Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Formgivning 2
Tema: Material- och teknikval för olika målgrupper
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för material- och teknikval i designprocesser, samt deras förmåga att analysera och motivera dessa val utifrån målgruppens behov.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion fokuserar på hur man väljer rätt material och teknik utifrån specifika målgrupper och användningsområden. Eleverna får insikt i hur dessa val påverkar produktens funktion, estetik och hållbarhet.
Kunskapskrav
Eleven kan analysera och motivera sina val av material och teknik i designprojekt utifrån målgruppens behov och preferenser samt rätta sig efter aktuella normer och riktlinjer.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket av följande material är mest hållbart för utomhusprodukter?
A) Plast
B) Papp
C) **Metall**
D) Textil
2. Vad är en primär faktor när man väljer material för en barnprodukt?
A) Låg kostnad
B) **Säkerhet**
C) Utseende
D) Vikt
3. Vilken teknik används ofta för att bearbeta träprodukter?
A) 3D-utskrift
B) **Snickeri**
C) Smide
D) Vakuumformning
4. Vad kännetecknar en målgruppsanpassad design?
A) Allmängiltig design
B) **Specifika behov och preferenser**
C) Hög kostnad
D) Snabb produktion
5. Vilket av följande material är mest lämpligt för en produkt som kräver hög temperaturbeständighet?
A) **Keramik**
B) Plast
C) Textil
D) Papper
6. Vad är en viktig aspekt av teknikval i design?
A) Estetik
B) **Kostnad och kvalitet**
C) Materialets ursprung
D) Färgsättning
7. När är det bäst att använda återvunna material i en design?
A) När kostnaden är hög
B) **När det är godkänd kvalitet**
C) Aldrig
D) Endast vid specialbeställningar
8. Vilket material är oftast mest kostnadseffektivt för massproduktion?
A) Metall
B) **Plast**
C) Glas
D) Keramik
9. Vad bör du tänka på när du väljer material för en möbel?
A) **Hållbarhet och komfort**
B) Färgsättning
C) Enbart estetik
D) Vikt
10. Vilken teknik kan öka produktens hållbarhet vid tillverkning?
A) **Additiv tillverkning**
B) 3D-printing endast
C) Handgjord teknik
D) Vakuumformning enbart
11. Vad innebär en analys av en produkts målgrupp?
A) Identifiera produktens färg
B) **Förstå användarens behov**
C) Kopiera andra designers
D) Minska produktionstiden
12. Vilket alternativ är en fördel med att använda naturliga material?
A) **Miljövänlighet**
B) Låg kostnad
C) Obeständighet
D) Enhetlighet
13. Hur kan val av bearbetningsmetod påverka produkten?
A) **Tillverkningskostnad och kvalitet**
B) Färgsättning
C) Endast designens utseende
D) Målgruppens behov
14. Vad är syftet med en moodboard?
A) Att göra skisser
B) **Att visualisera val av material och estetik**
C) Att dela med andra
D) Att spara pengar
15. Vilka faktorer är viktiga när man designar för äldre personer?
A) Kostnad
B) **Användarvänlighet och komfort**
C) Utseende
D) Materialets vikt
Resonerande frågor
1. Diskutera hur valet av material kan påverka produktens livslängd.
Syftet är att analysera relationen mellan material och hållbarhet.
2. Hur kan tekniska framsteg förändra våra val av material och teknik i framtiden?
Här får eleverna möjlighet att reflektera över framtida trender och innovationer.
3. På vilket sätt kan en designers förståelse för målgrupper förbättra produktens funktion?
Syftet är att koppla teori till praktisk tillämpning i designprocessen.
4. Resonera kring skillnaderna mellan handgjorda och industriproducerade materialval.
Frågan uppmanar till djupanalys av kvalitetsaspekter och estetik.
5. Vilka konsekvenser kan ett dåligt materialval få för både tillverkare och konsument?
Denna fråga bjuder in till att överväga ekonomiska och estetiska aspekter.
6. Hur kan miljöpåverkan påverka valet av material i design?
Denna fråga utmanar eleverna att tänka kritiskt kring hållbarhet.
7. Diskutera vikten av faktiska och emotionella behov hos målgruppen vid design fattande.
Samtalen kan ge insikt i hur psykologiska faktorer spelar in i design.
8. Ge exempel på hur kulturella skillnader kan påverka material och teknikval.
Syftet är att uppmuntra globalt tänkande inom design.
Bedömning
Provet ger totalt 30 poäng, fördelat som följer:
Faktafrågorna ger 1 poäng per korrekt svar.
Resonerande frågor ger 3 poäng vardera.
För betyget E krävs minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (därav 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A minst 18 poäng (därav 5 poäng från resonerande frågor).