Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Franska 2
Tema: Direkta och indirekta objektssatser
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att förstå och använda direkta och indirekta objekt i franska meningar samt att kunna resonera kring deras användning och funktion i språket.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provet ämnar testa det centrala innehåll som lyder: “Att förstå och använda direkta och indirekta objekt i franska meningar. Eleverna lär sig hur dessa objekt integreras i satser och hur de påverkar meningsbyggnaden.”
Kunskapskrav
Provet kopplar till följande kunskapskrav: “Eleven kan identifiera och använda direkta och indirekta objekt i meningar och förstå deras funktion och placering i franska språket.”
Prov
Faktafrågor
- Vilket av följande är ett direkt objekt i meningen “Je mange une pomme”?
- A) Je
- B) Mange
- C) **Une pomme**
- D) Aucun
- Vad är det franska ordet för “till” som ofta används med indirekta objekt?
- A) Pour
- B) Avec
- C) **À**
- D) Sans
- I meningen “Il parle à Marie,” vilket ord representerar det indirekta objektet?
- A) Il
- B) **À**
- C) Marie
- D) Parle
- Vilken av följande meningar innehåller ett indirekt objekt?
- A) Je vois le chien.
- B) Elle fait un gâteau.
- C) **Tu donnes un livre à Paul.**
- D) Il mange la pomme.
- Varför är det viktigt att identifiera direkta och indirekta objekt?
- A) För att skriva längre texter.
- B) **För att skapa grammatiskt korrekta meningar.**
- C) För att använda mer vokabulär.
- D) För att öva på uttal.
- Vilket av följande är ett exempel på en mening med ett direkt objekt?
- A) **Je mange une fraise.**
- B) Il parle à son frère.
- C) Nous allons au cinéma.
- D) Elle donne un cadeau à sa mère.
- I meningen “Ils donnent des fleurs à leur mère,” vilket ord är det direkta objektet?
- A) Ils
- B) **Des fleurs**
- C) À
- D) Leur
- Vad är ett indirekt objekt?
- A) Det som direkt påverkas av verbet.
- B) **Det som får eller påverkas av det som görs i meningen.**
- C) Ett objekt som alltid kommer före verbet.
- D) Ett objekt utan preposition.
- Vilket pronomen används för att ersätta ett direkt objekt i franska?
- A) Lui
- B) **Le/La**
- C) Leur
- D) À
- Vilken av följande meningar använder ett indirekt objekt på rätt sätt?
- A) Il aime jouer avec son chien.
- B) **Je parle à mon ami.**
- C) Elle voit le film devant moi.
- D) Nous mangeons à la maison.
- Vad betyder “Je te donne le livre”?
- A) Jag ger boken till honom.
- B) **Jag ger boken till dig.**
- C) Jag ger boken åt henne.
- D) Jag ger dig en penna.
- Vilket objekt påverkar meningens betydelse mest?
- A) **Direkta objekt**
- B) Indirekta objekt
- C) Verb
- D) Adverb
- I meningen “J’écris une lettre à ma mère,” vilket ord fungerar som ett direkt objekt?
- A) **Une lettre**
- B) À
- C) Ma mère
- D) J’écris
- Vilket ord beskriver när någon ger något till någon annan?
- A) **Indirect objekt**
- B) Direkt objekt
- C) Verb
- D) Subjekt
Resonerande frågor
- Diskutera varför separationen mellan direkt och indirekt objekt är viktig i fransk grammatik.
Det ger eleverna möjlighet att visa djupare förståelse för grammatiken. - Ge exempel på hur användningen av direkta och indirekta objekt kan påverka meningsbyggnaden.
Det uppmuntrar eleverna att tänka kritiskt kring språkanvändning. - Hur kan kännedom om objektssatser hjälpa dig i språkets praktiska användning?
Det kopplar teori till praktik och ger eleverna chansen att reflektera. - Vilka utmaningar kan uppstå när man lär sig att använda objektssatser i franska?
Det låter eleverna diskutera sina egna upplevelser och tankar kring inlärning. - Diskutera skillnaden i användning av direkta och indirekta objekt i franska jämfört med svenska.
Det uppmuntrar elever till att jämföra och kontrastera språk. - Varför tror du att det är lättare att missförstå betydelsen av en mening om objekt inte används korrekt?
Det ger eleverna möjlighet att reflektera över den kommunikativa aspekten av grammatiken. - Hur kan du använda kunskapen om objektssatser i ditt skrivande på franska?
Det stimulerar elever att tänka på praktiska tillämpningar av sina kunskaper. - Vilka strategier kan du använda för att förbättra din förståelse och användning av direkta och indirekta objekt?
Det uppmanar elever att tänka på strategier för lärande och förbättring.
Bedömning
Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng. Totalt går det att få 15 poäng på faktafrågorna. Resonerande frågor: Varje korrekt och tydlig resonering ger upp till 3 poäng, vilket sammanlagt ger 24 poäng.
För betyg E krävs minst 8 poäng, för C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).