En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Franska 2 – Konditionalis och framtidsformer

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Franska 2

Tema: Konditionalis och framtidsformer

Syfte

Syftet med provet är att utvärdera elevernas förmåga att förstå och tillämpa konditionalis och futur proche i både skrift och tal. Provets uppgifter är utformade för att testas i en kommunikativ och praktisk kontext.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Provets centrala innehåll syftar till att förstå och använda konditionalis och futur proche i franska. Eleverna ska tillämpa dessa verbformer för att uttrycka framtida händelser och hypotetiska situationer.

Kunskapskrav

Eleven kan korrekt använda och identifiera konditionalis och futur proche i både tal och skrift, samt förstå deras kontextuella användning.

Prov

Faktafrågor

1. Vad används konditionalis för att beskriva?

  • A. Faktiska händelser
  • B. Historiska händelser
  • C. Förflutna händelser
  • D. Hypotetiska situationer

2. Vad är korrekt konstruktion av futur proche?

  • A. Aller + infinitiv
  • B. Infinitiv + aller
  • C. Konditionalis + infinitiv
  • D. Oregelbundet verb + infinitiv

3. Vilken av följande fraser är ett exempel på konditionalis?

  • A. Je vais manger
  • B. Je voudrais manger
  • C. J’ai mangé
  • D. Je mange

4. Vilken av följande verbformer används för att uttrycka nära framtid?

  • A. Passé composé
  • B. Futur proche
  • C. Konditionalis
  • D. Futur simple

5. Vad är en korrekt mening med konditionalis?

  • A. Je voudrais aller au cinéma.
  • B. J’irai au cinéma.
  • C. J’irais au cinéma hier.
  • D. Je vais aller au cinéma.

6. Vilken form används för att prata om framtida händelser i franska?

  • A. Passé composé
  • B. Futur proche
  • C. Imparfait
  • D. Konditionalis

7. För att bilda konditionalis, vilken ändelse läggs till regelbundna -er verb?

  • A. -rais
  • B. -ei
  • C. -ait
  • D. -ons

8. Vilket av följande är korrekt för verbet “être” i konditionalis?

  • A. Ils sommes
  • B. Ils seraient
  • C. Ils sont
  • D. Ils seront

9. Vilket av följande uttrycker en önskan?

  • A. Je voudrais être médecin.
  • B. Je vais être médecin.
  • C. J’étais médecin.
  • D. Je serai médecin.

10. Hur använder man futur proche för att prata om kommande händelser?

  • A. Genom att använda “aller” följt av ett infinitiv.
  • B. Genom att lägga till “-ait” till verbet.
  • C. Genom att använda verbet i perfekt form.
  • D. Genom att använda oregelbundna formen.

11. Vad betyder “Je serais”?

  • A. Jag skulle vara.
  • B. Jag är.
  • C. Jag har varit.
  • D. Jag ska vara.

12. Vilket verb är oregelbundet i konditionalis?

  • A. Parler
  • B. Avoir
  • C. Finir
  • D. Manger

13. Vilket av följande uttrycker en framtidsplan?

  • A. Je voudrais aller au théâtre.
  • B. Je vais aller au théâtre.
  • C. J’irai au théâtre l’année prochaine.
  • D. J’allais au théâtre hier.

14. Vilken är korrekt användning av futur proche?

  • A. Ils boiront de l’eau.
  • B. Ils buvaient de l’eau.
  • C. Ils vont boire de l’eau.
  • D. Ils boiraient de l’eau.

15. Vad beskriver futur proche?

  • A. Händelser som redan har hänt.
  • B. Händelser som ska hända snart.
  • C. Händelser som är osäkra.
  • D. Händelser som inte ska inträffa.

Resonerande frågor

1. Beskriv hur du skulle använda konditionalis i en hypotetisk situation. Syftet är att ge eleverna möjlighet att visa sin förståelse för konditionalis i praktiska exempel.

2. Diskutera skillnaderna mellan konditionalis och futur proche och ge exempel. Denna fråga främjar en djupare förståelse för både verbformer.

3. Analysera en dialog där båda verbformerna används. Här ges eleverna möjlighet att visa på kritisk analys av språket i kontext.

4. Reflektera över varför det är viktigt att använda dessa verbformer i franska. Frågan syftar till att koppla språket till verkliga kommunikationssituationer.

5. Beskriv en situation där du skulle kunna använda futur proche. Syftet är att få eleverna att tänka på praktiska tillämpningar av verbformen.

6. Hur skulle du förklara användningen av konditionalis för en nybörjare? Denna fråga uppmuntrar pedagogiskt tänkande.

7. Ge exempel på hur du kan kombinera konditionalis och futur proche i en text. Syftet är att uppmuntra till kreativt skrivande med båda formerna.

8. Reflektera över ett framtida mål och hur du kan formulera det med futur proche. Här ges eleverna utrymme att personligt relatera innehållet.

Bedömning

Faktafrågorna bedöms med 1 poäng per fråga, totalt 15 poäng. De resonerande frågorna bedöms med 2 poäng vardera, totalt 16 poäng. För att få betyget E krävs minst 8 poäng (varav 0 poäng från resonerande frågor). För betyget C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor). För A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).