Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Franska 1
Tema: Adjektivens böjning
Syfte
Detta prov syftar till att bedöma elevernas kunskap om adjektivens böjningar och placering i franska meningar, samt deras förmåga att använda dessa adjektiv korrekt i både skrift och tal.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Eleverna ska förstå och kunna böja adjektiv utifrån substantivets genus och antal (singular/plural) i franska. Eleverna lär sig om adjektivens placering i meningar samt om oregelbundna böjningar.”
Kunskapskrav
Eleven kan använda adjektiv på rätt sätt i skrift och tal, samt böja dem korrekt i singular och plural, maskulinum och femininum.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken ändelse läggs till för att böja ett maskulint adjektiv i feminin form?
A) -es
B) -e
C) -s
D) -a
Rätt svar: B) -e
2. Vad betyder adjektivets placering i franska meningar?
A) Alltid före substantivet
B) Alltid efter substantivet
C) Kan vara både före och efter substantivet
D) Ingen placering är korrekt
Rätt svar: C) Kan vara både före och efter substantivet
3. Vilket av följande adjektiv är oregelbundet?
A) Grand
B) Petit
C) Beau
D) Joli
Rätt svar: C) Beau
4. Hur böjs adjektivet “sportif” i feminin form?
A) Sportifs
B) Sportive
C) Sportives
D) Sportif
Rätt svar: B) Sportive
5. Vilken form av adjektiv används för att beskriva ett substantiv i plural?
A) Maskulinum
B) Femininum
C) Pluralform
D) Singularform
Rätt svar: C) Pluralform
6. Vilken av de följande meningarna är korrekt?
A) Elle est belle.
B) Elle est beaute.
C) Elles sont beau.
D) Elles est belles.
Rätt svar: A) Elle est belle.
7. Vad innebär adjektivet “jeune”?
A) Ung
B) Gammal
C) Snabb
D) Snäll
Rätt svar: A) Ung
8. I vilken mening är adjektivet korrekt böjt?
A) Les chats sont noir.
B) Le chien est grands.
C) La maison est rouge.
D) L’homme est bel.
Rätt svar: C) La maison est rouge.
9. Vilken ändelse används oftast för att böja adjektiv i plural?
A) -e
B) -s
C) -es
D) -x
Rätt svar: B) -s
10. Vad beskriver adjektivet i meningen “C’est une voiture rapide”?
A) Typ av bil
B) Färg på bilen
C) Hurtighet av bilen
D) Störrelse på bilen
Rätt svar: C) Hurtighet av bilen
11. Om substantivet är “fille”, vilket adjektiv bör användas?
A) Grand
B) Grande
C) Grands
D) Grandes
Rätt svar: B) Grande
12. Vilket av följande uttrycker en jämförelse?
A) Ce livre est rouge.
B) Elle est plus belle que lui.
C) Il joue à l’école.
D) Nous avons besoin de vivre.
Rätt svar: B) Elle est plus belle que lui.
13. Vad är ett exempel på ett adjektiv som oftast placeras före substantivet?
A) Jolie
B) Grand
C) Nouveau
D) Intelligent
Rätt svar: C) Nouveau
14. Vilket adjektiv är inte particip?
A) Fatigué
B) Curieux
C) Jeune
D) Intelligent
Rätt svar: C) Jeune
15. Vad är syftet med adjektiv i meningar?
A) Att uttrycka tid
B) Att beskriva substantiv
C) Att förneka uttryck
D) Att bestämma motiv
Rätt svar: B) Att beskriva substantiv
Resonerande frågor
1. Förklara hur adjektivens placering kan påverka meningsbetydelsen i franska.
Syftet är att ge eleverna möjlighet att analysera och reflektera över grammatisk struktur och betydelse.
2. Diskutera vikten av att kunna böja adjektiv korrekt i både skrift och tal.
Denna fråga uppmuntrar eleverna till en djupare förståelse av språkets noggrannhet och dess betydelse för kommunikation.
3. Hur kan man använda adjektiv för att skapa mer beskrivande och intressanta meningar?
Eleverna ges chansen att förklara och resonera kring kreativitet i språkanvändning.
4. Reflektera över skillnaderna mellan oregelbundna och regelbundna adjektiv i franska.
Här kan eleverna visa djupare förståelse för språkets variationsrikedom.
5. Analysera ett exempel på ett franskt konstverk eller litterärt verk där adjektiv spelar en nyckelroll.
Denna fråga prioriterar kritiskt tänkande och kopplingar mellan språk och kultur.
6. Vilken roll spelar adjektiv i att kommunicera känslor och åsikter?
Eleverna får chansen att knyta adjektivens användning till emotionell uttryck.
7. Hur skulle du förklara borgerliga skillnader i adjektivens användning i olika fransktalande kulturer?
En möjlighet för eleverna att reflektera över språkets sociokulturella aspekter.
8. Beskriv hur adjektiv kan påverka textens stil och ton i exempelvis litteratur.
Frågan uppmuntrar till analys av stilistiska val och effekter av adjektiv i litterära verk.
Bedömning
Provets poängfördelning är som följer:
– Faktafrågor (15 frågor): var och en ger 1 poäng. Totalt 15 poäng.
– Resonerande frågor (8 frågor): varje fråga ger 2 poäng. Totalt 16 poäng.
Totalt möjliga poäng: 31 poäng.
För betyg:
– E: Minst 8 poäng (minst 3 från resonerande frågor)
– C: Minst 12 poäng (minst 3 från resonerande frågor)
– A: Minst 18 poäng (minst 5 från resonerande frågor)