Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Franska 4
Tema: Imparfait och dess användning

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och förmåga att använda verbformen imparfait samt dess kontrast mot passé composé, i både skrift och tal.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Provets centrala innehåll syftar till att testa: “Eleverna lär sig att beskriva bakgrundsinformation, vanor och pågående handlingar i det förflutna.”

Kunskapskrav

Provets koppling till kunskapskrav omfattar: “Eleven ska kunna uttrycka sig med olika tidsformer i både tal och skrift, däribland att använda imparfait korrekt för att beskriva tidigare händelser och vanor.”

Prov

Faktafrågor

1. Vilken verbform används för att beskriva vanor i det förflutna?
A) Passé composé
B) Futur
C) Imparfait
D) Conditional

2. Vilket av följande verb är oregelbundet i imparfait?
A) Être
B) Aller
C) Finir
D) Vendre

3. Hur böjer man verbet ‘parler’ i imparfait?
A) Parle
B) Parlais
C) Parlais
D) Parlerai

4. Vilken mening använder inte imparfait korrekt?
A) Quand j’étais jeune, je jouais au football.
B) Hier, j’ai mangé une pomme.
C) Tous les étés, nous allions à la plage.
D) Elle lisait un livre tous les soirs.

5. Vad pågår i följande mening? “Je regardais la télévision quand il a sonné.”
A) En nyhet
B) En historia
C) En pågående handling
D) En kort händelse

6. Vad beskriver följande mening i imparfait? “Nous mangions ensemble tous les dimanches.”
A) En engångshändelse
B) En speciell dag
C) En vana
D) En framtida händelse

7. Vilket av följande är ett exempel på passé composé?
A) Il mangEait
B) Il a mangé
C) Il mangeait
D) Il mangera

8. När bör man använda imparfait istället för passé composé?
A) När man beskriver en pågående handling i det förflutna
B) När man anger när något inträffade
C) När man berättar om en specifik händelse
D) När man ger en bekräftelse

9. Vad betyder “imparfait” på svenska?
A) Tidsform
B) Fullständig
C) Ofullständig
D) Regelbunden

10. Vilket av följande beskriver korrekt en rutin i det förflutna?
A) Chaque jour, je me levais à 7 heures.
B) Je me suis levé à 7 heures ce matin.
C) Je me lève à 7 heures.
D) Demain, je me lèverai à 7 heures.

11. Vilka av följande verb ska konjugeras i imparfait?
A) Habiter
B) Arrivé
C) Savoir
D) Avoir

12. Vilken form av verbet “finir” används för att skapa imparfait?
A) Finis
B) Finira
C) Finissait
D) Finissais

13. Hur beskriver man en pågående handling som pågick under en tid i det förflutna?
A) Passé composé
B) Imparfait
C) Futur
D) Subjonctif

14. ”Quand elle était petite,…” är en mening som…
A) Är framtid
B) Använder imparfait
C) Använder futur
D) Använder passé composé

15. Vilket av följande är sant om passé composé?
A) Det används för att beskriva avslutade handlingar.
B) Det används för att beskriva bakgrundsinformation.
C) Det används för att beskriva vanor.
D) Det används för att beskriva känslor.

Resonerande frågor

1. Beskriv skillnaderna mellan imparfait och passé composé.
Syftet är att bedöma djup förståelse av verbmorfologi och användningen av tidsformer.

2. Ge ett exempel på en berättelse där användning av både imparfait och passé composé är nödvändig.
Detta gör det möjligt för elever att demonstrera sin förmåga att väva samman olika tidsformer i narrativa strukturer.

3. I vilken typ av berättelse skulle du föredra att använda imparfait? Förklara varför.
Detta ger elever möjlighet att reflektera över användning och funktion av olika tidsformer i kontext.

4. Hur skulle du beskriva en viktig händelse i ditt liv med hjälp av både imparfait och passé composé?
Elever lär sig att koppla samman händelser och bakgrundsinformation i narrativ struktur.

5. Reflektera över en tid när du använde både imparfait och passé composé i ett samtal. Hur påverkade det kommunikationen?
Syftet är att låta elever visa tillämpning av grammatik i praktiska situationer.

6. Diskutera hur kulturella skillnader kan påverka användningen av tidsformer i franska.
Genom att reflektera över kulturella perspektiv visar elever sina kunskaper inom ämnet.

7. Hur påverkar förståelsen av imparfait din förmåga att läsa och förstå franska litterära verk?
Uppmanar till analys av språkets nyanser och deras inverkan på litterär förståelse.

8. Kan du ge exempel på situationer där vanliga misstag upprepade gånger begås med imparfait och passé composé?
Detta låter elever analysera och reflektera över sin egen inlärningsprocess och identifiera mönster.

Bedömning

Faktafrågorna ger högst 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng. Resonerande frågor har högst 8 poäng, med 1 poäng per korrekt och relevant svar. För att nå E-nivå krävs minst 8 poäng, för C-nivå 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A-nivå 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).