Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Gy. Franska 1 – Prepositioner och deras bruk

“`html

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Franska 1

Tema: Prepositioner och deras bruk

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om prepositioner i franska, inklusive deras användning och betydelse i olika sammanhang.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Provet fokuserar på att “förstå och använda olika prepositioner i franska språket.” samt att “lära sig hur prepositioner kopplar samman ord och ger mening åt satser.”

Kunskapskrav

Provet kopplas till kunskapskraven där eleven ska “kunna använda och identifiera vanliga prepositioner i franska meningar.”.

Prov

Faktafrågor

  1. Vad betyder prepositionen “à” på svenska?
    • A) Från
    • B) På
    • C) Till
    • D) Under

  2. Vilken av följande är en preposition för plats?
    • A) Avant
    • B) Devant
    • C) Après
    • D) Pendant

  3. Vad indikerar prepositionen “sur”?
    • A) Riktning
    • B) Plats
    • C) Tid
    • D) Huvudstad

  4. Vilken av följande meningar använder prepositionen “sous” korrekt?
    • A) Je vais sous l’école.
    • B) Le chat est sous la table.
    • C) Il arrive sous 10 heures.
    • D) Elle est sous la fenêtre.

  5. Vilken av följande är en korrekt användning av “avant”?
    • A) Je mange avant le déjeuner.
    • B) Il va avant le magasin.
    • C) Elle est avant ma maison.
    • D) Nous restons avant 6 heures.

  6. Vad betyder prepositionen “entre” på svenska?
    • A) Under
    • B) Mellan
    • C) Framför
    • D) Bakom

  7. Vilken preposition beskriver tid?
    • A) Pendant
    • B) Devant
    • C) Sur
    • D) Sous

  8. Vilken av följande meningar är korrekt?
    • A) Il est à la maison.
    • B) Nous allons au parc.
    • C) Elle est sous la pluie.
    • D) Ils sont dans l’école.

  9. Vad använder man prepositionen “de” för?
    • A) Att ange riktning
    • B) Att ange plats
    • C) Att indikera ursprung
    • D) Att ange en tid

  10. Vilken preposition kan användas för att indikera riktning?
    • A) Avant
    • B) Pendant
    • C) Vers
    • D) Sous

  11. Vad betyder “derrière” på svenska?
    • A) Mellan
    • B) Bakom
    • C) Framför
    • D) Under

  12. Vilken preposition används oftast för att ange plats?
    • A) Devant
    • B) Sur
    • C) Dans
    • D) Avant

  13. Vilken mening använder “après” korrekt?
    • A) Je vais après chez elle.
    • B) Nous nous rencontrons après le déjeuner.
    • C) Il est après le bureau.
    • D) Elle arrive après 5 heures.

  14. Vad innebär “avant” i en mening?
    • A) Detta innebär före.
    • B) Det innebär efter.
    • C) Det har ingen betydelse.
    • D) Det betyder mellan.

  15. Vilken preposition skulle du använda för att säga “i” på franska?
    • A) Sur
    • B) Dans
    • C) Sous
    • D) Entre

Resonerande frågor

  1. Förklara skillnaden mellan prepositionerna “devant” och “derrière”.
  2. Syftet är att ge eleverna möjlighet att visa sin förståelse för rumsliga relationer.

  3. Varför är det viktigt att använda rätt prepositioner i franska?
  4. Detta ger eleverna möjlighet att resonera kring språklig precision och betydelse.

  5. Ge exempel på hur prepositioner kan förändra betydelsen av en mening.
  6. Frågan bjuder in till djupare reflektion och analys av språket.

  7. Hur skiljer sig användningen av prepositioner i franska jämfört med svenska?
  8. Syftet är att utforska interkulturella skillnader i språk.

  9. I vilken utsträckning kan prepositioner påverka kommunikationen i ett samtal?
  10. Frågan syftar till att analysera språkets påverkan på förståelse.

    Detta ger möjlighet att visa pedagogiskt lärande och anpassning av kunskap.

  11. Ange exempel på vanliga misstag som görs med prepositioner och hur de kan undvikas.
  12. Syftet är att ge elever chansen att reflektera över praktiska språkutmaningar.

  13. Diskutera hur prepositioner kan påverka stil och ton i en skriven text.
  14. Från denna fråga kan eleverna visa djupare förståelse för den stilistiska funktionen av språket.

Bedömning

Provet betygsätts med följande poängsystem:

  • Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar (totalt 15 möjliga poäng).
  • Resonerande frågor: 3 poäng per korrekt och välutvecklad svar (totalt 24 möjliga poäng).

För betyg:

  • E: Minst 8 poäng.
  • C: Minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor).
  • A: Minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).

“`


Modern Tillbaka-knapp