Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Franska 1
Tema: Substantiv och artiklar
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om substantivens genus samt korrekt användning av bestämda och obestämda artiklar i franska. Provets utformning ska ge eleverna möjlighet att visa både faktakunskaper och förmåga till djupare resonemang kring dessa språkbegrepp.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll omfattar genus (maskulinum och femininum) och artiklarnas användning (bestämda och obestämda) på franska. Eleverna lär sig hur substantivets genus påverkar artiklarna och hur man använder dem korrekt i meningar.
Kunskapskrav
Eleven kan använda bestämda och obestämda artiklar korrekt i meningar och identifiera om substantiv är maskulina eller feminina.
Prov
Faktafrågor
- Vilken artikel används för maskulina substantiv i singular?
- A) une
- B) les
- C) un
- D) la
Rätt svar: C
- Vad är den obestämda artikeln i plural på franska?
- A) un
- B) des
- C) la
- D) les
Rätt svar: B
- Vilken av följande substantiv är feminint?
- A) le livre
- B) la table
- C) l’arbre
- D) les chaises
Rätt svar: B
- Vilken artikel används för plurala maskulina substantiv?
- A) les
- B) un
- C) la
- D) une
Rätt svar: A
- Vad är den bestämda artikeln för femininum i singular?
- A) un
- B) les
- C) la
- D) l’
Rätt svar: C
- Vilken av följande slutbokstäver indikerar oftast ett feminint substantiv?
- A) -e
- B) -o
- C) -l
- D) -r
Rätt svar: A
- Vilken artikel används för obestämd singular feminint substantiv?
- A) des
- B) une
- C) la
- D) l’
Rätt svar: B
- Vad är den bestämda artikeln för ett substantiv som börjar med vokalljud?
- A) l’
- B) les
- C) la
- D) un
Rätt svar: A
- Vad är skillnaden mellan “un” och “une”?
- A) Un är bestämd, une är obestämd.
- B) Un används för maskulina, une för feminina.
- C) Un används alltid för plural.
- D) Une används för plural, un för singular.
Rätt svar: B
- När används artikeln “des”?
- A) När man pratar om specifika objekt.
- B) När man pratar om obestämda plural substantiv.
- C) När substantivet är feminint.
- D) När substantivet är maskulint.
Rätt svar: B
- Vilken av följande i plural är korrekt?
- A) les chats
- B) l’chat
- C) un chat
- D) une chat
Rätt svar: A
- Hur kan du bestämma genus på ett substantiv?
- A) Genom att förlita dig på substantivets betydelse.
- B) Genom att titta på substantivets slutbokstav.
- C) Genom att alltid använda den bestämda artikeln.
- D) Det går inte att veta.
Rätt svar: B
- Vad är den bestämda artikeln för en maskulin singular?
- A) la
- B) le
- C) une
- D) les
Rätt svar: B
- Vad är substantivet för “bok” på franska?
- A) une table
- B) un livre
- C) le livre
- D) la table
Rätt svar: B
- Vad är den obestämda artikeln för feminint substantiv?
- A) un
- B) une
- C) des
- D) le
Rätt svar: B
Resonerande frågor
- Diskutera hur genus påverkar betydelsen av ett substantiv i en mening.
Förmåga att analysera och förstå nyanser i språket.
- Ge exempel på hur användningen av artiklar kan förändra meningsbyggnaden i franska.
Visar förståelse för hur artiklar påverkar hela meningen.
- Reflektera över skillnaderna mellan franska och svenska när det kommer till genus och artiklar.
Demonstrera jämförande analytisk förmåga mellan språk.
- Beskriv hur du kan använda den kunskap du fått om substantiv och artiklar i ditt eget språkande.
Visar på tillämpning av teorin i praktiken.
- Hur kan förståelse av artiklar hjälpa vid läsning av franska texter?
Visar på insikt i läsförståelse och språkanvändning.
- Vad tycker du är den största utmaningen med att lära sig genus och artiklar i franska?
Ger en personlig reflektion och insikt i lärprocessen.
- Diskutera hur artikkunskaper kan påverka din kommunikation på franska.
Ger insikt i vikten av korrekta grammatiska strukturer.
- Kan korrekt användning av artiklar förbättra din förmåga att skriva på franska? Hur?
Visar insikt i skrivprocessen och språkets komplexitet.
Bedömning
Provet bedöms med totalt 40 poäng, där faktadelarna (15 frågor) kan ge maximalt 15 poäng och de resonerande frågorna (8 frågor) kan ge maximalt 24 poäng. För att nå betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).