Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Gy. Franska 2 – Direkta och indirekta objektssatser

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Franska 2

Tema: Direkta och indirekta objektssatser

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att förstå och använda direkta och indirekta objekt i franska meningar samt att kunna resonera kring deras användning och funktion i språket.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Provet ämnar testa det centrala innehåll som lyder: “Att förstå och använda direkta och indirekta objekt i franska meningar. Eleverna lär sig hur dessa objekt integreras i satser och hur de påverkar meningsbyggnaden.”

Kunskapskrav

Provet kopplar till följande kunskapskrav: “Eleven kan identifiera och använda direkta och indirekta objekt i meningar och förstå deras funktion och placering i franska språket.”

Prov

Faktafrågor

  1. Vilket av följande är ett direkt objekt i meningen “Je mange une pomme”?
    • A) Je
    • B) Mange
    • C) **Une pomme**
    • D) Aucun
  2. Vad är det franska ordet för “till” som ofta används med indirekta objekt?
    • A) Pour
    • B) Avec
    • C) **À**
    • D) Sans
  3. I meningen “Il parle à Marie,” vilket ord representerar det indirekta objektet?
    • A) Il
    • B) **À**
    • C) Marie
    • D) Parle
  4. Vilken av följande meningar innehåller ett indirekt objekt?
    • A) Je vois le chien.
    • B) Elle fait un gâteau.
    • C) **Tu donnes un livre à Paul.**
    • D) Il mange la pomme.
  5. Varför är det viktigt att identifiera direkta och indirekta objekt?
    • A) För att skriva längre texter.
    • B) **För att skapa grammatiskt korrekta meningar.**
    • C) För att använda mer vokabulär.
    • D) För att öva på uttal.
  6. Vilket av följande är ett exempel på en mening med ett direkt objekt?
    • A) **Je mange une fraise.**
    • B) Il parle à son frère.
    • C) Nous allons au cinéma.
    • D) Elle donne un cadeau à sa mère.
  7. I meningen “Ils donnent des fleurs à leur mère,” vilket ord är det direkta objektet?
    • A) Ils
    • B) **Des fleurs**
    • C) À
    • D) Leur
  8. Vad är ett indirekt objekt?
    • A) Det som direkt påverkas av verbet.
    • B) **Det som får eller påverkas av det som görs i meningen.**
    • C) Ett objekt som alltid kommer före verbet.
    • D) Ett objekt utan preposition.
  9. Vilket pronomen används för att ersätta ett direkt objekt i franska?
    • A) Lui
    • B) **Le/La**
    • C) Leur
    • D) À
  10. Vilken av följande meningar använder ett indirekt objekt på rätt sätt?
    • A) Il aime jouer avec son chien.
    • B) **Je parle à mon ami.**
    • C) Elle voit le film devant moi.
    • D) Nous mangeons à la maison.
  11. Vad betyder “Je te donne le livre”?
    • A) Jag ger boken till honom.
    • B) **Jag ger boken till dig.**
    • C) Jag ger boken åt henne.
    • D) Jag ger dig en penna.
  12. Vilket objekt påverkar meningens betydelse mest?
    • A) **Direkta objekt**
    • B) Indirekta objekt
    • C) Verb
    • D) Adverb
  13. I meningen “J’écris une lettre à ma mère,” vilket ord fungerar som ett direkt objekt?
    • A) **Une lettre**
    • B) À
    • C) Ma mère
    • D) J’écris
  14. Vilket ord beskriver när någon ger något till någon annan?
    • A) **Indirect objekt**
    • B) Direkt objekt
    • C) Verb
    • D) Subjekt

Resonerande frågor

  1. Diskutera varför separationen mellan direkt och indirekt objekt är viktig i fransk grammatik.
    Det ger eleverna möjlighet att visa djupare förståelse för grammatiken.
  2. Ge exempel på hur användningen av direkta och indirekta objekt kan påverka meningsbyggnaden.
    Det uppmuntrar eleverna att tänka kritiskt kring språkanvändning.
  3. Hur kan kännedom om objektssatser hjälpa dig i språkets praktiska användning?
    Det kopplar teori till praktik och ger eleverna chansen att reflektera.
  4. Vilka utmaningar kan uppstå när man lär sig att använda objektssatser i franska?
    Det låter eleverna diskutera sina egna upplevelser och tankar kring inlärning.
  5. Diskutera skillnaden i användning av direkta och indirekta objekt i franska jämfört med svenska.
    Det uppmuntrar elever till att jämföra och kontrastera språk.
  6. Varför tror du att det är lättare att missförstå betydelsen av en mening om objekt inte används korrekt?
    Det ger eleverna möjlighet att reflektera över den kommunikativa aspekten av grammatiken.
  7. Hur kan du använda kunskapen om objektssatser i ditt skrivande på franska?
    Det stimulerar elever att tänka på praktiska tillämpningar av sina kunskaper.
  8. Vilka strategier kan du använda för att förbättra din förståelse och användning av direkta och indirekta objekt?
    Det uppmanar elever att tänka på strategier för lärande och förbättring.

Bedömning

Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng. Totalt går det att få 15 poäng på faktafrågorna. Resonerande frågor: Varje korrekt och tydlig resonering ger upp till 3 poäng, vilket sammanlagt ger 24 poäng.

För betyg E krävs minst 8 poäng, för C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp
×