En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Fotografisk bild 1 – Fotografiet som berättande medium

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Fotografisk bild 1

Tema: Fotografiet som berättande medium

Syfte

Syftet med provet är att eleverna ska visa sin förståelse för hur fotografi kan användas som ett berättande medium och kunna analysera och skapa bildserier som förmedlar narrativ och emotionella budskap.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska ge en förståelse för hur fotografi kan användas som ett berättande medium. Eleverna ska lära sig att skapa bildserier och projekt som förmedlar narrativ och emotionella budskap genom sin fotografi.

Kunskapskrav

Eleven redogör översiktligt för hur fotografi kan användas för att berätta historier och kan göra en enkel analys av egna och andras bildserier och projekt.

Prov

Faktafrågor

1. Vad menas med narrativ i fotografi?

  • A) En typ av ljusinställning
  • B) En berättelse som kommuniceras genom bilder
  • C) En stilart inom fotografi
  • D) En teknik för bildredigering

2. Vilket element är viktigt för att skapa berättande i en bildserie?

  • A) Färger
  • B) Komposition
  • C) Objektiv
  • D) Sensorstorlek

3. Vad är syftet med en bildserie?

  • A) Att berätta en historia
  • B) Att visa tekniska färdigheter
  • C) Att öva på bildkomposition
  • D) Att experimentera med ljus

4. Vilka känslor kan fotografier förmedla?

  • A) Endast positiva känslor
  • B) Inga känslor, bara fakta
  • C) Både positiva och negativa känslor
  • D) Endast negativa känslor

5. Vilket av följande faktorer påverkar berättande i bilder?

  • A) Datorprogram för redigering
  • B) Ljus och stil
  • C) Typ av kamera
  • D) Tid på dagen när bilderna tas

6. Hur kan redigering påverka en bildserie?

  • A) Genom att justera känslan och tydligheten i berättelsen
  • B) Genom att öka antalet bilder
  • C) Genom att välja vilken kamera som används
  • D) Genom att ta bort text från bilderna

7. Vad är viktigt att tänka på när man skapar en bildserie?

  • A) Att ha så många bilder som möjligt
  • B) Att inkludera text i varje bild
  • C) Kohesion mellan bilderna
  • D) Att variera mellan olika stilar för varje bild

8. Vilken typ av berättelse kan en bildserie förmedla?

  • A) Endast personliga berättelser
  • B) Både personliga och universella berättelser
  • C) Endast faktiska berättelser
  • D) Enbart fiktiva berättelser

9. Vad kan en ensam bild förmedla?

  • A) Alltid en enkel idé
  • B) En komplex känsla eller idé
  • C) Endast en teknisk aspekt
  • D) Enbart en geografisk plats

10. Vilka bilder bör ingå i en bildserie?

  • A) Endast svartvita bilder
  • B) Random bilder utan samband
  • C) Bilder med ett gemensamt tema
  • D) Endast bilder från olika platser

11. Vad innebär narrativ fotografi?

  • A) Att använda bilder för att berätta en historia
  • B) Att endast fokusera på teoretiska aspekter
  • C) Att skapa bilder utan samband
  • D) Att ta bilder utan eftertanke

12. Vad är viktigt i redigeringsprocessen?

  • A) Att undvika redigering helt
  • B) Att välja bilder noggrant för att förstärka berättelsen
  • C) Att lägga till så många effekter som möjligt
  • D) Att använda samma filter för alla bilder

13. Vad kan vara ett tema i en bildserie?

  • A) Endast geografiska teman
  • B) Känslor, händelser, eller livets aspekter
  • C) Bara tekniska teman
  • D) Inga specifika teman

14. Hur viktigt är komposition i en bildserie?

  • A) Inte viktigt alls
  • B) Endast viktigt i enstaka bilder
  • C) Mycket viktigt för att skapa en sammanhängande berättelse
  • D) Enbart viktigt i svartvita bilder

15. Vilket av följande kan påverka känslan i en bild?

  • A) Enbart bildens storlek
  • B) Enbart objektet i bilden
  • C) Ljus, stil och komposition
  • D) Endast bakgrunden

Resonerande frågor

1. Hur kan du skapa en bildserie för att fånga ett specifikt tema eller känsla?

Syftet är att låta eleverna reflektera över hur de medvetet kan använda sina färdigheter i berättande genom fotografi.

2. Diskutera hur olika fotografer använder komposition för att förstärka berättelsen i sina verk.

Genom att analysera andra fotografer uppmanas elever att se på sin egen stil och teknik.

3. Vilken roll spelar ljus i att förmedla känslor inom fotografi?

Denna fråga ger elever möjligheten att koppla teori till praktiska exempel i sina bilder.

4. Hur kan du använda dina erfarenheter av narrativ fotografi för att förbättra framtida projekt?

Här ges eleverna möjlighet att koppla sina lärdomar från provet till deras framtida arbete.

5. Reflektera över en bild du tycker är berättande. Vad gör den effektiv?

Genom denna fråga får eleverna möjlighet att analysera och beskriva effektiva berättande tekniker i fotografi.

6. Hur kan redigering förändra berättandet i en bildserie?

Denna fråga syftar till att uppmuntra elever att tänkta kritiskt över redigeringsprocessen och dess påverkan.

7. Vilka utmaningar kan du möta när du berättar med bilder, och hur kan du övervinna dem?

Genom att identifiera utmaningar kan eleverna diskutera lösningar och kreativitet i sitt arbete.

8. Hur kan du säkerställa att din bildserie har en stark kohesion mellan bilderna?

Genom att reflektera över kohesion kan eleverna utveckla sina kunskaper i berättande.

Bedömning

Provet bedöms med totalt 30 poäng. Faktafrågorna är värda 1 poäng per fråga och den totala poängen för dessa frågor är 15. De resonerande frågorna är värda 3 poäng varje och den totala poängen för dessa frågor är 24. För betyget E krävs minst 8 poäng, för betyget C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betygsnivå A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


×