Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Franska 3
Tema: Franska dialekter och regionala språk
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om franska dialekter och regionala språk, deras kulturella betydelse och hur de påverkar identitet i det franska samhället.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provets centrala innehåll syftar till att utforska de olika dialekterna och regionala språken i Frankrike. Eleverna ska få insikter i hur dessa dialekter reflekterar kulturell mångfald och identitet, samt hur de påverkar språket i olika delar av landet.
Kunskapskrav
Eleven kan beskriva och diskutera förekomsten av dialekter och regionala språk i Frankrike, samt förstå deras betydelse i relation till fransk kultur och samhälle.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken av följande är en känd fransk dialekt?
A) Italieniska
B) Spanska
C) **Provensalska**
D) Tyska
2. Vad kännetecknar en dialekt?
A) **Regionala skillnader i språk**
B) En helt annat språk
C) Utsåld språkbruk
D) En historisk variant av språk
3. Vilket regionalt språk talas främst i Bretagne?
A) **Bretonska**
B) Katalanska
C) Elsassiska
D) Occitanska
4. “Alsaciska” är en dialekt som talas i vilken region av Frankrike?
A) Provence
B) **Alsace**
C) Bretagne
D) Normandie
5. Vad är en viktig funktion av dialekter i kulturen?
A) Att skapa en enhetlig språkstandard
B) **Att bevara kulturell identitet**
C) Att försvåra kommunikationen
D) Att förenkla språket
6. Vilken händelse är kopplad till regionala språk i Frankrike?
A) **Kulturevenemang**
B) Politisk debatt
C) Krig
D) Ekonomiska kriser
7. Vad beskriver bäst uppkomsten av regionala språk?
A) **Historisk och kulturell påverkan**
B) Modernisering
C) Utländska invasioner
D) Skolutbildning
8. Vilket av följande språk är inte en dialekt i Frankrike?
A) **Hindi**
B) Provensalska
C) Bretonska
D) Alsaciska
9. Hur är dialekter kopplade till identitet?
A) De skiljer människor åt
B) **De stärker lokal identitet**
C) De skapar förvirring
D) De är irrelevanta i modern kultur
10. Vilken av följande faktorer påverkar dialekters utveckling?
A) **Geografiska och sociala faktorer**
B) Endast utbildning
C) Enbart historiska händelser
D) Politiska beslut
11. Vilken term används för att beskriva ett språk som används i ett specifikt område?
A) **Dialekt**
B) Standardiserat språk
C) Universalspråk
D) Utbildningsspråk
12. Vilket dialekt är en del av den franska kulturen?
A) **Provensalska**
B) Japanska
C) Kinesiska
D) Ryska
13. Vilken är en av anledningarna till varför människor använder dialekter?
A) **För att uttrycka lokal identitet**
B) För att bli förstådd av alla
C) För att skapa oenighet
D) För att undvika kommunikation
14. Hur kan dialekter påverka vår förståelse av franska språket?
A) De gör språket enklare
B) **De visar språklig variation**
C) De skapar språkbarriärer
D) De förenklar kulturell förståelse
15. Vilket av följande språk är en del av det franska kulturarvet?
A) **Occitanska**
B) Portugisiska
C) Arabiska
D) Rumänska
Resonerande frågor
1. Diskutera hur dialekter kan påverka ens uppfattning om en region. Denna fråga erbjuder elever möjlighet att utforska relationen mellan språk och plats.
2. Reflektera över betydelsen av att bevara regionala språk i dagens samhälle. Genom denna fråga kan eleverna visa sin förståelse för kulturell och språklig mångfald.
3. I vilken utsträckning tror du att dialekter kan påverka identitet? Denna fråga ger elever möjlighet att resonera kring personliga och sociala identiteter kopplade till språket.
4. Hur kan dialekter och regionala språk främja kulturell mångfald? Elever får möjlighet att visa på djup kunskap om kulturella interaktioner inom språket.
5. Vilka faktorer bidrar till att regionala språk dör ut? Frågan låter elever resonera kring viktiga sociokulturella aspekter av språkanvändning.
6. Hur ser framtiden ut för franska dialekter? Denna fråga kan ge eleverna möjlighet att spekulera och visa kritiskt tänkande.
7. På vilket sätt skiljer sig användningen av dialekter i städer mot landsbygden? Genom denna fråga kan elever fånga den geografiska och kulturella dynamiken i språkanvändning.
8. Vad har du lärt dig om dialekters roll i samhället? Elever kan reflektera och sammanfatta sina kunskaper på ett personligt plan.
Bedömning
Provet kan bedömas med poängsystem där faktadelarna ger totalt 15 poäng och de resonerande frågorna ger totalt 8 poäng. För betyget E krävs minst 8 poäng totalt, för betygsnivå C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från de resonerande frågorna) och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från de resonerande frågorna).