“`html

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Franska 3
Tema: Fransk film och litteratur

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att analysera och diskutera franska filmer och litterära verk. Provets frågor syftar till att utvärdera förståelse för tematik, stilistiska val och kulturella referenser, samt förmåga att relatera dessa till fransk kultur och samhälle.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll fokuserar på att analysera och diskutera franska filmer och litterära verk. Eleverna får möjlighet att förstå tematik, stilistiska val och kulturella referenser, samt hur dessa element påverkar samhället och individen.

Kunskapskrav

Eleven kan analysera litterära verk och filmer på franska, diskutera teman och stilistiska val samt relatera dessa till fransk kultur och samhälle.

Prov

Faktafrågor

  1. Vem regisserade filmen “Amélie från Montmartre”?
    A) Luc Besson
    B) Jean-Pierre Jeunet
    C) François Truffaut
    D) Claude Chabrol
  2. Vilken stilistisk teknik används när författaren avslöjar karaktärens tankar direkt till läsaren?
    A) In medias res
    B) Flashback
    C) Inre monolog
    D) Symbolism
  3. I vilken litterär genre återfinns författaren Victor Hugo?
    A) Drama
    B) Novell
    C) Romantik
    D) Science fiction
  4. Hon kom fram till vad? Hon blev en symbol för den franska motståndsrörelsen under andra världskriget.
    A) Simone de Beauvoir
    B) Jeanne d’Arc
    C) Marguerite Duras
    D) Gustave Flaubert
  5. Vilken av följande filmer handlar om en ung kvinna med en förmögenhet?
    A) La La Land
    B) Intouchables
    C) Delicatessen
    D) Amour
  6. Vad är Hauptmanns huvudtema i sin litteratur?
    A) Romantisk kärlek
    B) Social kritik
    C) Krig
    D) Den mänskliga psykologin
  7. Vilken fransk författare skapade karaktären Meursault?
    A) Emile Zola
    B) Albert Camus
    C) Marcel Proust
    D) Victor Hugo
  8. Vad representerar “La liberté” i franska filmer?
    A) Kärlek
    B) Frihet
    C) Tid
    D) Nåd
  9. Vilken typ av berättarteknik används ofta i “La Nouvelle Vague”?
    A) Flashback
    B) Brutal realism
    C) Symbolism
    D) Satir
  10. Vad kännetecknar den franska expressionismen inom litteratur?
    A) Glädje
    B) Intensiva känslor
    C) Humor
    D) Enkelt språk
  11. Vilken av följande filmer utforskar teman kring identitet och självförverkligande?
    A) Call Me by Your Name
    B) Inception
    C) The Intouchables
    D) The Artist
  12. Vilken av följande författare är känd för sina naturalistiska verk?
    A) Victor Hugo
    B) Émile Zola
    C) Marcel Proust
    D) Albert Camus
  13. Vilket av följande teman är vanligt i fransk litteratur?
    A) Existentialism
    B) Hybris
    C) Försoning
    D) Krigets hot
  14. Varför har “Nicolas II” en stark symbolisk betydelse?
    A) Det representerar den förlorade tiden
    B) Det representerar frihet
    C) Det representerar lycka
    D) Det representerar ondskefullhet
  15. Vem anses vara en mästare i den franska romansen?
    A) Gustave Flaubert
    B) Honoré de Balzac
    C) Albert Camus
    D) Victor Hugo

Resonerande frågor

  1. Diskutera hur franska filmer har utvecklats under de senaste 50 åren och hur detta speglar förändringar i fransk kultur och samhälle.
    Syftet är att ge elever möjlighet att koppla historiska händelser till filmens utveckling.
  2. Analysera en specifik karaktärs utveckling i en fransk film och hur den speglar bredare samhällsfrågor.
    Detta ger eleverna möjlighet att demonstrera djup förståelse för karaktärsanalys och samhällsteman.
  3. Hur påverkar filmens teknik berättelsen i en fransk film? Ge exempel.
    Denna fråga uppmanar elever att koppla tekniska aspekter till narrativ utveckling.
  4. Vilka teman anser du är centrala i fransk litteratur och varför? Ge exempel.
    Syftet är att uppmuntra eleverna att reflektera över litterära teman i ett samhällsperspektiv.
  5. Diskutera hur en stark kvinnlig karaktär kan förändra narrativet i franska filmer.
    Syftet är att uppmana till reflektion över representation och feminism i film.
  6. Kan film och litteratur skapa social förändring? Argumentera för och emot.
    Denna fråga uppmuntrar kritiskt tänkande och argumentation kring kulturella former.
  7. Relatera en fransk film till en aktuell samhällsfråga som diskuteras i skolan.
    Syftet är att koppla film till aktuella problem och uppmuntra personlig reflektion.
  8. Hur kan ett litterärt verk beskriva den mänskliga tillvaron? Analysera med exempel.
    Elever kan visa en djupare förståelse av litteraturens roll i att spegla människans liv.

Bedömning

Faktafrågorna ger totalt 15 poäng och de resonerande frågorna ger totalt 20 poäng (2,5 poäng per fråga). För betyg E krävs minst 8 poäng, för C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).

“`