Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Franska 1
Tema: Fransk meningstruktur
Syfte
Syftet med provet är att testa elevernas förståelse och förmåga att använda fransk meningstruktur korrekt i både skriftliga och muntliga uppgifter.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provet är kopplat till följande centrala innehåll: “förstå och använda den franska meningstrukturen korrekt”.
Kunskapskrav
Provet bedömer elevens förmåga att “formulera meningar på franska och förstå grundläggande meningstruktur”.
Prov
Faktafrågor
- Vad är den grundläggande strukturen för en enkel mening på franska?
A) Predikat + objekt + subjekt
B) Subjekt + predikat + objekt
C) Objekt + subjekt + predikat
D) Predikat + subjekt + objekt
B - Vilket av följande ord är ett sambandsord?
A) Et
B) Mais
C) Parce que
D) Alla ovanstående
D - Hur görs en mening negativ på franska?
A) Genom att använda “ne…pas”
B) Genom att använda “non”
C) Genom att använda “ne” ensam
D) Genom att använda “pas” ensam
A - Vilken av följande är en korrekt fråga på franska?
A) Tu vas à l’école?
B) Vas-tu à l’école?
C) Est-ce que tu vas à l’école?
D) Alla ovanstående
D - Vad kallas en mening som består av mer än en huvudsats?
A) Enkel mening
B) Sammanhängande mening
C) Sammansatt mening
D) Negativ mening
C - Vilken mening är sammansatt?
A) Je mange.
B) Je mange et je bois.
C) Il pleut.
D) Elle danse.
B - Vad gör man för att bilda en fråga i franska?
A) Lägg till ett frågetecken
B) Använd “est-ce que” eller inversion
C) Använd “non”
D) Ingen av ovanstående
B - Vilket av följande är ett exempel på en negativ mening?
A) Je n’aime pas les légumes.
B) J’aime les légumes.
C) Je mange des légumes.
D) J’aime bien les légumes.
A - Vilken av följande satser är en fråga som använder inversion?
A) Est-ce que tu viens?
B) Viens-tu?
C) Tu viens?
D) Alla ovanstående
D - Vilken meningsdel kommer vanligtvis först i en enkel mening på franska?
A) Predikat
B) Subjekt
C) Objekt
D) Inversion
B - Vilket av följande är inte en del av meningsstrukturen?
A) Subjekt
B) Predikat
C) Adverb
D) Konjunktion
C - Vad kallas det när man kombinerar två enkla meningar med ett sambandsord?
A) Inversion
B) Komplex mening
C) Sammansatt mening
D) Enkel mening
C - Vilket ord används för att börja en negation på franska?
A) Non
B) Oui
C) Pas
D) Ne
D - Vad är ett exempel på subjekt i meningsstrukturen?
A) Lapin
B) Mange
C) Pommes
D) Aime
A - Varför är det viktigt att förstå meningstruktur på franska?
A) För att uttrycka sig korrekt
B) För att skriva facklitteratur
C) För att förstå engelska
D) För att läsa poesi
A
Resonerande frågor
- Diskutera skillnader mellan den franska och svenska meningstrukturen.
Syftet är att låta eleverna visa förståelse för språkliga skillnader och hur det påverkar kommunikationen. - Ge exempel på hur meningsstrukturen förändras beroende på vilken typ av fråga som ställs.
Denna fråga ger möjlighet att visa insikt i frågeteknik och grammatiska regler. - Beskriv en situation där en felaktig meningstruktur kan leda till missförstånd.
Här får eleverna möjlighet att resonera om praktisk språkbegrepp och kommunikationens roll. - Hur kan förståelse för fransk meningstruktur förbättra din förmåga att skriva?
Denna fråga uppmanar eleverna att reflektera över skrivprocessen och språkets uppbyggnad. - Reflektera över det personliga värdet av att behärska ett främmande språk.
Syftet är att erkänna språkets betydelse och dess roll i kulturer och samhällen. - Vilka strategier kan användas för att förbättra sin meningsuppbyggnad på franska?
Eleverna kan visa insikt i olika inlärningstekniker och hur de kan tillämpas. - Förklara hur sambandsord påverkar meningens flyt och klarhet.
Motivera vikten av att använda korrekt sambandsord för att länka idéer på ett effektivt sätt. - Vilka utmaningar kan uppstå när man övergår från ett språk till ett annat?
Frågan ger eleverna möjlighet att diskutera språklig övergång och konsekvenserna av översättningar.
Bedömning
Faktafrågor: Varje fråga ger 1 poäng. Resonerande frågor: Varje fråga ger 2 poäng.
För att uppnå betyg E krävs totalt 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).