Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Formgivning 2
Tema: Kulturhistoriska perspektiv i design
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och förmåga att analysera hur historiska och kulturella faktorer påverkar design samt att koppla sina egna designval till dessa influenser.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provets centrala innehåll är kopplat till att “utforska hur historiska och kulturella influenser formar design” samt att “lära sig om olika designstilar och rörelser samt deras kontext”.
Kunskapskrav
Provets koppling till kunskapskrav omfattar att “analysera hur kulturella och historiska faktorer påverkar design” och “relatera sina egna designval till dessa influenser”.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken designrörelse är känd för sin funktionalitet och användning av industriella material?
A) Art Deco
B) Minimalism
C) Bauhaus
D) Barock
C) Bauhaus
2. Vad kännetecknar Art Deco-stilen?
A) Mörka färger och komplexa mönster
B) Enkelhet och naturliga material
C) Geometriska former och eleganta linjer
D) Antika inslag och hantverk
C) Geometriska former och eleganta linjer
3. Hur påverkar renässansen design?
A) Genom fokus på mekaniska funktioner
B) Genom återuppvaknande av klassisk estetik och proportioner
C) Genom minimalistiska former
D) Genom färgglad och dekorativ design
B) Genom återuppvaknande av klassisk estetik och proportioner
4. Vilket av följande kännetecknas av enkelhet i design?
A) Viktoriansk stil
B) Art Nouveau
C) Minimalism
D) Rococo
C) Minimalism
5. Hur kan kulturella faktorer påverka designen av en produkt?
A) Genom att styra priset
B) Genom att påverka färgval och former
C) Genom att bestämma användningen av produkten
D) Genom att sträva efter det högsta priset
B) Genom att påverka färgval och former
6. Vilken stil betonar ornament och symmetri?
A) Minimalism
B) Bauhaus
C) Barock
D) Futurism
C) Barock
7. Vad är ett typiskt inslag i design från Bauhaus?
A) Målningar av kända konstnärer
B) Hög konstvärde
C) Kombination av konstnärligt och hantverksmässigt arbete
D) Funktionalitet och enkelhet
D) Funktionalitet och enkelhet
8. Hur beskrev konstnärer under industrialiseringen sina verk?
A) Som naturliga och organiska
B) Som industriella och maskinella
C) Som hemgjorda och personliga
D) Som traditionella och kulturella
B) Som industriella och maskinella
9. Vilken tidsperiod präglades av förnyelse av österländsk kultur i design?
A) Renässansen
B) Industrialiseringen
C) Minimalismen
D) 1800-talet
B) Industrialiseringen
10. Vad syftar den minimalistiska designen till?
A) Att vara överdådig
B) Att förmedla ett budskap genom enkelhet
C) Att inkludera flera element på en gång
D) Att vara historiskt inspirerad
B) Att förmedla ett budskap genom enkelhet
11. Vilken designrörelse fokuserade på att kombinera funktion och form?
A) Bauhaus
B) Popkonst
C) Retro
D) Gotik
A) Bauhaus
12. Vad var en viktig aspekt av design under Art Nouveau?
A) Användning av industriella material
B) Naturliga former och linjer
C) Tunga och mörka färger
D) Symmetrisk design
B) Naturliga former och linjer
13. Vilken stil hamnar närmast begreppet funktionalism?
A) Arts and Crafts
B) Snickarglädje
C) Bauhaus
D) Rococo
C) Bauhaus
14. Vad är ett centralt inslag i att studera designhistorik?
A) Att förstå samtidens trender
B) Att kopiera historicism
C) Att uppskatta det moderna
D) Att bara fokusera på framtiden
A) Att förstå samtidens trender
15. Hur kan designskolan Bauhaus beskrivas?
A) Hälsoinriktad
B) Demokratiserad design
C) Enbart konstnärlig
D) Privilegierad och elitistisk
B) Demokratiserad design
Resonerande frågor
1. Diskutera hur en specifik kultur har påverkat en designstil och ge exempel.
Syftet är att visa djupare förståelse för kulturella influenser i design.
2. Reflektera över hur designrörelser såsom Bauhaus och Art Deco kan samexistera i dagens designpraxis.
Denna fråga ger elever möjlighet att analysera och jämföra olika rörelser.
3. Hur kan elever dra nytta av historiska influenser i sina egna designprojekt?
Syftet är att koppla teori till praktik och personlig utveckling.
4. Analysera skillnaderna mellan funktionalism och ornamentik i design.
Denna fråga möjliggör för elever att resonera kring olika designfilosofier.
5. Hur kan design användas som ett verktyg för social förändring?
Eleverna ges möjlighet att kritiskt utvärdera designens roll i samhället.
6. Vilka element i din egna design skulle kunna kopplas till en historisk stil?
Syftet är att koppla individuella designval till kulturella och historiska influenser.
7. Hur tror du att framtida design kommer att påverkas av dagens kulturella trender?
Denna fråga syftar till att uppmuntra framtidsorienterat tänkande.
8. Beskriv hur design kan uttrycka identitet och värderingar i olika kulturer.
Här ges möjlighet till djupdykning i sociokulturella aspekter av design.
Bedömning
Faktafrågorna ger 1 poäng vardera, vilket ger totalt 15 poäng. För att uppnå betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).