Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Gy. Formgivning 3 – Formgivning och design

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Formgivning 3

Tema: Formgivning och design

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och tillämpning av centrala begrepp och tekniker inom formgivning och design. Detta inkluderar deras förmåga att analysera och producera designarbete, samt att tillämpa kunskaper om material och hållbarhet.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Produktion och analys av formgivning, med fokus på tre- och tvådimensionella tekniker, materialens egenskaper och hållbarhet. [Gy 11, Kursplan för Formgivning 3]

Betygskriterier

Eleven kan producera och analysera formgivningsarbete, samt tillämpa kunskaper om material, tekniker och designprinciper i skapandeprocessen. [Gy, Formgivning 3 – Betyg E]

Prov

Faktafrågor

1. Vilket av följande material är mest hållbart för inomhusbruk?

A) Plast

B) **Trä**

C) Papp

D) Glas

2. Vad innebär begreppet “designprinciper”?

A) Estetiska värden

B) **Grunderna som styr utformningen av produkter**

C) Materialval

D) Hållbarhet

3. Vilket av följande påståenden beskriver bäst formgivning?

A) Enbart estetik

B) **Konstnärligt arbete för funktionella och estetiska objekt**

C) Enbart produktionstekniker

D) Teknologisk innovation

4. Vilken faktor är avgörande vid val av material i formgivning?

A) **Materialets egenskaper**

B) Priset

C) Estetiska preferenser

D) Väderskydd

5. Vad kännetecknar en bra design?

A) **Balanserad funktion och estetik**

B) Endast estetiska aspekter

C) Minimalism

D) Trendiga detaljer

6. Hur kan man beskriva hållbarhet i design?

A) Dyrt materialval

B) **Skapa produkter som är miljövänliga och långvariga**

C) Estetiskt tilltalande design

D) Snabb produktion

7. Vilken metod är den vanligaste för att bearbeta trä?

A) Frysning

B) **Sågning**

C) Stereolitografi

D) Pressning

8. Vilket begrepp relaterar till förståelse för materials egenskaper?

A) Hållbarhetsanalys

B) **Materialkunskap**

C) Produktionsmetoder

D) Designkoncept

9. Vilket av följande är inte en designprincip?

A) **Kreativitet**

B) Funktion

C) Estetik

D) Användarvänlighet

10. Vad är syftet med att skapa en designskiss?

A) **Visualisera och utveckla en idé**

B) För att producera direkt

C) För att marknadsföra produkten

D) Ingen särskild anledning

11. Vad innebär “produktionsmetoder” i formgivning?

A) **Tekniker och processer för att skapa produkter**

B) Materialval

C) Marknadsföring

D) Genomförande av designskisser

12. Hur kan färgval påverka en produkts design?

A) **Genom att påverka känslor och uppfattning**

B) Det påverkar inte design

C) Är sekundärt till materialval

D) Endast estetik

13. Vilken av följande tekniker används ofta i produktdesign?

A) **CAD-teknik**

B) Manuell skulpturering

C) Broderi

D) Fotografi

14. Vad spelar en viktig roll i design av hållbara produkter?

A) **Val av material och resurshantering**

B) Kosmetisk design

C) Kändissamarbeten

D) Kostnadsbesparingar

15. Vilken typ av design fokuserar på inredning och rumslig upplevelse?

A) **Inredningsdesign**

B) Grafisk design

C) Mode

D) Landskapsdesign

Resonerande frågor

1. Diskutera hur olika materialval kan påverka en produkts funktionalitet och estetik. Detta ger eleverna möjlighet att visa djup förståelse för materialens egenskaper och deras inverkan på design.

2. Analysera en känd produkt med avseende på dess designprinciper och hur dessa bidrar till produktens framgång. Här kan elever visa förmåga att koppla teori till praktiska exempel.

3. Reflektera över vikten av hållbarhet i dagens designprocesser och hur det kan påverka framtidens formgivning. Eleverna får här möjlighet att uppvisa kritiskt tänkande kring samhällsfrågor.

4. Resonera kring skillnaden mellan funktionell och estetisk design. Denna fråga kan visa elevernas förmåga att se helheten i designskeden.

5. Hur kan god design bidra till en bättre användarupplevelse? Eleverna kan diskutera designens påverkan på användarens känsla och beteende.

6. Vilka etiska aspekter bör beaktas vid design av produkter? Denna fråga ger eleverna möjlighet att reflektera över ansvar i sitt arbete som formgivare.

7. Diskutera hur teknologi kan förändra framtidens formgivning. Här får eleverna visa innovation och framtidstänkande.

8. Reflektera över egna erfarenheter av designprocesser och hur de påverkar ens syn på design. Eleverna kan dela personliga insikter och möjligheter till lärande.

Bedömning

Provet kan bedömas med totalt 30 poäng, där faktafrågorna ger 1 poäng vardera och de resonerande frågorna ger 3 poäng vardera. För betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp