Prov. Gy. Franska 2 – Avancerade verbformer i passé composé

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Franska 2

Tema: Avancerade verbformer i passé composé

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och förmåga att använda passé composé i både skrift och tal. Provets frågor syftar till att mäta kunskaper kring verbformen samt dess struktur och tillämpning.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

”Användningen av passé composé, inklusive dess uppbyggnad och användning av både regelbundna och oregelbundna participformer.”

Kunskapskrav

”Eleven kan korrekt använda passé composé i både tal och skrift, inklusive identifiering och korrekt användning av oregelbundna verbformer.”

Prov

Faktafrågor

1. Vad är passé composé?

A. En framtida tid

B. En förfluten tid

C. En tid för fullbordade handlingar

D. En nutid

2. Vilka av följande är hjälpverb i passé composé?

A. avoir

B. être

C. Både A och B

D. faire

3. Vilken är uppbyggnaden av passé composé?

A. hjälpverb + particip

B. particip + hjälpverb

C. verb + objekt

D. subjekt + hjälpverb

4. Vilket av följande är ett exempel på oregelbundet particip?

A. mangé

B. pris

C. danse

D. aimé

5. Vilka hjälpverb används med reflexiva verb i passé composé?

A. être

B. avoir

C. faire

D. aller

6. Vilken mening är korrekt i passé composé?

A. Je mange une pomme.

B. J’ai mangé une pomme.

C. Je mangé une pomme.

D. J’ai mange une pomme.

7. Hur konstrueras en negativ mening i passé composé?

A. Ne + hjälpverb + participer

B. Ne + hjälpverb + pas + participer

C. Pas + hjälpverb + ne + participer

D. Ingen negation används

8. Vad betyder “J’ai été”?

A. Jag har varit

B. Jag ska vara

C. Jag var

D. Jag är

9. Vad används för att uttrycka en handling som slutfördes nyligen?

A. Imparfait

B. Passé composé

C. Futur proche

D. Plus-que-parfait

10. Vilket av följande är en korrekt mening med ett reflexivt verb i passé composé?

A. Ils se lavent.

B. Ils se lavé.

C. Ils se sont lavés.

D. Ils se sont lavé.

11. Vilken är inte ett hjälpverb i passé composé?

A. Avoir

B. Être

C. Faire

D. Alla är hjälpverb

12. Vilket verb kräver “être” i passé composé?
A. Aller

B. Avoir

C. Manger

D. Parler

13. Värdeordet “devoir” i passé composé blir?

A. Devoiré

B. Dû

C. De basura

D. Doive

14. Hur konjugeras “manger” (att äta) i passé composé?

A. Mange

B. Mangé

C. Mangeré

D. Manger

15. Vilken av dessa meningar är felaktig?

A. Nous avons fait nos devoirs.

B. Tu as mangé une tomate.

C. Elle est allée au marché.

D. Ils ont joué au football.

Resonerande frågor

1. Diskutera skillnaderna mellan “avoir” och “être” som hjälpverb i passé composé.
Denna fråga ger eleverna möjlighet att reflektera över och förklara centrala begrepp i grammatiken.

2. Resonera kring varför passé composé används för att uttrycka fullbordade handlingar.
Frågan hjälper eleverna att formulera egna tankar och koppla språket till kommunikation.

3. Beskriv ett minne där du använde passé composé för att berätta om en händelse.
Eleverna får möjlighet att visa sin kreativitet och kundskap samtidigt som de relaterar innehållet till egna erfarenheter.

4. Hur kan du se skillnaden mellan passé composé och imparfait i en berättelse?
Eleverna kan visa sin förståelse för de olika tidsformerna och deras användning i olika sammanhang.

5. Analysera en kort text med passé composé och identifiera de olika verbformerna.
Frågan uppmuntrar till kritiskt tänkande och praktisk tillämpning av språket.

6. Vilka utmaningar kan du möta när du använder passé composé i tal?
Här ges eleverna möjlighet att reflektera över franskans praktiska användning och aktuella svårigheter.

7. Förklara varför det är viktigt att använda rätt participform i passé composé.
Eleverna får möjlighet att tänka kritiskt kring språkliga detaljer och korrekt kommunikation.

8. Hur kan passé composé påverka hur du förstår och tolkar franska texter?
Denna fråga syftar till att göra eleverna medvetna om språktets betydelse och använda sina analysförmågor.

Bedömning

För provet kan poängsystemet se ut enligt följande:

Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng.

Resonerande frågor: Varje korrekt och välutvecklad svar ger 3 poäng.

Totalt antal poäng: 30.

Krav för betyg:

E: 8 poäng

C: 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)

A: 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)


Modern Tillbaka-knapp