Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Franska 1

Tema: Fransk meningstruktur

Syfte

Syftet med provet är att testa elevernas förståelse och förmåga att använda fransk meningstruktur korrekt i både skriftliga och muntliga uppgifter.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Provet är kopplat till följande centrala innehåll: “förstå och använda den franska meningstrukturen korrekt”.

Kunskapskrav

Provet bedömer elevens förmåga att “formulera meningar på franska och förstå grundläggande meningstruktur”.

Prov

Faktafrågor

  1. Vad är den grundläggande strukturen för en enkel mening på franska?
    A) Predikat + objekt + subjekt
    B) Subjekt + predikat + objekt
    C) Objekt + subjekt + predikat
    D) Predikat + subjekt + objekt
    B
  2. Vilket av följande ord är ett sambandsord?
    A) Et
    B) Mais
    C) Parce que
    D) Alla ovanstående
    D
  3. Hur görs en mening negativ på franska?
    A) Genom att använda “ne…pas”
    B) Genom att använda “non”
    C) Genom att använda “ne” ensam
    D) Genom att använda “pas” ensam
    A
  4. Vilken av följande är en korrekt fråga på franska?
    A) Tu vas à l’école?
    B) Vas-tu à l’école?
    C) Est-ce que tu vas à l’école?
    D) Alla ovanstående
    D
  5. Vad kallas en mening som består av mer än en huvudsats?
    A) Enkel mening
    B) Sammanhängande mening
    C) Sammansatt mening
    D) Negativ mening
    C
  6. Vilken mening är sammansatt?
    A) Je mange.
    B) Je mange et je bois.
    C) Il pleut.
    D) Elle danse.
    B
  7. Vad gör man för att bilda en fråga i franska?
    A) Lägg till ett frågetecken
    B) Använd “est-ce que” eller inversion
    C) Använd “non”
    D) Ingen av ovanstående
    B
  8. Vilket av följande är ett exempel på en negativ mening?
    A) Je n’aime pas les légumes.
    B) J’aime les légumes.
    C) Je mange des légumes.
    D) J’aime bien les légumes.
    A
  9. Vilken av följande satser är en fråga som använder inversion?
    A) Est-ce que tu viens?
    B) Viens-tu?
    C) Tu viens?
    D) Alla ovanstående
    D
  10. Vilken meningsdel kommer vanligtvis först i en enkel mening på franska?
    A) Predikat
    B) Subjekt
    C) Objekt
    D) Inversion
    B
  11. Vilket av följande är inte en del av meningsstrukturen?
    A) Subjekt
    B) Predikat
    C) Adverb
    D) Konjunktion
    C
  12. Vad kallas det när man kombinerar två enkla meningar med ett sambandsord?
    A) Inversion
    B) Komplex mening
    C) Sammansatt mening
    D) Enkel mening
    C
  13. Vilket ord används för att börja en negation på franska?
    A) Non
    B) Oui
    C) Pas
    D) Ne
    D
  14. Vad är ett exempel på subjekt i meningsstrukturen?
    A) Lapin
    B) Mange
    C) Pommes
    D) Aime
    A
  15. Varför är det viktigt att förstå meningstruktur på franska?
    A) För att uttrycka sig korrekt
    B) För att skriva facklitteratur
    C) För att förstå engelska
    D) För att läsa poesi
    A

Resonerande frågor

  1. Diskutera skillnader mellan den franska och svenska meningstrukturen.
    Syftet är att låta eleverna visa förståelse för språkliga skillnader och hur det påverkar kommunikationen.
  2. Ge exempel på hur meningsstrukturen förändras beroende på vilken typ av fråga som ställs.
    Denna fråga ger möjlighet att visa insikt i frågeteknik och grammatiska regler.
  3. Beskriv en situation där en felaktig meningstruktur kan leda till missförstånd.
    Här får eleverna möjlighet att resonera om praktisk språkbegrepp och kommunikationens roll.
  4. Hur kan förståelse för fransk meningstruktur förbättra din förmåga att skriva?
    Denna fråga uppmanar eleverna att reflektera över skrivprocessen och språkets uppbyggnad.
  5. Reflektera över det personliga värdet av att behärska ett främmande språk.
    Syftet är att erkänna språkets betydelse och dess roll i kulturer och samhällen.
  6. Vilka strategier kan användas för att förbättra sin meningsuppbyggnad på franska?
    Eleverna kan visa insikt i olika inlärningstekniker och hur de kan tillämpas.
  7. Förklara hur sambandsord påverkar meningens flyt och klarhet.
    Motivera vikten av att använda korrekt sambandsord för att länka idéer på ett effektivt sätt.
  8. Vilka utmaningar kan uppstå när man övergår från ett språk till ett annat?
    Frågan ger eleverna möjlighet att diskutera språklig övergång och konsekvenserna av översättningar.

Bedömning

Faktafrågor: Varje fråga ger 1 poäng. Resonerande frågor: Varje fråga ger 2 poäng.

För att uppnå betyg E krävs totalt 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).