Prov. Gy. Franska 3 – Konditionalis i hypotetiska situationer

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Franska 3

Tema: Konditionalis i hypotetiska situationer

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att korrekt använda konditionalis för att uttrycka hypotetiska situationer samt att förstå dess funktion i olika språkliga sammanhang.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll fokuserar på att förstå och korrekt använda konditionalis för att beskriva hypotetiska situationer och eventuella konsekvenser. Eleverna lär sig hur man uttrycker önskningar, förslag och villkor i olika sammanhang.

Kunskapskrav

Eleven kan korrekt använda konditionalis i meningar och förstå dess funktion i hypotetiska situationer, samt skapa sammanhängande och relevanta argument.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilken mening använder konditionalis korrekt?
    • A) Si je vais au cinéma, j’achète des bonbons.
    • B) Si j’étais riche, **je voyagerais** partout.
    • C) Quand il pleut, je prends un parapluie.
    • D) Je vais à l’école tous les jours.
  2. Vad betyder konditionalis i förhållande till hypotetiska situationer?
    • A) Det uttrycker fakta.
    • B) **Det uttrycker möjliga eller omöjliga situationer.**
    • C) Det används endast i konversation.
    • D) Det används för kommandon.
  3. Vilket av följande exempel är ett önskemål med konditionalis?
    • A) Si j’ai du temps, je vais lire.
    • B) **Si seulement j’avais un chien!**
    • C) Je vais à la plage cet été.
    • D) Quand j’étais petit, j’aimais jouer.
  4. Vad är en korrekt konstruktion med “Si + imparfait”?
    • A) Si je sais, je dirai.
    • B) **Si j’avais de l’argent, je ferais un voyage.**
    • C) Quand je finis, je sors.
    • D) Je suis ici maintenant.
  5. Konditionalis används för att:
    • A) **Uttrycka osäkerhet eller hypotetiska händelser.**
    • B) Berätta om faktiska händelser.
    • C) Skriva långa narrativ.
    • D) Ge direktiv.
  6. Vilken av följande meningar är korrekt?
    • A) **Si j’étais en France, je découvrirais de nouvelles cultures.**
    • B) Quand il arrive, je m’en vais.
    • C) Je vais manger si j’avais faim.
    • D) Tu aimes le chocolat.
  7. Vilken av följande struktur är en typisk användning av konditionalis?
    • A) **Si + imparfait + conditionnel.**
    • B) Si + présent + futur.
    • C) Quand + passé + présent.
    • D) Je + futur + présent.
  8. I vilken situation är konditionalis mest användbart?
    • A) Att ge fakta.
    • B) **Att diskutera drömmar och önskemål.**
    • C) Att konversera om nutiden.
    • D) Att göra frågor.
  9. Hur skulle man formulera följande hypotetiska situation på franska?
    “Om jag hade en katt, skulle jag ta hand om den.”

    • A) Si j’ai un chat, je prends soin de lui.
    • B) **Si j’avais un chat, je m’en occuperais.**
    • C) Quand j’ai un chat, je joue avec lui.
    • D) Je vais avoir un chat.
  10. Vad är en skillnad mellan konditionalis och indicativ?
    • A) **Konditionalis används för hypotetiska situationer, medan indicativ uttrycker fakta.**
    • B) De båda används på samma sätt.
    • C) Konditionalis används alltid i framtiden.
    • D) Indicativ är enklare att förstå.
  11. Vilket är ett korrekt exempel på konditionalis som uttrycker en möjlighet?
    • A) J’irai au magasin.
    • B) **Je voudrais un café.**
    • C) Si je vais, je prends un livre.
    • D) Tu sais le faire.
  12. Vilken av följande meningsstrukturer är korrekt med konditionalis?
    • A) **Si je pouvais, je ferais un voyage.**
    • B) Si je vais, je pars.
    • C) Quand j’irai, je viens.
    • D) Je vais aller si j’ai du temps.
  13. Vad ska man inkludera i en text som handlar om hypotetiska situationer?
    • A) Endast faktiska händelser.
    • B) **Minst fem exempel på konditionalis.**
    • C) Ingen struktur.
    • D) Kortfattade meningar.
  14. Vilket av följande uttrycker en önskan med konditionalis?
    • A) **Si je pouvais, j’irais à Paris.**
    • B) Je vais à la plage.
    • C) Quand je suis fatigué, je dors.
    • D) Tu sais pourquoi.
  15. Vad är ett exempel på ett hypotetiskt scenario där konditionalis används?
    • A) Il pleut aujourd’hui.
    • B) **Si je gagnais à la loterie, j’achèterais une maison.**
    • C) Tu as fini tes devoirs?
    • D) Je vais visiter mes amis.

Resonerande frågor

  1. Förklara hur användningen av konditionalis kan förändra betydelsen av ett uttalande.
    Syftet är att bedöma elevens förmåga att reflektera över språkliga nyanser och uttryck.
  2. Beskriv en hypotetisk situation som du har upplevt och hur konditionalis hjälpte till att uttrycka detta.
    Syftet är att se hur väl eleven kan koppla teori till personliga erfarenheter.
  3. Diskutera varför konditionalis är viktigt i samtal om framtid och drömmar.
    Syftet är att mäta elevens förmåga att resonera kring språkets funktion i olika sammanhang.
  4. Ge exempel på hur konditionalis kan användas i olika kulturella kontexter.
    Syftet är att bedöma elevens förståelse för språket i ett bredare kulturellt perspektiv.
  5. Hur kan konditionalis hjälpa till att uttrycka komplexa tankar och idéer?
    Syftet är att se hur eleven kan reflektera över språkets funktion i uttryck av tankar.
  6. Analysera skillnader mellan konditionalis i franska och motsvarande strukturer i ditt modersmål.
    Syftet är att mäta elevens förmåga att jämföra och kontrastera språkliga strukturer.
  7. Vilka utmaningar har du upplevt när du använder konditionalis och hur har du övervunnit dem?
    Syftet är att se hur väl eleven kan engagera sig i självreflektion kring språkinlärning.
  8. Diskutera hur du skulle förklara konditionalis för en nybörjare.
    Syftet är att bedöma elevens förmåga att kommunicera och förmedla kunskap till andra.

Bedömning

Provet kan bedömas med poängsystemet: för faktafrågor, varje korrekt svar ger 1 poäng, och för de resonerande frågorna kan maximalt 3 poäng ges per fråga.

För att nå betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp