En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Fotografisk bild 1 – Redigering och efterbehandling

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Fotografisk bild 1

Tema: Redigering och efterbehandling

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för och tillämpning av redigering och efterbehandling av fotografier, inklusive tekniker för färgkorrigering, retuschering, och beskärning.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska ge förståelse för redigering och efterbehandling av fotografier. Detta inkluderar grundläggande tekniker för färgkorrigering, retuschering, beskärning och användning av olika redigeringsprogram.

Kunskapskrav

Eleven redogör översiktligt för grundläggande redigeringstekniker och kan tillämpa dessa för att förbättra sina egna fotografiska arbeten.

Prov

Faktafrågor

  1. Vad innebär färgkorrigering?
    A) Justering av ljusstyrka
    B) Justering av färger i en bild för att förbättra bildens estetik och realism
    C) Förbättring av bildens komposition
    D) Att lägga till filter
  2. Vilket program är mer fokuserat på detaljerad redigering och retuschering?
    A) GIMP
    B) **Photoshop**
    C) Canva
    D) Lightroom
  3. Vad kan retuschering påverka i en bild?
    A) Skärpan
    B) **Det kan ta bort oönskade element och förbättra bildens övergripande utseende**
    C) Färgmättnad
    D) Bildens storlek
  4. Varför är beskärning viktigt i redigering?
    A) Det kan skapa fler bilder
    B) **Det kan förbättra bildens komposition och fokusera på huvudmotivet**
    C) Det kan minska filstorleken
    D) Det är alltid nödvändigt
  5. Vilket av följande verktyg används för att justera justering av ljus i en bild?
    A) Penselverktyg
    B) **Reglage för exponering**
    C) Textverktyg
    D) Kloningsverktyg
  6. Vad innebär retuschering?
    A) Att ta bort hela bilden
    B) **Att förbättra detaljer i en bild**
    C) Att justera färger
    D) Att lägga till text
  7. Vilket av följande är en funktion av Lightroom?
    A) Det är bäst för detaljredigering
    B) **Det är bättre för global justering och organisering**
    C) Det kan inte hantera RAW-filer
    D) Det används endast för retuschering
  8. Vilka justeringar påverkar bildens känsla?
    A) Endast beskärning
    B) **Både ljus, kontrast och färgjusteringar**
    C) Endast färgjusteringar
    D) Endast retuschering
  9. Vilken av följande justeringar kan förbättra en bilds kontrast?
    A) Färgjustering
    B) **Ljusstyrkereglering**
    C) Kloning
    D) Mosaikeffekt
  10. Vilken typ av bild bör alltid redigeras?
    A) Porträttbilder
    B) **Alla bilder innan presentation**
    C) Bara landskapsbilder
    D) Ingen bild behöver redigeras
  11. Vad är syftet med att använda ett redigeringsprogram?
    A) Att spara bilder
    B) **Att förbättra kvaliteten och uttrycket i bilder**
    C) Att organisera filer
    D) Att konvertera bilder
  12. Vad innebär justering av vitbalans?
    A) Att lägga till färger
    B) **Att justera färger för att få en mer realistisk bild**
    C) Att ta bort färger
    D) Att öka ljusstyrkan
  13. Vilken av följande är en grundläggande redigeringsteknik?
    A) Ändring av upplösning
    B) **Beskärning**
    C) Publicering
    D) Filnamnändring
  14. Vilket program är bäst för enkel redigering av bilder?
    A) **Lightroom**
    B) Adobe Illustrator
    C) CorelDRAW
    D) Blender
  15. Vilket av följande påståenden om retuschering är korrekt?
    A) Det är irrelevant för professionella fotografer
    B) **Det kan förbättra det slutliga utseendet på en bild**
    C) Det kräver alltid avancerad programvara
    D) Det handlar bara om att lägga till filter

Resonerande frågor

  1. Beskriv hur färgkorrigering kan ändra en bilds budskap.
    Syftet är att ge eleven möjlighet att diskutera de emotionella och visuella effekterna av färger.
  2. Diskutera viktiga aspekter att tänka på vid retuschering av ett porträttfoto.
    Här kan eleverna visa förståelse för balans mellan konstnärligt uttryck och realism.
  3. Hur kan beskärning förändra kompositionen av en bild?
    Denna fråga utmanar eleverna att tänka kritiskt på kompositionella element.
  4. Reflektera över skillnaderna mellan två olika redigeringsprogram och deras användning.
    Eleverna ges möjlighet att visa kunskap kring programvara och deras egna preferenser.
  5. På vilket sätt kan efterbehandling påverka publikens uppfattning av en bild?
    Här uppmanas eleverna att analysera den psykologiska aspekten av bildpresentation.
  6. Beskriv hur du skulle hantera en bild som ser onaturlig ut efter redigering.
    Frågan ger utrymme för eleverna att tänka på problemlösning och justering.
  7. Förklara varför det är viktigt att behålla realism i retuschering.
    Genom att diskutera detta kan eleverna reflektera över etiska frågor i fotografi.
  8. Vilka effekter kan felaktig redigering ha på en bild?
    Syftet är att uppmana eleverna att överväga konsekvenserna av deras val i redigeringsprocessen.

Bedömning

Provet kan bedömas med följande poängfördelning:

  • Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar, totalt 15 poäng möjliga.
  • Resonerande frågor: 3 poäng per fråga, totalt 24 poäng möjliga.

För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C 12 poäng (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A 18 poäng (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor).


×