En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Franska 1 – Introduktion till Franska



Prov för Franska 1

Prov för Franska 1

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Franska 1
Tema: Introduktion till Franska

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för fransk kultur, historia och språkliga egenskaper, samt deras förmåga att tillämpa och resonera kring dessa teman.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll omfattar en introduktion till fransk kultur, historia och språklig mångfald. Eleverna får en översikt över viktiga aspekter av frankofoniet, inklusive geografiska områden, kulturella yttringar och den franska språkets betydelse.

Kunskapskrav

Eleven kan beskriva och ge exempel på olika kulturella och språkliga aspekter i den franska världen.

Prov

Faktafrågor

1. Vilket av följande länder är en del av frankofonien?

  • A) Spanien
  • B) Tyskland
  • C) **Kanada**
  • D) Italien

2. Vem är en känd fransk författare?

  • A) **Victor Hugo**
  • B) Mark Twain
  • C) Leo Tolstoy
  • D) Franz Kafka

3. Vad innebär termen “frankofoni”?

  • A) Ingen känd betydelse
  • B) En term för fransktalande länder
  • C) **Kulturell gemenskap av fransktalande länder**
  • D) En typ av fransk mat

4. Vilken av följande städer ligger i Frankrike?

  • A) **Paris**
  • B) Zurich
  • C) Oslo
  • D) Amsterdam

5. Vilken av följande personer bidrog till fransk litteratur?

  • A) Albert Einstein
  • B) **Marcel Proust**
  • C) Shakespeare
  • D) ernest hemingway

6. Vilket av följande påståenden är sant?

  • A) Franska språket har inget inflytande på andra språk.
  • B) **Franska har påverkat många andra språk.**
  • C) Frankrike har ingen kolonial historia.
  • D) Franska talas endast i Frankrike.

7. Vad är ett typiskt franskt maträtt?

  • A) Pizza
  • B) **Quiche**
  • C) Sushi
  • D) Tacos

8. Vilken typ av konst är känd i fransk kultur?

  • A) **Impressionism**
  • B) Minimalism
  • C) Surrealism
  • D) Cubism

9. Vilken är en känd fransk byggnad?

  • A) Kolosseum
  • B) **Eiffeltornet**
  • C) Big Ben
  • D) Frihetsgudinnan

10. Vilket av följande ligger i Frankrike?

  • A) **Loire-dalen**
  • B) Alperna
  • C) Appalacherna
  • D) Himalaya

11. Vilket språk talas främst i Frankrike?

  • A) Spanska
  • B) **Franska**
  • C) Tyska
  • D) Italienska

12. Vad var en betydande händelse i fransk historia?

  • A) **Franska revolutionen**
  • B) Napoleons krig
  • C) Första världskriget
  • D) Andra världskriget

13. Vad är en populär fransk kalenderhögtid?

  • A) Thanksgiving
  • B) **Bastille Day**
  • C) Halloween
  • D) Påsk

14. Vilken av följande musikstilar har sitt ursprung i Frankrike?

  • A) Reggae
  • B) **Chanson**
  • C) Salsa
  • D) Rock

15. Vilken av följande franska rätter är typisk för fransk kultur?

  • A) **Croissant**
  • B) Hamburger
  • C) Curry
  • D) Ramen

Resonerande frågor

1. Diskutera hur fransk kolonialhistorik har påverkat den globala språkliga mångfalden.
Syfte: Ge elever möjligheten att visa på djupare förståelse för språkens inverkan.

2. Jämför och kontrastera franska och svenska kulturer.
Syfte: Uppmana eleverna att tänka kritiskt och reflektera över kulturella skillnader.

3. Resonera kring vikten av att lära sig ett nytt språk idag.
Syfte: Stimulera elevernas tankar om språkinlärning och dess betydelse.

4. Hur kan litteraturen påverka ens förståelse för ett land och dess kultur?
Syfte: Låt eleverna utforska sambandet mellan litteratur och kulturell förståelse.

5. Vilken roll spelar geografi i den kulturella identiteten hos en nation?
Syfte: Ge utrymme för reflektion över geografins påverkan på kultur.

6. Diskutera dina egna upplevelser av att lära dig franska.
Syfte: Låt eleverna dela med sig av sina personliga erfarenheter och reflektioner.

7. Hur skulle du beskriva den franska identiteten?
Syfte: Utmana eleverna att tänka på identitet och hur den formar kultur.

8. På vilket sätt tror du att fransk kultur kan påverka Sverige?
Syfte: Uppmuntra till analys av kulturella influenser mellan länder.

Bedömning

Faktafrågorna ger 1 poäng vardera, vilket ger maximalt 15 poäng. De resonerande frågorna ger 2 poäng vardera, vilket ger maximalt 16 poäng. Totalt maximalt antal poäng är 31.

För E krävs minst 8 poäng (varav minst 0 poäng från resonerande frågor).
För C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor).
För A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).