Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Franska 3
Tema: Subjunktiv och dess användning
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse och förmåga att använda subjunktiv i franska språket, samt deras förmåga att identifiera situationer där subjunktiv är lämpligt att använda.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provet kopplar till det centrala innehållet genom att fokusera på att “förstå och använda subjunktiv i franska språket. Eleverna lär sig när och hur subjunktiv används i olika sammanhang, inklusive åsikter, känslor och osäkerhet.”
Kunskapskrav
Provet kommer att fokusera på att testa följande kunskapskrav: “Eleven kan korrekt använda subjunktiv i både tal och skrift, förstå dess funktion i meningar och identifiera när det är lämpligt att använda.”
Prov
Faktafrågor
1. Vilket av följande verb böjs oregelbundet i subjunktiv?
A) Regarder
B) Parler
C) **Être**
D) Finir
2. När används subjunktiv i franska?
A) Vid att uttrycka fakta
B) **Vid önskningar, känslor eller osäkerhet**
C) I alla meningar
D) Endast i skrift
3. Vad är en vanlig fras där subjunktiv används?
A) Je sais que
B) **Il faut que**
C) J’espère que
D) Je crois que
4. Vilket av följande uttrycker osäkerhet?
A) Je suis certain que
B) **Je ne suis pas sûr que**
C) Je pense que
D) Je sais que
5. Hur böjs verbet “aller” i subjunktiv, första person singular?
A) **Aille**
B) Vais
C) Allons
D) Est allé
6. Vilket av följande uttryck kräver subjunktiv?
A) Quand
B) **Bien que**
C) Si
D) Parce que
7. Vad är subjektivitet i språkbruk?
A) **Att uttrycka personlig åsikt eller känsla**
B) Att presentera fakta
C) Att ge information
D) Att vara neutral
8. Vilka av följande verb tillhör de oregelbundna formerna i subjunktiv?
A) Manger
B) **Avoir**
C) Travailler
D) Jouer
9. Vad uttrycker “Je souhaite que tu viennes”?
A) Attityd
B) **Önskan**
C) Fakta
D) Hypotes
10. Vilket av följande meningar är korrekt?
A) Il est sûr que
B) Je crois que
C) **Il faut que tu fasses**
D) Je sais que
11. Svaret på frågan “Pourquoi est-il important d’utiliser le subjonctif?” skulle vara?
A) Pour exprimer des faits
B) **Pour exprimer des sentiments et donner des nuances**
C) Pour être plus formel
D) Pour éviter les erreurs
12. Vilken typ av meningar kräver subjunktiv?
A) Enkla meningar
B) **Meningar som involverar känslor och tvivel**
C) Meningar med fakta
D) Meningar utan subjekt
13. När är subjunktiv nödvändigt i franska?
A) Vid att prata om framtiden
B) **Vid uttryck av osäkerhet och hypotetiska scenarier**
C) Vid fakta
D) I alla fall
14. Vilket av följande är korrekt i subjunktiv?
A) Je suis
B) **Que je sois**
C) À que je sois
D) Je serais
15. Vad menas med “bien que” i subjunktiv?
A) ***Även om***
B) Om
C) För att
D) När
Resonerande frågor
1. Förklara varför subjunktiv är viktigt i det franska språket och ge exempel på situationer där det behöver användas.
Denna fråga möjliggör djupare förståelse för språkets struktur och berikande av kommunikationen.
2. Diskutera skillnaderna mellan subjunktiv och indikativ, och ge exempel på meningar som visar på dessa skillnader.
Genom att besvara denna fråga kan eleverna visa en djupare inblick i funktionerna hos de olika verbformerna.
3. Hur kan bruket av subjunktiv påverka nyanser och betydelse i kommunikationen på franska?
Dessa perspektiv hjälper eleverna att reflektera över språkets påverkan på att uttrycka känslor.
4. Tänk dig en situation där du behöver övertyga någon att använda subjunktiv i sin skrift. Hur skulle du gå tillväga?
Frågan ger möjlighet till analysera retorik och pedagogiska strategier.
5. Hur kan du använda kunskaperna om subjunktiv för att förbättra din franska skrivförmåga? Ge specifika exempel.
Genom att resonera kring detta kan elever öppna upp för självrannsakan i språkutvecklingen.
6. Vilka kulturella eller historiska aspekter i fransktalande länder påverkar användningen av subjunktiv? Ge exempel.
Detta ger en djupare förståelse för sambandet mellan språk och kultur.
7. Vilka strategier skulle du använda för att lära någon annan om subjunktiv och dess användhet?
Eleverna ges möjlighet att utforska pedagogiska metoder för språkundervisning.
8. Reflektera över hur subjunktiv förändras i olika fransktalande regioner. Finns det några skillnader?
Denna fråga ger en möjlighet att analysera variationer i språket och dess användning.
Bedömning
Provets faktadel ger möjlighet att få totalt 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng. De resonerande frågorna ger möjlighet till högre poäng där varje fråga bedöms till max 3 poäng.
För att uppnå betyg E krävs minst 8 poäng totalt, varav 0 poäng från resonerande frågor.
För betyget C krävs 12 poäng, varav minst 3 poäng från resonerande frågor.
För betyg A krävs 18 poäng, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.