Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Franska 1
Tema: Att beskriva personer och platser
Syfte
Syftet med provet är att eleverna ska kunna demonstrera sin förmåga att använda adjektiv och substantiv för att skapa beskrivande texter och att förstå vikten av detaljer i språkanvändning.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
”Eleverna ska lära sig att sätta samman beskrivande meningar och praktisera muntlig och skriftlig kommunikation.”
Kunskapskrav
”Eleven kan med viss säkerhet formulera beskrivningar av personer och platser muntligt och skriftligt, samt använda adjektiv och substantiv på rätt sätt.”
Prov
Faktafrågor
1. Vilket av följande ord betyder “vacker” på franska?
A) ancien
B) moderne
C) **beau**
D) triste
2. Vad är korrekt placering av adjektiv i franska?
A) Adjektivet kommer alltid före substantivet
B) **Adjektivet kommer oftast efter substantivet**
C) Adjektivet placeras aldrig efter substantivet
D) Adjektivet placeras alltid i början av meningen
3. Vilket av följande adjektiv beskriver karaktär?
A) bleu
B) **gentil**
C) vieux
D) parfait
4. Vad betyder “ancien”?
A) **gammal**
B) vacker
C) modern
D) ny
5. Vilket adjektiv används för att beskriva känslor?
A) **heureux**
B) maison
C) beau
D) rapide
6. Vad innebär att använda alliteration i beskrivningar?
A) Att använda olika verb
B) **Att använda samma ljud i flera ord**
C) Att beskriva med adjektiv
D) Att endast använda substantiv
7. Vilket av följande ord är ett substantiv?
A) **fleur**
B) heureux
C) petit
D) grande
8. Vilket av följande ord betyder “tråkig”?
A) trist
B) **ennuyeux**
C) beau
D) moderne
9. Vad betyder “lieu” på svenska?
A) **plats**
B) person
C) känsla
D) adjektiv
10. Hur kan bilder hjälpa i beskrivande texter?
A) Genom att göra texten kortare
B) **Genom att förtydliga vad som beskrivs**
C) Genom att ersätta texten
D) Genom att vara onödiga
11. Vilken av följande meningar är korrekt?
A) Jag tycker att blåbär är mycket *goda*.
B) **Jag tycker att blåbär är mycket *goda* och smarriga.**
C) Jag tycker mycket att blåbär goda är.
D) Blåbär är goda tycker jag.
12. Hur kan man förbättra sina beskrivningar?
A) Genom att använda fler substantiv
B) **Genom att använda varierande adjektiv**
C) Genom att skriva kortare meningar
D) Genom att vara otydlig
13. Vad är syftet med att göra beskrivningar?
A) Att vara kortfattad
B) **Att förmedla känslor och detaljer**
C) Att få bra betyg
D) Att undvika att prata
14. Vilket adjektiv kan beskriva en person som är omtänksam?
A) **gentil**
B) triste
C) rapide
D) vieux
15. Vilken beskrivning passar bäst? “Den där platsen är… “
A) **beau et tranquille**
B) trist
C) gammel
D) grande
Resonerande frågor
1. Redogör för skillnaden i känslor som olika adjektiv kan förmedla när man beskriver en person.
Syftet är att ge eleverna möjlighet att visa djupare förståelse för adjektivens betydelse i beskrivningar.
2. Beskriv hur du skulle beskriva din favoritplats med hjälp av adjektiv och beskriva känslorna denna plats ger dig.
Genom att knyta känslor till beskrivningar kan eleverna visa sin analytiska förmåga.
3. Diskutera varför det är viktigt att variera sina adjektiv i en beskrivning.
Eleverna ges möjlighet att reflektera över språklig variation och dess betydelse för intresse i texten.
4. Förklara hur kulturella skillnader kan påverka hur vi beskriver personer och platser.
Denna fråga uppmuntrar elever att tänka kritiskt om kulturell kontext i språket.
5. Hur kan bilder erbjuda inspiration för skrivande och beskrivningar?
Kopplar elevernas kreativa processer till visuell stimulans.
6. Resonera kring vikten av detaljer i dina beskrivningar; varför är det viktigt att inkludera små detaljer?
Ger eleverna möjlighet att fördjupa sig i betydelsen av detaljer i skrivandet.
7. Diskutera vikten av att använda rätt adjektiv i beskrivningar och hur detta påverkar läsarens intryck.
Uppmanar eleverna att tänka på språkets påverkan och kommunikation.
8. Vad skulle du rekommendera en vän som har svårt att beskriva personer och platser?
Ger eleverna en chans att formulera råd och metoder för att förbättra beskrivingars kvalitet.
Bedömning
Provets poängsystem är uppdelat i faktafrågor och resonerande frågor. Varje korrekt svar på faktafrågorna ger 1 poäng, och varje resonerande fråga ger upp till 3 poäng beroende på beskrivningens kvalitet. Totalt krävs minst:
- 8 poäng för betyg E
- 12 poäng för betyg C (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor)
- 18 poäng för betyg A (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor)