Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Fotografisk bild 1
Tema: Presentation av bildprojekt
Syfte
Syftet med provet är att ge eleverna möjlighet att reflektera över sin kreativa process och presentera sina bildserier, samt att diskutera och mottaga konstruktiv kritik på sina och andras arbeten.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att presentera sina bildserier och diskutera den kreativa process de genomgått. Eleverna ska reflektera över sina val och hur dessa bidrog till det narrativa och estetiska i deras arbete.
Kunskapskrav
Eleven redogör för sin kreativa process, kan diskutera sina bilders styrkor och svagheter samt ger och motiverar konstruktiv kritik på andra elevers arbeten.
Prov
Faktafrågor
1. Vad är syftet med att presentera en bildserie?
A) Att visa upp sina bilder utan förklaring
B) Att förmedla sin konstnärliga vision
C) Att övertyga andra att gilla sina bilder
D) Att diskutera den kreativa processen och motta feedback
2. Vilken av följande presentationstekniker är viktig att använda?
A) Att skynda igenom presentationen
B) Att inte bry sig om publikens reaktioner
C) Att tala otydligt
D) Att använda bilder som stöd för att förstärka budskapet
3. Vilket av följande är en central del av presentationsprocessen?
A) Att skapa en tydlig berättelse kring bildserien
B) Att presentera så många bilder som möjligt utan sammanhang
C) Att undvika frågor från publiken
D) Att bara prata om kreativa val utan att involvera publikens åsikter
4. Vad syftar konstruktiv kritik till?
A) Att nedvärdera andra elevers arbeten
B) Att ge användbar feedback för förbättring
C) Att endast fokusera på vad som är bra
D) Att undvika att kommentera svagheter
5. Hur kan feedback påverka framtida projekt?
A) Det kan vara irrelevant för framtida arbeten
B) Det kan hjälpa till att identifiera områden för förbättring
C) Feedback ska alltid ignoreras
D) Feedback påverkar endast andra personer
6. Vad bör en presentation av en bildserie inkludera?
A) Enbart bilder utan analys
B) Otydliga resoneranden om bilderna
C) Beskrivning av tema, berättelse och kreativ process
D) Inga instruktioner eller ledtrådar
7. Vad innebär det att reflektera över sin kreativa process?
A) Att inte tänka på de val som gjorts
B) Att analysera och förstå sina beslut och resultat
C) Att undvika att prata om sina val
D) Att bara fokusera på vad som gick fel
8. Hur lång tid får varje elev under grupplaboration för sin presentation?
A) 1-2 minuter
B) 5-10 minuter
C) 15-20 minuter
D) Ingen tidsgräns
9. Vad syftar diskussionerna efter presentationerna till?
A) Att ignorera feedback
B) Att kritisera presenterade arbeten utan förklaring
C) Att ge konstruktiv feedback och förbättra framtida prestationer
D) Att bara prata om presentationstekniker
10. Vad innebär det att sammanfatta centrala punkter efter en presentation?
A) Att förtydliga viktiga insikter och lärdomar
B) Att upprepa allt som sagts ordagrannt
C) Att diskutera framtida projekt utan att koppla till nuvarande presentation
D) Att avsluta utan reflektion
11. Vilka reaktioner är mest användbara för att utvecklas som fotograf?
A) Positiva kommentarer utan grund
B) Ärlig och konstruktiv kritik
C) Ingen feedback alls
D) Endast positiva svar
12. Vilket citat understryker kraften i fotografi för att framföra berättelser?
A) “En bild säger mer än tusen ord.”
B) “Konst är subjektiv.”
C) “Den bästa berättelsen är den som berättas genom bilder.”
D) “Kreativitet är inte en tävling.”
13. Hur ska reflektionen över bildserien skrivas?
A) Minst 50 ord
B) Endast enkla meningar
C) Minst 300 ord och med djupgående analys
D) Utan struktur
14. Vad ska eleverna fokusera på i sin hemuppgift?
A) Att bara prata om sitt arbete utan reflektion
B) Att diskutera lärdomar och hur feedback kan tillämpas
C) Att kritisera andra elever
D) Att bara sammanfatta sin presentation
15. Vad är nästa tema för lektionen?
A) Portfolio och utställningsförberedelser
B) Teckning och skulptur
C) Digital grafik
D) Ingen lektion planeras
Resonerande frågor
1. Reflektera över din kreativa process och diskutera hur dina val har påverkat slutprodukten.
Syftet med denna fråga är att ge eleverna möjlighet att analysera sina kreativa beslut och hur de formade deras bildserie.
2. Hur skulle du beskriva de styrkor och svagheter som du sett i dina bilder?
Genom denna fråga kan eleverna identifiera specifika aspekter av sitt arbete, vilket visar på en djupare förståelse av fotokonsten.
3. Ge exempel på feedback du har fått och hur det har påverkat ditt arbete.
Denna fråga uppmuntrar eleverna att tänka på hur andras åsikter kan förbättra deras framtida prestationer.
4. På vilket sätt kan diskussioner med dina klasskamrater ha en inverkan på ditt kreativa arbete?
Frågan syftar till att få eleverna att förstå vikten av samarbete och kritiskt tänkande.
5. Hur kan det du har lärt dig från andras arbete tillämpas i dina framtida projekt?
Detta ger möjlighet för eleverna att visa hur de kan integrera lärdomar i sina egna kreativa processer.
6. Diskutera vilken betydelse presentationsteknik har för att förmedla din vision.
Den här frågan gör det möjligt för elever att reflektera över hur tekniska färdigheter påverkar budskapets effektivitet.
7. Hur skulle du förbereda dig för en offentlig utställning av din portfolio?
Genom att besvara denna fråga kan eleverna visa sin förmåga att tänka framåt och planera sina presentationer.
8. Reflektera över hur feedback kan användas för att förändra arbetsprocesser och resultat.
Denna fråga uppmanar eleverna att kritiskt tänka kring feedbackens roll i deras kreativa utveckling.
Bedömning
Provet kan bedömas med totalt 30 poäng. Av dessa poäng kommer faktafrågorna ge max 15 poäng (1 poäng per fråga) och de resonerande frågorna ge max 15 poäng (1,5 poäng per fråga).
För betyg E krävs 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).