En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Fotografisk bild 1 – Grundläggande komposition och bildanalys






Provkonstruktion Fotografisk bild 1

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Fotografisk bild 1

Tema: Grundläggande komposition och bildanalys

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om grundläggande kompositionstekniker inom fotografi, samt deras förmåga att analysera och tolka fotografier.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla grundläggande kompositionstraditioner för fotografi samt hur bilder återspeglar budskap, känslor och berättelser. Dessutom ska eleverna lära sig om analys och tolkning av egna och andras fotografiska arbeten.

Kunskapskrav

Eleven redogör översiktligt för grundläggande kompositionstekniker och kan göra enkla analyser och tolkningar av fotografier samt diskutera bilder ur olika perspektiv.

Prov

Faktafrågor

1. Vad innebär tredjedelsregeln?

  • A) Att fotografera i svartvitt
  • B) Att använda ett stativ
  • C) Att dela in bilden i tredjedelar och placera viktiga element vid skärningspunkterna
  • D) Att alltid ha fokus i mitten av bilden

2. Vilken roll spelar ljus i en fotografering?

  • A) Det är viktigt för att kunna ta skarpa bilder
  • B) Det formar stämning och framhäver detaljer
  • C) Det finns inga regler för hur ljus ska användas
  • D) Det påverkar endast färgerna i bilden

3. Vad innebär en ledande linje?

  • A) Element i bilden som leder ögonen mot fokuspunkt/huvudelement
  • B) En linje som alltid ska vara sned
  • C) En linje som ska vara helt rak
  • D) En linje som inte spelar någon roll för kompositionen

4. Ge ett exempel på hur komposition kan påverka bildens budskap.

  • A) En balanserad komposition kan ge en känsla av stabilitet, medan snedställda linjer kan skapa dynamik
  • B) Komposition påverkar aldrig bildens budskap
  • C) Endast färger kan påverka budskapet i en bild
  • D) Komposition är endast viktigt i målningar

5. Hur kan man analysera ett fotografi?

  • A) Genom att studera dess komposition, ljus och färger
  • B) Det går inte att analysera fotografier
  • C) Genom att bara titta på bildens storlek
  • D) Endast genom att fråga fotografen

6. Vilka kompositionstekniker diskuterades under lektionen?

  • A) Tredjedelsregeln och ledande linjer
  • B) Användning av mörker och ljus
  • C) Att alltid fotografera i svartvitt
  • D) Inget av ovanstående

7. Vad är en viktig del av bildanalys?

  • A) Att bara fokusera på objektet i bilden
  • B) Att diskutera ljus, färg, form och perspektiv
  • C) Att se bilden från ett perspektiv endast
  • D) Att ignorera kompositionen

8. Hur kan balans i en bild påverka dess effekt?

  • A) Det gör bilden intetsägande
  • B) Det kan skapa harmoni eller spänning
  • C) Balans är ovidkommande för fotografi
  • D) En bild kan aldrig vara balanserad

9. Vad kännetecknar en effektiv bild?

  • A) En bild med många objekt
  • B) En bild som förmedlar ett klart budskap
  • C) En bild som alltid är svartvit
  • D) En bild utan fokus

10. Vad innebär “Bildens berättelse” i samband med analys?

  • A) Att bara beskriva föremålen i bilden
  • B) Att förklara hur bilden fått publiken att reagera
  • C) Att diskutera vad som inte syns i bilden
  • D) Att utan kritik beskriva bilden

11. Vilka frågor bör ställas när man analyserar ljus i en bild?

  • A) Hur påverkar ljuset känslan i bilden?
  • B) Hur många ljussättningar används?
  • C) Färgen på ljuset spelar ingen roll
  • D) Ljuset är alltid oförändrat

12. Vad är en viktig frågeställning kring komposition?

  • A) Hur man väljer sin kamera
  • B) Hur olika element samverkar för att skapa helheten
  • C) Komposition är en detalj som kan ignoreras
  • D) Ingen kritik behövs för att analysera komposition

13. Vad bör man tänka på när man använder färg i fotografi?

  • A) Blandning av alla färger
  • B) Hur färger kan påverka betraktarens känslor
  • C) Färger har ingen betydelse
  • D) Att alltid använda starka färger

14. Vilken funktion har komposition i reklamfotografi?

  • A) Den har ingen betydelse
  • B) Att leda betraktarens uppmärksamhet till ett budskap
  • C) Endast att visa produkten klart
  • D) Att vara som alla andra kompositioner

15. Vad innebär “framing” i fotografi?

  • A) Att rama in bilden med olika objekt
  • B) Att alltid börja med en tom ram
  • C) Att skapa en öppen bildkomposition
  • D) Att inte använda något framkant

Resonerande frågor

1. Diskutera hur olika kompositionstekniker kan påverka betraktarens tolkning av en bild.

Denna fråga ger eleven möjlighet att analysera samband mellan komposition och tolkning, vilket är centralt för A-nivå.

2. Hur skulle du gå till väga för att förbättra din komposition i egna fotografier?

Genom denna fråga kan eleverna reflektera över sina egna arbetsprocesser och ge exempel på förbättringar.

3. Vilken funktion har ljus i att förstärka ett budskap i fotografi?

Denna fråga uppmuntrar djupgående reflektion kring ljusets betydelse och dess påverkan på berättandet genom bilder.

4. Jämför och kontrastera effekten av en balanserad och en obalanserad komposition.

Här ges eleverna chansen att demonstrera djup förståelse av komposition och dess effekter.

5. Reflektera över hur fotografins historia påverkar dagens kompositionstekniker.

Denna fråga öppnar för diskussion om tradition och innovation inom fotografi.

6. Beskriv en personlig erfarenhet där du sett skillnader i tolkning baserat på komposition.

Eleven får möjlighet att knyta an sin egen erfarenhet till teorin, vilket är viktigt för deras utveckling.

7. Hur kan betraktaren påverkas av kompositionen när de evaluerar ett fotografi?

Denna fråga ger en djupare insikt i betraktarens perspektiv och hur det påverkas av bildens uppbyggnad.

8. Förklara vikten av att förstå kompositionstekniker när man jobbar i grupp med fotografi.

Eleven uppmanas här att tänka på samarbetsaspekten och hur komposition påverkar grupparbetet.

Bedömning

Faktafrågorna ger 1 poäng per korrekt svar och de resonerande frågorna ger 3 poäng per korrekt och genomarbetat svar. För betyget E krävs minst totalt 8 poäng. För betygsnivå C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor). För A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).



×