Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Franska 3
Tema: Ett avslutande projekt om en fransk kulturpersonlighet
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att sammanställa och presentera information om en fransk kulturpersonlighet samt att utveckla sina färdigheter i såväl muntlig som skriftlig kommunikation.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll handlar om att fördjupa elevernas förståelse av fransk kultur genom att studera en valfri fransk kulturpersonlighet. Eleverna lär sig om individens liv, verk och påverkan på samhället, samt att utveckla sina skriftliga och muntliga presentationsfärdigheter.
Kunskapskrav
Eleven kan sammanställa och presentera information om en kulturpersonlighet, använda relevant ordförråd och korrekt grammatik, och ge en tydlig och informativ presentation.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken fransk författare är känd för sin bok “Den lille prinsen”?
A) Victor Hugo
B) Marcel Proust
**C) Antoine de Saint-Exupéry**
D) Émile Zola
2. Vem var den berömda franska filmregissören bakom filmen “Les Quatre Cents Coups”?
A) François Truffaut
**B) Jean-Luc Godard**
C) Agnès Varda
D) Claude Chabrol
3. Vilken stilriktning är konstnären Claude Monet en framträdande representant för?
A) Barock
B) Renässans
**C) Impressionism**
D) Kubism
4. Vilken musikgenre är Édith Piaf mest känd för?
**A) Chanson**
B) Rock
C) Jazz
D) Pop
5. Vilket århundrade levde den franska filosofen Voltaire?
A) 17:e århundradet
**B) 18:e århundradet**
C) 19:e århundradet
D) 20:e århundradet
6. Vilken fransk kulturpersonlighet var känd för sin roll i den franska revolutionen och var en ledare för “Den röda armén”?
A) Louis XVI
B) Maximilien Robespierre
**C) Georges Danton**
D) Napoléon Bonaparte
7. Vem var den framstående kvinnliga konstnären som var en del av den franska surrealismen?
A) Claude Monet
B) Henri Matisse
**C) Frida Kahlo**
D) Louise Bourgeois
8. Vem skrev romanen “Les Misérables”?
A) Honoré de Balzac
B) Émile Zola
**C) Victor Hugo**
D) Marcel Proust
9. Homer Simpson är en amerikansk kulturell ikon. Vilken fransk författare är han inspirerad av?
A) Montaigne
**B) Balzac**
C) Flaubert
D) Zola
10. Vad var syftet med Émile Zolas roman “Germinal”?
A) Att berätta om kärlek
**B) Att skildra arbetarklassens liv**
C) Att ge en historisk redogörelse
D) Att underhålla yngre läsare
11. Vilken fransk arkitekt är känd för att ha designat Glaspyramiden vid Louvren?
A) Jean Nouvel
**B) I.M. Pei**
C) Le Corbusier
D) Louis Kahn
12. Vilken fransk poet och dramatiker är känd för sina romantiska verk under 1800-talet?
A) Paul Valéry
**B) Alfred de Musset**
C) Arthur Rimbaud
D) Charles Baudelaire
13. Vem var den franske impressionistiske målaren som förbisevittnade brusande vatten när han målade “Impression: Soleil Levant”?
A) Edgar Degas
**B) Claude Monet**
C) Pierre-Auguste Renoir
D) Édouard Manet
14. Vilken prisbelönt fransk regissör är känd för filmen “Amélie från Montmartre”?
A) Olivier Assayas
**B) Jean-Pierre Jeunet**
C) François Ozon
D) Agnès Varda
15. Vilken berömd fransk konstnär föddes 1881 och var känd för sina kubistiska verk?
A) Henri Matisse
**B) Pablo Picasso**
C) Georges Braque
D) Amedeo Modigliani
Resonerande frågor
1. Hur påverkar den valda kulturpersonligheten dagens franska samhälle?
Syfte: Att uppmuntra analys av kulturell påverkan över tid.
2. Vilka teman i den valda kulturpersonlighetens verk syftar till att spegla det franska samhället under deras tid?
Syfte: Att analysera teman och deras relevans i ett historiskt sammanhang.
3. Hur skulle du jämföra den valda kulturpersonligheten med en annan internationell kulturell ikon?
Syfte: Att stimulera till kritiskt tänkande och jämförande analys.
4. Vad anser du är den mest inflytelserika delen av den valda kulturpersonlighetens verk?
Syfte: Att få eleverna att uttrycka personliga åsikter och argumentera för dem.
5. Hur har den franska kulturen utvecklats i riktning av den påverkan den valda kulturpersonligheten har haft?
Syfte: Att uppmuntra till reflektion över kulturell evolution.
6. Vilken roll spelar utbildning i att förstå den valda kulturpersonligheten och deras påverkan?
Syfte: Att tänka på utbildningens betydelse i kulturförståelse.
7. Hur skulle du argumentera för att välja den valda kulturpersonligheten som en inspirationskälla för framtida generationer?
Syfte: Att främja argumentationsförmåga och analys av kulturella värden.
8. Vilka metoder kan användas för att utforska den efterföljande påverkan av den valda kulturpersonligheten på konst eller litteratur idag?
Syfte: Att uppmuntra till kritiskt tänkande och djupgående forskning.
Bedömning
Provet kan bedömas med poäng enligt följande:
Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar, totalt 15 poäng. Resonerande frågor: 3 poäng per svar, totalt 24 poäng.
För betyget E krävs minst 8 poäng, för C krävs 12 poäng varav minst 3 poäng från resonerande frågor, och för A krävs 18 poäng varav minst 5 poäng från resonerande frågor.