Prov i Formgivning 2

Prov i Formgivning 2

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Formgivning 2

Tema: Fördjupning i designprocessen

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens fokus ligger på en djupare förståelse av designprocessens steg, inklusive problemformulering, marknadsundersökning, idéutveckling och funktionsanalys. Eleverna kommer att få konkreta exempel på hur dessa steg tillämpas i olika designprojekt.

Kunskapskrav

Eleven kan analysera och tillämpa designprocessens olika steg i egna projekt och reflektera över hur val i processens olika skeden påverkar det slutliga resultatet.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är det första steget i designprocessen?

A) Idéutveckling

B) Marknadsundersökning

C) Problemformulering

D) Utvärdering

2. Vilken metod används ofta för att förstå målgruppen?

A) Fokusgrupp

B) Enkät

C) Observation

D) Experiment

3. Vad innebär funktionell analys i designprocessen?

A) Att identifiera målgruppen

B) Att utvärdera hur en design löser ett problem

C) Att samla in marknadsdata

D) Att generera kreativa idéer

4. Vilket av följande är INTE en del av designprocessen?

A) Problemformulering

B) Reklamkampanj

C) Utvärdering

D) Idéutveckling

5. Vilken roll har marknadsundersökningen i designprocessen?

A) Att skapa en design

B) Att informera designval

C) Att producera prototyper

D) Att göra en budget

6. Vad är syftet med att formulera en problemformulering?

A) Att öka försäljningen

B) Att ge riktning åt designprocessen

C) Att skapa reklam

D) Att analysera konkurrenter

7. Hur kan insikter från marknadsundersökningar påverka designen?

A) De kan leda till högre kostnader

B) De kan ge värdefulla insikter om användarnas behov

C) De påverkar inte designen

D) De kan leda till färre alternativ

8. Vilket av följande är ett exempel på en designutmaning?

A) Skapa en ny logotyp

B) Utveckla ett hållbart emballage

C) Måla en vägg

D) Skriva en artikel

9. Vilken fördel har en strukturerad designprocess?

A) Den ger otydliga resultat

B) Den ökar chansen för framgångsrik design

C) Den gör arbetet svårare

D) Den begränsar kreativiteten

10. Vilket dokument är viktigt att skapa under designprocessens gång?

A) En lista över konkurrenter

B) En rapport om marknadsundersökning

C) En affärsplan

D) En budget

11. Hur kan en grupps presentation av sin designutmaning hjälpa andra att utvecklas?

A) Genom att skapa en tävling

B) Genom att dela insikter och få feedback

C) Genom att stänga idéer

D) Genom att fokusera på enskilda resultat

12. Vilken betydelse har utvärdering i designprocessen?

A) Att öka kostnader

B) Att förbättra designen baserat på feedback

C) Att skapa reklam

D) Att avsluta projektet

13. Vad innebär “idéutveckling”?

A) Att avbryta projektet

B) Att generera och välja mellan olika idéer

C) Att göra marknadsföring

D) Att producera en prototyp

14. Vilket av följande kan ses som en risk i designprocessen?

A) Att vara kreativ

B) Att inte erkänna feedback

C) Att arbeta i team

D) Att förstå målgruppen

15. Hur kan en tydlig problemformulering påverka designarbetet?

A) Den minskar kostnaderna

B) Den ger kalr riktning och fokus

C) Den skapar onödiga steg

D) Den är oviktig

Resonerande frågor

1. Beskriv varför marknadsundersökning är väsentlig i designprocessen.

Syftet med denna fråga är att ge eleverna möjlighet att reflektera över vikten av att förstå målgruppen.

2. Diskutera hur en välformulerad problemformulering kan påverka resultatet av designen.

Frågan syftar till att låta eleverna tänka kritiskt kring sambandet mellan problemförståelse och designlösningar.

3. Reflektera över hur olika designmetoder kan tillämpas beroende på projektets omfattning.

Eleverna ges chans att resonera kring flexibiliteten i designmetoder och deras relevans i olika sammanhang.

4. Hur kan feedback från andra påverka en designers arbete i nästa steg?

Frågan uppmuntrar till insikt om värdet av samarbete och kontinuerlig förbättring.

5. Vad betyder det för en designer att ha en strukturerad process, och hur kan det underlätta arbetet?

Eleverna ges möjlighet att formulera egna tankar kring organisationens betydelse i kreativa processer.

6. Diskutera sambandet mellan designprocessens steg och det slutliga resultatet.

Denna fråga bjuder på reflektion kring hur varje steg bidrar till kvalitén av slutprodukten.

7. Hur kan teknologi påverka designprocessen idag?

Frågan syftar till att låta eleverna tänka på innovativa verktyg och deras inverkan på designarbete.

8. Reflektera över hur kulturella faktorer kan påverka designbeslut.

Denna fråga ger eleverna möjlighet att utforska hur olika perspektiv kan forma designlösningar.

Bedömning

Provet bedöms med totalt 30 poäng, där faktafrågorna är värda 1 poäng vardera och resonerande frågorna är värda 3 poäng vardera.

För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).