Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Gy. Franska 2 – Diskussioner och debatter

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Franska 2

Tema: Diskussioner och debatter

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förmåga att delta i och genomföra argumenterande diskussioner och debatter på franska. Provets mål är att säkerställa att eleverna kan använda relevanta fraser och argumentationsstrategier, samt att de kan förstå och bemöta motargument.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll fokuserar på att utveckla elevernas färdigheter i att föra argumenterande diskussioner och debattera aktuella ämnen på franska. Eleverna får öva på att använda argumentationsstrategier och relevanta fraser för att uttrycka sina åsikter och lyssna aktivt på motparten.

Kunskapskrav

Eleven kan delta i diskussioner och debatter, uttrycka sina åsikter och argument, samt förstå och respondere på andras argument på franska.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är syftet med en debatt?

  • A. Att förvirra motparten
  • B. Att utbyta idéer
  • C. **Att argumentera för sin ståndpunkt**
  • D. Att vinna över andra

2. Vilken fras används för att uttrycka att man håller med någon?

  • A. Je pense que
  • B. **Je suis d’accord**
  • C. Il faut considérer
  • D. Je suis contre

3. Vad innebär aktivt lyssnande i en debatt?

  • A. Att ignorera motpartens argument
  • B. **Att förstå och respondere på andras argument**
  • C. Att förbereda sina egna svar
  • D. Att avbryta andra

4. Vilken av följande är en viktig del av debattens struktur?

  • A. Att ge kritik
  • B. **Presentation av argument**
  • C. Att förlora argumentet
  • D. Att bara lyssna

5. Vad kan man använda statistik till i en debatt?

  • A. För att förvirra publiken
  • B. **För att stärka sitt argument**
  • C. För att avsluta diskussionen
  • D. För att presentera orelaterad information

6. När är det viktigt att bemöta motargument?

  • A. Aldrig
  • B. **För att visa att man har tänkt igenom sin ståndpunkt**
  • C. För att övertyga andra
  • D. När man vet att man har fel

7. Vilken fras uttrycker osäkerhet i en diskussion?

  • A. **Je ne sais pas**
  • B. Il est évident que
  • C. À mon avis
  • D. Je suis convaincu

8. Vad är ett bra sätt att avsluta en debatt?

  • A. **Sammanfatta sina huvudargument**
  • B. Att låta andra prata längre
  • C. Att skratta åt motparten
  • D. Att bara säga tack

9. Vad kan en elev göra om de inte håller med ett argument under debatten?

  • A. **Presentera sina egna argument tydligt**
  • B. Att ignorera argumentet
  • C. Att avbryta motparten
  • D. Att skriva ner sina känslor

10. Vilka av följande ämnen kan vara lämpliga för debatter?

  • A. Familjeliv
  • B. Hobbyer
  • C. **Aktuella samhällsfrågor**
  • D. Personliga åsikter

11. Vad är en viktig del av respekt i en debatt?

  • A. Att bli arg
  • B. **Att lyssna på andras åsikter**
  • C. Att berätta varför man har rätt
  • D. Att avbryta

12. Vilken fras används för att introducera ett motargument?

  • A. Il est vrai que
  • B. **Cependant**
  • C. Je suis d’accord
  • D. En fait

13. Vad ska man tänka på när man ger feedback under en debatt?

  • A. Att översätta allting
  • B. **Att ge konstruktiv feedback**
  • C. Att vara kritisk
  • D. Att undvika att prata

14. Hur kan man visa att man respekterar motpartens argument?

  • A. **Genom att bekräfta att man har hört dem**
  • B. Genom att ignorera dem
  • C. Genom att avbryta dem
  • D. Genom att ställa irrelevant frågor

15. Vad fokuserar debattens struktur mest på?

  • A. **Tydlighet och logik i argumenten**
  • B. Kreativitet i uttryck
  • C. Snabba svar
  • D. Att vinna åt sidan

Resonerande frågor

1. Diskutera hur viktigt det är att bemöta motargument i en debatt och ge exempel på situationer där detta kan vara avgörande.

Syftet är att uppmuntra djupare reflektion över diskussionsdynamik och vikten av respekt för motpartens åsikter.

2. Hur kan argumentationsstrategier variera beroende på ämnet som debatteras? Ge exempel.

Frågan ger eleverna möjlighet att visa sin förståelse för kontextuella anpassningar i argumentation.

3. Reflektera över hur du som individ kan förbättra dina debattfärdigheter efter att ha deltagit i en debatt. Vilka strategier skulle du tillämpa?

Eleverna kan visa sin självinsikt och vilja att utvecklas inom argumentation.

4. Vilken roll spelar känslor i en debatt? Hur kan de beaktas i argumentationen?

Denna fråga ger eleverna möjlighet att analysera och resonera kring känslornas betydelse i diskussionssammanhang.

5. Hur kan kulturella skillnader påverka debatter, och vad skulle du göra för att vara mer medveten om dessa skillnader i en diskussion?

Frågan uppmuntrar till medvetenhet om mångfald och anpassning av argumentationsstrategier.

6. Vilka tekniker anser du är mest effektiva för att lyssna aktivt under en debatt? Varför?

Denna fråga kan uppmuntra till reflektion kring lyssnandets betydelse och olika tekniker.

7. Vad har du lärt dig om respekt och etikett i diskussioner och debatter? Ge konkreta exempel.

Eleverna får möjlighet att demonstrera sina insikter om viktiga sociala aspekter av debatter.

8. Diskutera vikten av att ha en strukturerad framställning när man argumenterar. Hur bidrar struktur till övertygelse?

Syftet är att få eleverna att tänka på argumentationsstrukturens påverkan på effektiv kommunikation.

Bedömning

Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng, totalt 15 poäng möjliga.

Resonerande frågor: Varje fråga kan ge upp till 3 poäng, vilket innebär maximalt 24 poäng för dessa frågor.

För att uppnå betyg E krävs 8 poäng totalt, för C krävs 12 poäng (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp
×