en unik lösning på ett problem
- B) Att följa en mall
- C) Att kopiera andra designer
- D) Att strunta i processerna
- Vilket av följande kan vara en inspiration i designprocessen?
- A) Enbart tekniska manualer
- B) Olika kulturella uttryck
- C) Endast samtida konstverk
- D) Inga inspirationskällor
- Vilken roll har feedback i designprocessen?
- A) Ingen roll
- B) Viktig för att förbättra designen
- C) Bara för experter
- D) Att undvika att ändra något
- Vad är det första steget i designprocessen?
- A) Problemformulering
- B) Utvärdering
- C) Idéutveckling
- D) Produktion
- Vad innebär att observera och analysera omgivningen i design?
- A) Att ignorera andra designers
- B) Att hitta inspirerande element
- C) Att bara fokusera på en sak
- D) Att följa traditioner
Resonerande frågor
- Beskriv stegen i designprocessen och förklara hur de hänger ihop.
Syftet är att bedöma elevens förmåga att beskriva och koppla samman olika delar av designprocessen. - Ge exempel på hur externa källor kan påverka designprocessen.
Frågan syftar till att förstå elevens insikt i olika inspirationskällor och deras betydelse. - Hur kan en effektiv problemformulering leda till bättre designlösningar?
Här bedöms elevens förmåga att reflektera kring betydelsen av att formulera problem korrekt. - Diskutera vikten av samarbete i designprocessen.
Frågan ger en djupare förståelse för grupparbete och hur det kan förbättra designresultatet. - Hur kan du använda feedback för att förbättra din design?
Eleven får möjlighet att visa förståelse för feedbackens roll i designprocessen. - Vilka utmaningar kan uppstå under designprocessen och hur kan de hanteras?
Syftet är att uppmuntra kritiskt tänkande kring möjliga hinder i designarbetet. - Reflektera över en designprocess du varit delaktig i. Vilka lärdomar fick du?
Denna fråga syftar till att eleverna ska kunna knyta an egna erfarenheter till teoretiska aspekter. - Hur kan du implementera det du lärde dig i denna kurs i framtida designprojekt?
Frågan ger möjlighet till en djup reflektion över praktisk tillämpning av lärda kunskaper.
Bedömning
Provet bedöms på en skala från 0 till 30 poäng, där faktafrågorna ger 1 poäng per korrekt svar och de resonerande frågorna ger 3 poäng vardera.
För betyget E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).