Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Franska 2
Tema: Tematisk ordförrådsutveckling
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper i det franska ordförrådet relaterat till teman kring resor, miljö och samhällsfrågor, samt att utvärdera deras förmåga att kommunicera effektivt med hjälp av de nya orden och fraserna.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll fokuserar på att utvidga elevernas franska ordförråd inom specifika teman, såsom resor, miljö och samhällsfrågor. Eleverna får praktisera nya ord och fraser för att öka sin kommunikativa förmåga.
Kunskapskrav
Eleven kan använda och förstå ett mångsidigt ordförråd inom varierande teman och kan kommunicera effektivt i både tal och skrift.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket av följande ord betyder “resmål” på franska?
A) Aéroport
B) **Destination**
C) Voyage
D) Appartement
2. Vad är det franska ordet för “packa”?
A) **Faire ses valises**
B) Voyager
C) Prendre
D) Envoyer
3. Vilket av följande ord relaterar mest till miljöfrågor?
A) Voyage
B) Plage
C) **Environnement**
D) Historique
4. Vad innebär frasen “aller en vacances”?
A) **Att åka på semester**
B) Att vara hemma
C) Att studera
D) Att resa runt
5. Vilket ord betyder “äventyr” på franska?
A) Voyage
B) **Aventure**
C) Séjour
D) Tour
6. Vilken av följande platser är känd för att vara ett resmål?
A) **Paris**
B) Bibliotek
C) Skola
D) Kontor
7. Vad betyder “faire un voyage”?
A) Att bo någonstans
B) **Att genomföra en resa**
C) Att arbeta
D) Att vilseleda
8. Vad är det franska ordet för “hotell”?
A) **Hôtel**
B) Auberge
C) Restaurant
D) Maison
9. Vilket av följande ord relaterar mest till samhällsfrågor?
A) **Société**
B) Culture
C) Tourisme
D) Nature
10. Vad betyder “préparer son voyage”?
A) Att packa sin väska
B) **Att förbereda sin resa**
C) Att boka hotell
D) Att åka hem
11. Vilket av följande ord är en typ av transport?
A) **Avion**
B) Libellule
C) Café
D) Plage
12. Vad betyder “réserver un billet”?
A) **Att boka en biljett**
B) Att betala
C) Att vänta
D) Att diskutera
13. Vad är det franska ordet för “guidning”?
A) **Visite guidée**
B) Excursion
C) Tour
D) Spectacle
14. Vad innebär frasen “arriver à l’aéroport”?
A) **Att anlända till flygplatsen**
B) Att åka bort
C) Att stanna
D) Att flyga bort
15. Vilken av följande ord relaterar mest till naturen?
A) **Nature**
B) Ville
C) Bâtiment
D) Route
Resonerande frågor
1. Beskriv hur ditt drömresmål skulle se ut och vilka aktiviteter du skulle vilja göra där. Detta ger möjlighet att visa avancerad språkanvändning och självständigt svenskt tänkande.
2. Reflektera över hur franska ord och fraser kan påverka din kommunikation när du reser. Här visas förståelse för språkets praktiska tillämpning.
3. Diskutera vikten av att kunna utrycka sig om miljöfrågor på flera språk. Detta ger en djupare insikt i kulturell medvetenhet.
4. Resonera kring hur resor kan forma ens värderingar och perspektiv. Frågan öppnar för kritiskt tänkande kring resande.
5. Berätta om en minnesvärd resa och hur du använde franska under resan. Eleverna uppmanas att visualisera och relatera personligt.
6. Hur kan användningen av sociala medier påverka dagens reseupplevelser? Utmanar elever att koppla nutid med traditionellt resande.
7. Vilka utmaningar kan språkbarriärer skapa under resor? Ger möjlighet att diskutera och resonera kring språket som en bro.
8. På vilket sätt kan kunskap om kulturella skillnader berika din reseupplevelse? Ger möjlighet att diskutera vikten av interkulturell kompetens.
Bedömning
Provet bedöms med följande poängsättning:
- Faktafrågor: 1 poäng per rätt svar, totalt 15 poäng.
- Resonerande frågor: 3 poäng per välutvecklat svar, med möjlighet att få upp till 24 poäng för en max total av 39 poäng.
För betyg E krävs totalt 8 poäng, med minst 1 poäng från resonerande frågor.
För betyg C krävs 12 poäng, med minst 3 poäng från resonerande frågor.
För betyg A krävs 18 poäng, med minst 5 poäng från resonerande frågor.