Prov i Franska 4

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Franska 4

Tema: Kulturanalys

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att analysera och diskutera fransk kultur genom olika uttrycksformer samt att uttrycka sina åsikter och känslor kring dessa kulturella verk på franska.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion ämnar att utforska och analysera fransk kultur genom olika medier, såsom litteratur, musik eller film. Eleverna får möjlighet att diskutera kulturella företeelser och uttrycka sina åsikter och känslor kring dem.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna bearbeta och analysera kulturella texter och medier, samt uttrycka sina åsikter och reflektioner kring aktuella kulturella frågor och företeelser på franska.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken av följande författare är mest känd för sina romaner i fransk litteratur?

  • A) Victor Hugo
  • B) Gabriel García Márquez
  • C) Marcel Proust
  • D) Ernest Hemingway

2. Vilket franskt kulturverk är en berömd film av François Truffaut?

  • A) La Haine
  • B) Les Quatre Cents Coups
  • C) Amélie
  • D) La Grande Illusion

3. Vilken musikalisk stil är starkt förknippad med fransk kultur?

  • A) Jazz
  • B) Chanson
  • C) Rock
  • D) Reggae

4. Vilken av följande sångare är känd som “le roi de la pop” i Frankrike?

  • A) Johnny Hallyday
  • B) Claude François
  • C) Joe Dassin
  • D) Charles Aznavour

5. Vad symboliserar färgerna i den franska flaggan?

  • A) Enighet
  • B) Frihet, jämlikhet, broderskap
  • C) Kultur och tradition
  • D) Etnisk mångfald

6. Vem skrev boken “Le Petit Prince”?

  • A) Jean-Paul Sartre
  • B) Antoine de Saint-Exupéry
  • C) Albert Camus
  • D) Marguerite Duras

7. Vilket kulturellt verk är en viktig del av fransk teaterhistoria?

  • A) Les Miserables
  • B) Cyrano de Bergerac
  • C) Roméo et Juliette
  • D) La Cage aux Folles

8. Vad är syftet med att studera fransk kultur i skolan?

  • A) Att förstå olika perspektiv och kulturella uttryck
  • B) Att förbereda sig för att resa
  • C) Att lära sig grammatiken
  • D) Att bli bedömd på kunskaper

9. Vilket av följande är en känd fransk målare?

  • A) Claude Monet
  • B) Pablo Picasso
  • C) Vincent van Gogh
  • D) Gustav Klimt

10. Vilket musikaliskt genrer populariserade Edith Piaf?

  • A) Jazz
  • B) Chanson
  • C) Blues
  • D) Rock

11. När firas Bastiljdagen i Frankrike?

  • A) 14 juli
  • B) 1 maj
  • C) 11 november
  • D) 24 december

12. Vad handlar det franska kulturella verket “Les Misérables” om?

  • A) En kärlekshistoria
  • B) Sociala orättvisor
  • C) Krig
  • D) Familjetrauman

13. Vilken känd byggnad är en symbol för Paris?

  • A) Eiffeltornet
  • B) Notre-Dame
  • C) Louvren
  • D) Sacré-Cœur

14. Vem är författaren till verket “Madame Bovary”?

  • A) Marcel Proust
  • B) Gustave Flaubert
  • C) Victor Hugo
  • D) Émile Zola

15. Vilken traditionell fransk maträtt är känd för sina sniglar?

  • A) Coq au vin
  • B) Escargots
  • C) Ratatouille
  • D) Bouillabaisse

Resonerande frågor

1. Hur påverkar fransk kultur den globala kulturen?

Syftet med denna fråga är att låta eleverna analysera fransk kulturs inflytande internationellt.

2. Vilka teman från det kulturella verket som diskuterades idag tycker du är mest relevanta i dagens samhälle?

Denna fråga uppmuntrar till reflektion över samtida frågor kopplade till kultur.

3. Hur ser du på skillnaden mellan fransk och svensk kultur utifrån de verk ni har analyserat?

Här får eleverna möjligheten att jämföra och kontrastera olika kulturer.

4. Vilka känslor väcker det kulturella verket hos dig och varför?

Frågan syftar till att få eleverna att göra personliga reflektioner och analysera sina känslor.

5. Hur fungerar språket som en kulturell bärare i de verk ni diskuterat?

Denna fråga låter eleverna undersöka språket som en central del av kulturella uttryck.

6. Vilka kulturella aspekter menar du är viktiga att bevara för framtida generationer?

Genom denna fråga stimuleras diskussioner om kulturarv och dess betydelse.

7. På vilket sätt tycker du att kultur kan förena eller separera människor?

Här ges eleverna möjlighet att analysera kulturens dubbla roll i relationer mellan människor.

8. Hur kan en djupare förståelse för fransk kultur påverka din syn på ditt eget liv?

Syftet är att få eleverna att reflektera över hur kulturella insikter kan påverka individuella livsperspektiv.

Bedömning

Faktafrågorna är värderade till 1 poäng per rätt svar, och resonerande frågor är värderade till 2 poäng per svar. Totalt maximala poäng på provet är 30 poäng.

För betyg E krävs minimum 8 poäng.

För betyg C krävs minimum 12 poäng, varav minst 3 poäng från resonerande frågor.

För betyg A krävs minimum 18 poäng, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.