Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Franska 3

Tema: Grammatisk repetition och sammanfattning

Syfte

Syftet med provet är att utvärdera elevernas förståelse och förmåga att använda centrala grammatiska strukturer i både tal och skrift, som har behandlats under kursen. Proven syftar även till att förstärka och befästa deras kunskaper inom fransk grammatik.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll syftar till att repetera och sammanfatta de viktigaste grammatiska elementen och språkliga färdigheter som har behandlats under kursen. Eleverna får en möjlighet att fördjupa sin förståelse av grammatiska strukturer och praktisera dem genom olika övningar.

Kunskapskrav

Eleven kan med viss säkerhet identifiera och korrekt använda centrala grammatiska strukturer i både tal och skrift, samt göra medvetna val när de skriver och talar på franska.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilken av följande meningar innehåller en korrekt användning av subjunktiv?
    A) Je crois que tu fais tes devoirs.
    B) Il faut que je fasse mes devoirs.
    C) Nous avons mangé au restaurant.
    D) Tu es allé à l’école.
    B
  2. Hur formar man konditionalis i franska?
    A) Genom att använda presens av verbet.
    B) Genom att använda imperfekt av verbet.
    C) Genom att lägga till ändelser på infinitivformen.
    D) Genom att använda futur proche.
    C
  3. I vilken kontext använder man passé simple?
    A) För att beskriva en vana.
    B) För att berätta om historiska händelser.
    C) För att uttrycka framtida planer.
    D) För att beskriva pågående handlingar.
    B
  4. Vilket av följande verb används inte i subjunktiv?
    A) Être
    B) Avoir
    C) Aller
    D) Être allé
    D
  5. Vad är den korrekta formen av verbet “finir” i första person passé composé?
    A) J’ai finissant
    B) Je finissais
    C) J’ai fini
    D) Je finissais
    C
  6. Vilken mening använder konditionalis korrekt?
    A) Si j’avais de l’argent, j’achète une voiture.
    B) Si j’avais de l’argent, j’achèterais une voiture.
    C) Si j’ai de l’argent, j’achète une voiture.
    D) Si j’ai de l’argent, j’achèterais une voiture.
    B
  7. Vilken av följande strukturer är ett exempel på en objektssats?
    A) Je vais au parc.
    B) Que tu aimes le chocolat.
    C) Il est parti tôt.
    D) Nous avons étudié.
    B
  8. Vilken av följande meningar är korrekt konjugering av verbet “prendre” i futur proche?
    A) Je vais prendre.
    B) Je prends.
    C) J’ai pris.
    D) Je prendais.
    A
  9. Vad är subjunktivets användning i fransk grammatik?
    A) För att uttrycka önskningar eller känslor.
    B) För att beskriva fakta.
    C) För att uttrycka framtida händelser.
    D) För att berätta historier.
    A
  10. Vad är den skillnaden mellan présentes och passé composé?
    A) Présent beskriver nutid, passé composé beskriver dåtid.
    B) Passé composé används för framtida handlingar.
    C) Présent används för konditionalis.
    D) Passé composé använder alltid avoir.
    A
  11. Vilket av följande verb är regelbundet i sin konjugering?
    A) Manger
    B) Être
    C) Avoir
    D) Aller
    A
  12. Vad är korrekt användning av “y” i en mening?
    A) Je vais à la plage – J’y vais.
    B) Je suis allé au magasin – Je y suis allé.
    C) Elle pense à son test – Elle y pense.
    D) Nous avons parlé à nos amis – Nous en avons parlé.
    A
  13. Vilken av följande meningar är inte grammatiskt korrekt?
    A) Je veux que tu viens.
    B) Il faut que je termine mes devoirs.
    C) Elle pense que tu as raison.
    D) Nous sommes partis tôt.
    A
  14. Vad är subjektet i meningen “Je mange des fraises” ?
    A) Je
    B) mange
    C) des fraises
    D) nada
    A
  15. Vilka av följande meningsformer är korrekt?
    A) Ils sont parti.
    B) Elle a mangé.
    C) Tu es allée.
    D) Je mangeais.
    B

Resonerande frågor

  1. Beskriv hur du skulle använda subjunktiv i en dialog och ge ett exempel.
    Syftet är att eleverna ska kunna förklara användningen av subjunktiv i praktiken.
  2. Reflektera över vilken grammatisk struktur du finner mest utmanande och förklara varför.
    Denna fråga ska hjälpa eleverna att argumentera för sina personliga utmaningar.
  3. Ge exempel på tre olika situationer där du skulle använda konditionalis i skrift.
    Här får eleverna demonstrera sin kreativitet och förmåga att tillämpa grammatik.
  4. Jämför passé composé och imparfait, och när du skulle använda varje struktur i en berättelse.
    Denna fråga testar elevernas djupare förståelse för tidsformer.
  5. Diskutera hur grammatiken du har lärt dig påverkar din förmåga att kommunicera på franska.
    Denna fråga ges för att eleverna reflekterar över vikten av grammatik i språkinlärning.
  6. Använd ett exempel på en färdigheter som kräver olika grammatiska strukturer och förklara din påverkan på språket.
    Eleverna ska ge en kontext kring praktisk användning av grammatiken.
  7. Diskutera hur du skulle informera någon om skillnader mellan franska och svenska grammatiska strukturer.
    Denna fråga hjälper till att tydliggöra interkulturella språkaspekter.
  8. Koppla samman dina kunskaper i grammatik till ditt framtida akademiska mål.
    Eleverna reflekterar över hur grammatik relaterar till deras personlig och akademisk utveckling.

Bedömning

Provet kan bedömas med en maximal poäng på 30 poäng, där faktafrågorna ger totalt 15 poäng och de resonerande frågorna ger totalt 15 poäng. För betyg E krävs minst totalt 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från de resonerande frågorna), och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från de resonerande frågorna).