Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Franska 2
Tema: Idéer och åsikter i fransk kommunikation
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att uttrycka och diskutera sina egna idéer och åsikter på franska. Provets syfte är även att utvärdera elevernas kritiska tänkande samt deras språkliga uttrycksförmåga i muntlig och skriftlig form.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Eleverna får träna på att formulera sina tankar och delta i diskussioner som uppmuntrar till kritiskt tänkande och språklig uttrycksförmåga.”
Kunskapskrav
Eleven kan med viss säkerhet uttrycka sina egna åsikter och idéer på franska, och delta aktivt i diskussioner med ett korrekt språkbruk.
Prov
Faktafrågor
1. Vad betyder “Je pense que…”?
- A) Enligt min åsikt
- B) Jag håller med
- C) Jag tycker att…
- D) Jag vet inte
2. Vilken fras används för att introducera ett motargument?
- A) D’une part…
- B) D’autre part…
- C) En första hand…
- D) För det första…
3. Vad bidrar till en produktiv diskussion?
- A) Ignorera andras åsikter
- B) Lyssna på andra och ge konkreta exempel
- C) Bli upprörd
- D) Prata hela tiden
4. Vilken av följande fraser kan användas för att uttrycka osäkerhet?
- A) Je pense que…
- B) Il me semble que…
- C) Je suis sûr que…
- D) D’une part…
5. Vad är syftet med att ge stödjande bevis när man argumenterar?
- A) Att förvirra lyssnaren
- B) Att vinna diskussionen
- C) Att stärka sin ståndpunkt
- D) Att öka volymen
6. Vilket uttryck används för att påpeka en fördel i en diskussion?
- A) À mon avis…
- B) D’une part…
- C) En motsats till…
- D) För det andra…
7. Vad innebär “À mon avis…”?
- A) Enligt min åsikt
- B) Jag tycker också
- C) Det är intressant
- D) Jag är övertygad
8. Vilket av följande anges som en del av att bygga ett argument?
- A) Att vara otydlig
- B) Att ge exempel
- C) Att vara negativ
- D) Att avbryta
9. Vilken aspekt är viktig för att främja kritiskt tänkande?
- A) Att enbart följa andras åsikter
- B) Att ifrågasätta och diskutera
- C) Att inte lyssna på motargument
- D) Att undvika känsliga ämnen
10. Hur kan kulturella skillnader påverka diskussioner?
- A) Genom att alltid överens om allt
- B) Genom olika sätt att uttrycka åsikter
- C) Genom att skapa konflikter
- D) Genom att inte delta
11. Vilken fras kan man använda för att sammanfatta sina åsikter?
- A) Jag är trött
- B) Det spelar ingen roll
- C) Sammanfattningsvis…
- D) Var inte fångad
12. Vad handlar argumentationsträning om?
- A) Att bara hålla med
- B) Att förstå hur man bygger ett argument
- C) Att prata utan syfte
- D) Att ge upp snabbt
13. Vad är ett viktigt steg när man skriver ned sina åsikter?
- A) Att vara osammanhängande
- B) Att inkludera stödjande argument
- C) Att bara skriva utan tanke
- D) Att undvika feedback
14. Varför är det bra att öva på att ge och ta emot feedback?
- A) För att bli en tyrann
- B) För att förbättra argumentationsförmågan
- C) För att alltid ha rätt
- D) För att skapa osäkerhet
15. Vad kan en elev göra för att förbättra sin språkförmåga på franska?
- A) Undvika att prata
- B) Läsa tyst
- C) Öva att tala och skriva på franska regelbundet
- D) Ge upp
Resonerande frågor
1. Hur skulle du argumentera för din åsikt om miljöfrågor på franska? Beskriv din strategi för att vinna över lyssnare med hjälp av exempel.
Denna fråga ger eleverna möjlighet att visa sin förmåga att formulera en struktur för sina argument.
2. Vilka kulturella aspekter anser du påverkar hur vi uttrycker våra åsikter? Ge konkreta exempel och utveckla dina tankar.
Denna fråga uppmuntrar eleverna att reflektera över och analysera kulturella skillnader i kommunikation.
3. Vilka är de utmaningar du möter när du diskuterar dina åsikter med andra på franska? Vad gör du för att övervinna dessa utmaningar?
Denna fråga låter eleverna utforska och resonera kring dina egna erfarenheter av att diskutera på franska.
4. Hur kan du förbättra din argumentationsförmåga och på vilket sätt skulle detta påverka din kommunikation på franska?
Denna fråga stimulerar till reflektion över egen utveckling och strävan efter att förbättra språket.
5. Beskriv en situation där du framgångsrikt presenterade din åsikt i en diskussion. Vilka metoder använde du?
Denna fråga uppmuntrar elever att ge praktiska exempel och dela sin erfarenhet av att kommunicera åsikter.
6. Hur skulle du använda fransk litteratur eller film för att stödja dina åsikter i en diskussion? Ge exempel på verk du kan referera till.
Denna fråga ger utrymme för att koppla in kulturella referenser i argumentationen.
7. Hur kan du använda retoriska verktyg för att stärka ditt argument? Ge specifika exempel på hur du skulle tillämpa dessa verktyg.
Denna fråga fördjupar analysen av argumentationens struktur och verktyg.
8. Diskutera vikten av att ge och ta emot feedback i en diskussion. Hur kan detta påverka resultaten av diskussionen?
Denna fråga får eleverna att resonera kring sociala dynamik och lärande i diskussioner.
Bedömning
Provet kommer att bedömas med ett total poängsystem där faktafrågor ger 1 poäng vardera och resonerande frågor ger 3 poäng vardera.
För betyg E krävs totalt 8 poäng, för C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).